FACEBOOK TAKİP ETMEK İÇİN BEĞEN

31 Mayıs 2011 Salı

"Damga Vergisi Nedir?" "DAMGA VERGİSİNİN MÜKELLEFİ" "DAMGA VERGİSİ NE ŞEKİLDE ÖDENİR" "DAMGA VERSİNDE SORUMLULUK "




Damga Vergisi Nedir

Damga vergisinin kanuna ekli I sayılı tabloda yer alan kağıtlar damga vergisine tabidir. I sayılı tabloda yer almayan kağıtlar damga vergisine tabi değildir. 

  Kağıt kavramı yazılıp imzalanmak veya imza yerine geçen bir işaret konmak sureti ile düzenlenen ve herhangi bir hususu ispat ve belli etmek için ibraz edilecek belgeleri ifade eder. Yani diğer bir anlatımla;
 
1-      İbraz edilebilir olması lazım
2-      İmzalanabilir yada imza yerine geçen ibareler olacaktır.
3-      Hüküm içerecektir.

DAMGA VERGİSİNİN MÜKELLEFİ
Damga vergisinin mükellefi o kağıtları imzalayandır.

İmza atan taraflardan biri muaf veya resmi daire ise damga vergisinin mükellefi diğer kişi olacaktır.

Damga vergisine konu olan sözleşme kaç nüsha hazırlanırsa o kadar damga vergisi ödenir. ( Suret veya fotokopi damga vergisine tabi değildir) 

İdareye sözleşmeyi ibraz eden damga vergisini ödemekle yükümlüdür.  

(Damga vergisine konu olan sözleşmenin aslı kimde ise dava hakkı onundur.)

Bir sözleşme Anonim Şirket ve şahıs arasında yapılmışsa Anonim Şirket damga vergisi mükellefi olduğu için Vergi Dairesi Anonim Şirketi kabul eder.

Yurt dışında imzalanan kağıdın hükmü yurt içinde uygulanıp faydalandırılırsa bu işlem damga vergisinde tabidir.

DAMGA VERGİSİ NE ŞEKİLDE ÖDENİR
Damga vergisi 2 şekilde ödenir.
1-      Nispi Şekilde      (binde 8,25)
2-      Maktu şekilde   (30,00 TL)
Sözleşmede değer yoksa damga vergisi maktu alınır, değer varsa nispi alınır.
Damga vergisi;  basılı damga konulması, makbuz şeklinde yada istihkaktan mahsup edilerek ödenir.

DAMGA VERSİNDE SORUMLULUK
24. Maddeye istinaden Vergiye tabi kağıtların damga vergisi hiç ödenmemiş veya eksik ödenmişse imzalayanlar bu vergiden müteselsilen sorumludur.

Yurt dışında imzalanan sözleşmeler  Türkiye de ibraz edilirse damga vergisi Türkiye de ödenir. Mad.1

DAMGA VERGİSİNDE İSTİSNA
Bu Kanuna ekli (2) sayılı tabloda yazılı kağıtlar Damga vergisinden müstesnadır.
28.01.2011

Sertaç TOK
sertac@sertactok.com
www.malibakis.com

twitter.com/vergivekanunla
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/

Şirketlerde Resen Terk ve Sonuçları "Maliye Bakanlığı, yetkisini kullanarak 17.04.2009 tarih ve 2009/3 seri nolu Uygulama iç genelgesi ni yayınlayarak genelgeye göre resen vergi kaydı terkin edilen mükelleflerin, tasfiyeye girmesi halinde mükellefiyet kayıtlarının resen terkin tarihinden itibaren değil"

Şirketlerde Resen Terk ve Sonuçları
İşi bırakan mükellefler işi bıraktıklarını VUK 160 maddesi gereği, vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar denilmektedir.

İşi bırakmasına rağmen işi bırakmayı bildirmeyen mükellefler ile ilgili olarak

Yine aynı maddede
 (5228 sayılı Kanunun 6\'ıncı maddesiyle değişen fıkra) İşi bırakma bildiriminde bulunmayan bir mükellefin işi bıraktığının tespit edilmesi veya yapılan araştırma ve yoklamalar sonucunda bilinen adreslerinde bulunamaması ve başka bir adreste faaliyetine devam ettiğine dair bilgi edinilememesi veya başkaca bir ticarî, ziraî ve meslekî faaliyeti olmadığı halde münhasıran sahte belge düzenlemek amacıyla mükellefiyet tesis ettirdiğinin vergi incelemesine yetkili olanlarca düzenlenen rapor ile tespit edilmesi ve mükellefiyet kaydının devamına gerek görülmediğinin raporda belirtilmesi halinde, mükellef (matrahlı veya matrahsız beyanname verenler dahil) işi bırakmış addolunur ve mükellefiyet kaydı vergi dairesince terkin edilir.

Bu durum, ilgili kamu kurum ve kuruluşu ile kamu kurumu niteliğindeki meslek üst kuruluşuna da bildirilir.(**)

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usulleri belirlemeye Maliye bakanlığı yetkili kılınmıştır. Denilerek vergi dairesine resen terk yetkisi verilmiştir. Maliye bakanlığı da yasadan gelen bu yetkisini kullanarak

2004/13 seri nolu uygulama iç genelgesi ile. Mükellefiyet kayıtları terkin edilen mükellefler hakkında nasıl işlem yapılacağı bu genelgenin F) bölümünde açıklanmıştır.

Bu İç Genelgede yer alan esaslara uygun olarak mükellefiyet kaydı terkin edilen mükelleflerden, faaliyetine başka bir adreste devam ettikleri veya yeniden faaliyete geçtikleri ya da tasfiyeye tabi tutuldukları öğrenilenlerin mükellefiyet kaydı, yeniden ihdas edilecektir.
2004/13 seri nolu genelge uyarınca mükellefiyet kaydı resen terkin edilen şirketler tasfiye kararı alırlarsa mükellefiyetleri sanki hiç terkin işlemi yapılamamış gibi ilk terkin tarihinden itibaren yeniden tesis edilecektir. denilmektedir.

Bu şu anlama gelmektedir 2008 yılında resen terki yapılan bir mükellef Mart/ 2010 yılında tasfiye kararı alıp bunu tescil ettirir ise bu durumu vergi dairesine bildirerek (2008 -2009 ve 2010 yıllarına ait)  tescil tarihine kadar olan bütün beyan ve bildirimleri yapacaklardı ve daha önce yapılmayan bu beyan ve bildirimler ile ilgili altından kalkılamayacak cezalara muhatap olmakta idiler.

 Bu genelgenin mağduru olan mükellefler in bakanlığa başvurması üzerine bu uygulamaya son verilmiştir.

Maliye Bakanlığı, yetkisini kullanarak 17.04.2009 tarih ve 2009/3 seri nolu Uygulama iç genelgesi ni yayınlayarak  genelgeye göre resen vergi kaydı terkin edilen mükelleflerin, tasfiyeye girmesi halinde mükellefiyet kayıtlarının resen terkin tarihinden itibaren değil; tasfiyeye tabi tutuldukları tarihten itibaren yeniden tesisi edileceğini, beyanname ve bildirimlerin bu tarihten itibaren verilmesinin zorunlu olacağı bildirilmiştir.

Sonuç olarak resen terk i yapılan şirketlerin tasfiye ye girmesi halinde mükellefiyet tesisi resen terk tarihinden itibaren değil 2009/3 seri nolu iç genelge uyarınca tasfiyenin başladığı tarihten itibaren yapılacaktır.

Yukarıdaki örneği bu genelgeye göre uygularsak 2008 yılına resen terki yapılan bir mükellef Mart/2010 yılında tasfiye kararı alıp bunu tescil ettirir ise tescilin yapıldığını vergi dairesine bildirerek tescilin yapıldığı tarihten itibaren vergi dairesine bildirimlerini yapacak. Mart/2010 tarihinden önceki aylarla ilgili beyan ve bildirimde bulunmayacaktır.
Şirket ortakları vergi dairesinden resen terk yapılınca şahıs firmaları gibi şirketin tamamen kapandığını düşünmektedirler.
TTK kanunu gereği Şirket tasfiyeye sokulup tasfiye bitmediği sürece şirketin tüzel kişiliği devam etmektedir.                         Şirketin tüzel kişiliği devam ettiği için de şirket ortaklarının Bağ kur kayıtları devam etmekte, Şirket ortakları emekli ise emekli maaşlarından sosyal güvenlik destek primi kesintileri devam etmekte, Şirketin ve Şirket Ortaklarının ticaret odası ve ticaret sicilindeki yükümlülükleri devam etmektedir.
Şirket ortaklarının ileride çok büyük maddi külfetlerle karşılaşmamaları için, mali müşavirliğini yaptığımız şirketlerden Resen terki yapılanlar varsa mükelleflerin mağdur olmamaları için bu sorumluluklarının hatırlatılmasında fayda vardır.
Hayat standardından kurtulmak için kurulan, iflas edipte şirketini tasfiyeye sokacak parayı bulamayan binlerce şirketin bulunduğu gerçeğini dikkate alarak İlgili Bakanlıkların bu konuya bir çözüm bulması gerekmektedir.
04.02.2011

Ali FARSAK www.malibakis.com/

twitter.com/vergivekanunla
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/

Matrah Artırımlarının muhasebeleştirilmesi ..? "6111 sayılı kanunda matrah arttırımlarıyla ilgili bazı maddeleri aşağıda tekrar belirttim. Bu maddelere dikkatle baktığımız zaman artırılan rakamlar ilgili firmalar için KKEG hükmündedir. "

Matrah Artırımlarının muhasebeleştirilmesi ..?


6111 sayılı kanunda matrah arttırımlarıyla ilgili bazı maddeleri aşağıda tekrar belirttim.  Bu maddelere dikkatle baktığımız zaman artırılan rakamlar ilgili firmalar için KKEG hükmündedir.


Muhasebeleştirmeyide bu açıklama doğrultusunda yapmamız gerekecek: İster nazım hesaplarda ister 689 hesapda takip edin arkadaşlar karar sizlerin.

Katma değer vergisinde artırım 
  • Madde 7-




Matrah ve vergi artırımına ilişkin ortak hükümler
  • Madde 9-

(1) Bu Kanunun 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddelerine göre;

b) Hesaplanarak veya artırılarak ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak kabul edilmez; indirim, mahsup ve iade konusu yapılmaz.
c) Artırılan matrahlar nedeniyle geçici vergi hesaplanmaz ve tahsil olunmaz.

KAYNAK 31 Mayıs 2011 Salı, 21:23 tarihinde M u H a S e B e S e L tarafından eklendi
http://www.facebook.com/notes/m-u-h-a-s-e-b-e-s-e-l/matrah-art%C4%B1r%C4%B1mlar%C4%B1n%C4%B1n-muhasebele%C5%9Ftirilmesi-/10150200018729294

twitter.com/vergivekanunla 
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/

isteğe bağlı sigortalı iken yurtdışına gidenlerin sigortalılığı


isteğe bağlı sigortalı iken yurtdışına gidenlerin sigortalılığı


5510 sayılı Kanunun 50. maddesiyle Türkiye’de ikamet edenler ile Türkiye’de ikamet etmekte iken sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerdeki Türk vatandaşlarına da isteğe bağlı sigortalı olma hakkı tanınmıştır. 5/1/2009 tarihli ve 2009/5 sayılı Genelgenin “3.2.3. İkameti yurtdışına taşımak” başlıklı maddesinde yer alan “Türkiye’de ikamet etmekte iken isteğe bağlı sigortalı olanlardan sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkede bulunanların isteğe bağlı sigortalılıkları sigortalının aksine bir talebi olmadığı sürece devam ettirilecektir.” hükmü ile Türkiye’den isteğe bağlı sigortalı olduktan sonra sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelere gidenlerin isteğe bağlı sigortalılıklarının kesintisiz olarak devam etmesi sağlanmıştır. Ancak, Türkiye’de ikamet etmekte iken sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelere giden ve daha sonra isteğe bağlı sigortalılık talebinde bulunan Türk vatandaşlarından bir kısmının Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sisteminde kayıtlarının bulunmaması nedeniyle Türkiye’den ikamet belgesi temin edemedikleri, bu nedenle isteğe bağlı sigortalılık taleplerinin kabul edilmediği anlaşılmıştır. Bu durumdaki kişilerin de isteğe bağlı sigortalılık haklarının bulunduğu dikkate alınarak, isteğe bağlı sigortalılık giriş bildirgesinde beyan etmiş oldukları Türkiye’deki adresleri esas alınmak suretiyle isteğe bağlı sigortalılık taleplerinin kabulü ile tescil işlemlerinin sonuçlandırılması gerekmektedir.

twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/

100 bin işletmeye 50 bin TL limitli kredi "2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı (KSEP) ile 100 bin işletmelik yeni kredi paketi açılacak. KOBİ’ler ve girişimciler finansman kaynaklarına daha rahat ulaşacak. Ar-Ge ve yenilik projelerinin ticarileştirilmesi desteklenecek."

2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı (KSEP) ile 100 bin işletmelik yeni kredi paketi açılacak. KOBİ’ler ve girişimciler finansman kaynaklarına daha rahat ulaşacak. Ar-Ge ve yenilik projelerinin ticarileştirilmesi desteklenecek.

NALAN SÖYLEMEZ
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Dr. Murat Yalçıntaş, “Eğer biz Türkiye olarak gelişmiş ülkelerle rekabet edeceksek, KOBİ’lerimize sahip çıkmamız, küçük  işletmelerimizin arkasında durmamız lazım” dedi. ‘2011-2013 KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı’nın (KSEP)’ basın toplantısında konuşan Dr. Yalçıntaş, KSEP’in Türk özel sektörü açısından son derece önemli bir belge olduğunu kaydetti. Dr. Yalçıntaş, bu belge ile KOBİ’lerin temel stratejilerinin belirlendiğini, öncelikli faaliyetlerin sıralandığını dile getirerek, KOSGEB’in bu eylem planını bütün paydaşlarıyla birlikte hazırladığını söyledi.

GELİŞMİŞ EKONOMİLER
Bugünün büyük şirketlerinin dün KOBİ olduğuna işaret eden Dr. Yalçıntaş, şunları söyledi: “Dünyadaki bütün ekonomiler özellikle gelişmiş ekonomiler, kendi KOBİ’lerine önem veriyorlar. Eğer biz Türkiye olarak gelişmiş ülkelerle rekabet edeceksek aynı ligde mücadele edeceksek, koyduğumuz hedeflerle onları geçeceksek, bizim de kendi KOBİ’lerimize sahip çıkmamız,
küçük işletmelerimizin arkasında durmamız lazım. Bu küçük işletmeleri büyütecek, onları yarının dev markaları haline getirecek planları oluşturmamız ve hayata geçirmemiz gerekir.”
* * *

Projeler ticarileştirilecek
KSEP’in uygulanmasından beklenenler:
* Teknoloji odaklı girişimciliği özendiren tedbirler artırılacak.
* İş Geliştirme Merkezlerinde (İŞGEM) işyeri mekanı teminini de içeren başlangıç dönemi destekleri verilecek. İŞGEM’lerin sayısı artırılacak.
* Uygulamalı girişimcilik eğitimleri verilecek ve yaygınlaştırılacak.
* Girişimcilik iş planı ödülü verilecek.
* Girişimcilik Konseyi oluşturulacak.
* KOBİ’lerin yönetim becerileri ve kurumsal yetkinliklerini geliştirmek üzere destekler sağlanacak.
* Ülke masaları projesi yürütülecek.
* Strateji belgesi ile KOBİ’lerin Çevreye Olan Kirletici Etkilerinin Belirlenmesi ve Gerekli Tedbirlerin Alınmasına Yönelik KOSGEB Yol Haritası oluşturulacak. Şirket kuruluş, tasfiye, iflas ve birleşme işlemleri kolaylaştırılacak.
* KOBİ’lerin bir araya gelerek ‘ortak sorunlara ortak çözümler’ üretmeleri için İşbirliği Güçbirliği Destek Programı uygulanacak.
* Hizmet sektörlerindeki KOBİ’lerin ihtiyaçları belirlenecek. Uygun destekler sağlanacak.
* KOBİ’lerin Ar-Ge ve yenilik projelerinin sonuçlarının ticarileştirilmesine yönelik endüstriyel uygulamalar desteklenecek.
* Üniversite-sanayi işbirliği uygulama ve araştırma merkezleri yaygınlaştırılacak.
* Girişimcilerin finansman sorunlarını çözmek için risk sermayesi fonları sayısı artırılacak, kredi garanti sistemini yaygınlaştıracak, iş melekleri sistemi geliştirilecek. KOBİ Borsası’nın etkinliği çoğaltılacak.
* KOBİ ihtiyaçlarını göz önünde bulunduran AB tarafından da benimsenen ‘Önce küçüğü düşün’ prensibi tanıtılacak.
* Başta taşıma ve yazılım olmak üzere ihraç edilebilir hizmet sektörlerinin ihtiyaçları belirlenerek bu sektörlere yönelik destekler geliştirilecek ve uygulanacak.
* KOBİ istatistikleri derlenecek ve erişime açılacak.
* KOBİ’lerin İMKB gelişen işletmeler piyasasına girişleri kolaylaştırılacak.
* * *

KOBİ’lerin zayıf yönlerini bertaraf edecek
Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOBİ Stratejisi’ni hazırlarken, Türkiye’deki KOBİ’lerin zayıf yönlerini bertaraf edecek, güçlü yönlerini ise daha da güçlendirecek eylemler belirlediklerini söyledi. Bakan Ergün, şunları kaydetti: “Biz bu planı hazırlarken, KOBİ’leri korunması gereken bir yapı olarak değil, ülkemizin küresel rekabet gücünü artıracak bir alan şeklinde kurguladık. KOBİ’lerin yeniliklere açık olmak, esneklik, değişimlere çabuk uyum sağlamak, kendi alanlarında uzmanlaşma gibi günümüz ekonomisine son derece uygun özellikleri var. Bugün artık küçük olmak kesinlikle bir sorun değil, hatta çoğu zaman bir avantaj haline gelmiştir. Şunu unutmayalım ki, üretimde amaç, maksimum büyüklüğe ulaşmak değil, optimum büyüklüğe ulaşmaktır.”
KOBİ’lerin kredi temininde sorun yaşadığını anlatan Bakan Ergün, “Alternatif finansman kaynaklarından uzak kalıyorlar. KOBİ’lerin AB fonlarından ve proje odaklı desteklerden yararlanmaları için proje hazırlama ve uygulama yeteneklerini de geliştirmemiz gerek. 2011-2014 yıllarını kapsayan KOBİ Stratejimiz, bu sorunları aşma noktasında önemli bir fonksiyon icra edecek” diye konuştu. Ergün, bu yılın ikinci yarısında 100 bin işletmelik yeni bir kredi paketi daha açacaklarını belirterek, “Bunda da 50 bin liralık kredi üst limiti olacak ve geçen seferki desteklerden yararlanmayan işletmeler bu destekten yararlanacaklar” dedi. Ergün, bu kredilerin yarısının hibe olmadığını, bu kredilerin faizinin yüzde 50’sinin veya yüzde 75’inin KOSGEB tarafından karşılanan krediler olduğunu kaydetti. Bakan Ergün, girişimcilik desteği adıyla bir başka programları daha olduğunu ifade etti.
* * *

Güçlü markalar oluşturulmalı
Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Genel Başkanı Ömer Cihad Vardan, KOBİ’lerin yetkinliklerinin ve becerilerinin geliştirilmesi konusunun stratejilerde ikinci sırada yer almasının oldukça önemli olduğunu söyledi. Vardan şunları kaydetti: “Özellikle 2023 hedeflerimize ulaşmak açısından çok önemli bir husus olarak gördüğümüz uluslararası pazarlara açılma konusunda daha aktif stratejiler uygulamak gerekir. Sürekli değişen ve gittikçe ağırlaşan küresel rekabet koşulları altında Turquality ve şirket birleşmeleri gibi şirketlerin pazar paylarını artırmalarını ve güçlü markalar oluşturmalarını hedefleyen destek programları oldukça önemli.”
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken de, KSEP’in esnaf ve zanaatkarlar için çok önemli olduğuna işaret etti. Palandöken, “Biz sabırsızlıkla      bunu bekliyorduk. Bunun gerçekleşmesiyle birlikte Türkiye’deki istikrar unsurunun devamıyla, yeni girişimcilerin bu sektöre girmesiyle büyük ölçüde işsizliğin giderileceği ve sermaye birikimlerinin ekonomiye direkt akabileceği bir sistemin gerçekleşebileceğinin planı bu…” dedi.
* * *
5 stratejik alanda 83 eylem ve proje
KOBİ Stratejisi ve Eylem Planı (KSEP) kapsamında, KOSGEB koordinasyonunda ilgili tarafların katkılarıyla, 2011-2013 yılları arasında 5 stratejik alanda toplam 83 eylem ve proje gerçekleştirilecek. Planda, 5 stratejik alan, “Girişimciliğin geliştirilmesi ve desteklenmesi”, “KOBİ’lerin yönetim becerilerinin ve kurumsal yetkinliklerinin geliştirilmesi”, “İş ve yatırım ortamının iyileştirilmesi sürecinde KOBİ’lerin gözetilmesi”, “KOBİ’lerin Ar-Ge ve yenilik kapasitesinin geliştirilmesi” ve “KOBİ’lerin ve girişimcilerin finansmana erişimlerinin kolaylaştırılması” olarak sıralandı.
 Kaynak:ito.org.tr

twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/

Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün:Bağımsız Denetim Yaptırmak İsteyen Tüm KOBİ'lere 10 bin lira geri ödemesiz destek vereceğiz.

Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün:Bağımsız Denetim Yaptırmak İsteyen Tüm KOBİ'lere 10 bin lira geri ödemesiz destek vereceğiz.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, ''Yeni hazırladığımız “Gelişen İşletmeler Piyasası KOBİ Destek Programı” ile Borsa'ya açılan KOBİ'lere 100 bin lira kadar geri ödemesiz destek sağlayacağız. Ayrıca bağımsız denetim yaptırmak isteyen tüm KOBİ'lere de 10 bin lira geri ödemesiz destek vereceğiz'' dedi.
 
Deniz Ticaret Odası Meclis Toplantısı; Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, KOSGEB Başkanı Mustafa Kaplan, Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, Gemi İnşaat sanayi Birliği Başkanı Burak Bayrak ile çok sayıda sektör temsilcisinin katılımıyla Deniz Ticaret Odası Meclis Salonunda gerçekleştirildi.
 
Türkiye’deki KOBİ’lere hizmet veren en önemli kuruluş olan KOSGEB’in KOBİ’lerin gelişmelerini ve rekabet edebilir konuma gelebilmelerini sağlayacak uygun miktar ve koşullarda finansal kaynaklara ulaşabilmeleri için çeşitli mekanizmalar ve programlar oluşturduğunu belirten Bakan Ergün, yaptığı konuşmada şunları söyledi; “KOBİ’lerin kredi kanalları dışında finansman sağlayabileceği kaynaklardan birisi de sermaye piyasalarıdır. Sermaye piyasaları orta ve uzun vadeli fon arz ve talebini karşılaştığı piyasalardır. İşletmelerin sermaye piyasalarından yararlanmak suretiyle finansman temininde başvurdukları yaygın yöntemlerden birisi de “halka açılma”dır. Her ne kadar İMKB’nin altında oluşturulan İkinci Ulusal Pazar ile Yeni Şirketler Pazarları ayrıca KOBİ’lere yönelik pazarlar olarak tanımlanmışsa da bu pazarların KOBİ’ler tarafından kabul görmüş birer yapılanma oldukları söylenmek oldukça güçtür. Ülkemizde KOBİ’lerin İMKB bünyesinde kendilerine yönelik oluşturulmuş pazarlardan yeteri ölçüde yararlanamadığı da dikkate alınarak, tamamıyla KOBİ’lerin ihtiyaçlarına göre örgütlenmiş bir borsa oluşturulmuştur. Gelişme ve büyüme potansiyeli taşıyan KOBİ’lerin sermaye piyasalarından kaynak temin etmelerine olanak sağlamak üzere kurulmuş olan Gelişen İşletmeler Piyasasının faaliyete geçmesiyle birlikte, bir taraftan KOBİ’lere finansman desteği sağlanmış, diğer taraftan da KOBİ’lerin kurumsallaşmalarına katkıda bulunulmuş olacaktır. Özellikle Anadolu'da bulunan küçük işletmelerin hisse senedi ihraç ederek sermaye piyasalarından fon temin etmelerini kolaylaşacaktır. Ayrıca, uluslararası finansal raporlama sistemine uygun finansal tablo düzenlenmesi ve denetlettirilmesi suretiyle de, yabancı yatırımcılar tarafından firmanın daha fazla ilgi görmesi sağlanmış olmaktadır.” dedi.
 
İMKB Gelişen İşletmeler Piyasası Yönetmeliği’nin 18 Ağustos 2009 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiğini belirten Bakan Ergün, “Halka arz seferberliği içerisinde KOBİ’lerin halka açılmalarını teşvik etmek için İMKB, SPK, Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş. (MKK) tarafından kayıt ve işlem ücretleri önemli ölçüde düşürülmüş, ayrıca maliyet teşkil eden diğer kalemlere de azami ölçüde kolaylıklar sağlanmıştır. Bu çalışmalara paralel olarak KOSGEB Kanunda 22.04.2009 tarih ve 5891 sayılı Kanun ile yapılan değişiklikte “….şirketlerin sermaye piyasalarına açılabilmeleri için gerekli geri ödemeli ve geri ödemesiz destekleri sağlamak;” ifadesi ile KOBİ’lerin sermaye piyasalarından yararlanma imkanlarının artırılması Başkanlığımız görev ve yetki alanına dahil edilmiştir.” dedi.
 
KOBİ’lerin sermaye piyasası olanaklarından azami ölçüde yararlanabilmelerini sağlamak, bu amaçla KOBİ’lerin halka açılmalarını teşvik etmek ve İMKB’de işlem gören şirket sayısını artırmak amacıyla KOSGEB, SPK, İMKB ve TSPAKB arasında işbirliği protokolünün 04.02.2011 tarihinde bir imzalandığını belirten Bakan Ergün, “KOSGEB, SPK, İMKB ve TSPAKB arasında imzalanan işbirliği protokolü ile birlikte, İMKB’de işlem görmek üzere, sermaye piyasası araçlarını halka arz edecek KOBİ’lerin ilk halka arza ilişkin belirlenecek maliyetlerin geri ödemesiz olarak desteklenmesi için KOSGEB Destek Programları kapsamında 7. Destek Programı olarak “Gelişen İşletmeler Piyasası KOBİ Destek Programı” hazırlanmıştır. Bu destek programı kapsamında, KOBİ’lerin paylarının Gelişen İşletmeler Piyasası’nda işlem görmek üzere halka açılma sürecinde;
 
  • Piyasa danışmanı danışmanlık hizmet bedeli,
  • Bağımsız denetim hizmeti bedeli,
  • Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) kurul kaydına alma ücreti,
  • İMKB Gelişen İşletmeler Piyasası Listesine kabul ücreti,
  • Merkezi Kayıt Kuruluşu (MKK) masrafı,
  • Aracı kuruluşa ödenecek aracılık komisyonu,
KOSGEB tarafından geri ödemesiz destek olarak söz konusu maliyetler KOSGEB tarafından karşılanacaktır. Söz konusu destek programı ile KOBİ’lerin sermaye piyasalarından kaynak temin etmenin yanında halka açılacak işletmelere;
 
  • Önemli büyüklükte kurumsal ve kalıcı finansman kaynağına ulaşma imkanı
  • Ortaklarına ve yatırımcılara kendi hisse senetleri için bir piyasa yaratması,
  • İstikrarlı ve güven verici bir görünüm arz etmesi ve itibar artışı,
  • Kamuyu aydınlatma yükümlülükleri ile birlikte ortaklıklar daha şeffaf olmaları ve daha yaygın tanıtım imkanları sağlanması,
  • Halka açık hale gelinmesi, aile şirketi yapısından çıkıp, mülkiyet ve yönetimin ayrılmasına ve bu suretle şirketin profesyonel yöneticiler tarafından yönetilmesi sağlanmış olacaktır.” dedi.
  •  
“Gelişen İşletmeler Piyasası KOBİ Destek Programı”nın yanı sıra KOSGEB Genel Destek programına ayrıca “Bağımsız Denetim Desteği” programının ilave edildiğini söyleyen Bakan Ergün, “Geçtiğimiz günlerde yayınlanan Yeni Türk Ticaret Kanunu, işletmelerde kurumsallaşma, iyi yönetim ilkeleri ve sağlıklı denetim gibi konularda birçok önemli yenilik ve değişiklikler getirmektedir. Bu kanunun en önemli düzenlemelerinden birisi de sermaye şirketlerine getirilen bağımsız denetimden geçme zorunluluğudur. Bağımsız denetimin yapılması işletmelerin dış pazarlarda rekabet edebilir bir hale gelmesi için güçlü bir yapıya kavuşmalarını, vergi avantajlarından yararlanmalarını, bilançolarının daha şeffaf olmasını sağlayacaktır. Bu durum şirketlerin karlılığını dolaylı olarak arttıracak ve daha güçlü bir yapıya kavuşturacaktır. Daha güçlü yapıya kavuşmuş olan işletmelerin finansmana erişimi de kolaylaşacaktır. Bu çerçevede KOSGEB, bağımsız denetim yaptırmak isteyen işletmelerin bağımsız denetim masraflarının desteklenmesine yönelik olarak da ayrıca bir destek programını devreye sokmuştur. Bu destek programı kapsamında işletmelere üst limiti 10.000 TL olmak üzere bölgesine göre %50-%60 arasında destek sağlanacaktır. Bu çerçevede kurumsallaşmasını sağlamış olan işletmeler İMKB bünyesindeki tahvil bono piyasasında fon sağlama imkanına da kavuşabileceklerdir.” dedi.
 
NOT: GELİŞEN İŞLETMELER PİYASASI KOBİ DESTEK PROGRAMI
 
Program kapsamında sağlanan desteğin toplam üst limiti 100.000 (Yüzbin) TL olup, destek unsurlarının üst limit ve oranları aşağıda tablo halinde verilmiştir.
Destek Unsurları
Destek Ödemesi
Üst Limiti (TL)
Oranı (%)
Piyasa danışmanı danışmanlık hizmet bedeli (azami 2 yıl)
60.000
75
Bağımsız denetim hizmeti bedeli
20.000
75
SPK kurul kaydına alma ücreti

10.000

100
İMKB Gelişen İşletmeler Piyasası Listesine kabul ücreti
Merkezi Kayıt Kuruluşu masrafı
Aracı kuruluşa ödenecek aracılık komisyonu
10.000
75

GENEL DESTEK PROGRAMI
 
Bağımsız Denetim Desteği
Bağımsız denetim yaptırmak isteyen işletmelerin bağımsız denetim masraflarına destek verilir. Bu destek programı kapsamında işletmeler,üst limit 10.000 TL’ye kadar desteklenir.
Bu çerçevede kurumsallaşmasını sağlamış olan işletmeler İMKB bünyesindeki tahvil bono piyasasında fon sağlama imkanına da kavuşabileceklerdir.

kaynak: http://www.imes.kosgeb.gov.tr/ 

TTK’nın Denetime İlişkin Hükümlerinin Değerlendirilmesi


TTK’nın Denetime İlişkin Hükümlerinin Değerlendirilmesi

Tarih: 31.05.2011
1.      GİRİŞ
Bilindiği gibi TTK, 6102 sayılı kanun olarak 14.02.2011 tarih ve 27846 sayılı resmi gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Kanunun ticaret hayatına getirdiği birçok yenilik bulunmaktadır. Kuşkusuz bunlardan en önemlileri de muhasebe ve denetim uygulamalarına getirilen yeniliklerdir. Bu yazıda TTK’nın denetim uygulamalarına getirdiği yenilikler ele alınmıştır.
Kanunun ikinci kitabının dördüncü kısmı anonim şirketlere, bu kısmın da üçüncü bölümü denetlemeye ilişkin olup toplam 10 maddede ele alınmıştır. Söz konusu maddelerde denetçinin seçimi, görevden alınması, denetçi olabilecekler, ibraz yükümü, denetim raporu, görüş yazıları, denetçilerin sır saklamadan doğan sorumluluğu, şirket ile denetçi arasındaki görüş ayrılığı ve topluluk ilişkileri için özel denetçi denetimine ilişkin düzenlemeler yapılmıştır. Kanunun 635. maddesine göre A.Ş.’ler için geçerli olan denetimle ilgili hükümlerin tamamı limited şirketler için de geçerlidir.
TTK’da denetçi üç ayrı şekilde tanımlanmıştır. Kanunun farklı maddelerinde denetçiden, işlem denetçisinden ve özel denetçiden bahsedilmektedir. 554. maddeye göre şirketin ve şirketler topluluğunun yılsonu ve konsolide finansal tablolarını, raporlarını, hesaplarını denetleyen kişi denetçi; şirketin kuruluşunu, sermaye artırımını, azaltılmasını, birleşmeyi, bölünmeyi, tür değiştirmeyi, menkul kıymet ihracını veya herhangi bir diğer şirket işlem ve kararını denetleyen kişi ise işlem denetçisi ve özel denetçiler.
Kanun genel olarak değerlendirildiğinde denetim; anonim şirketin ve şirketler topluluğunun finansal tablolarının denetçi tarafından, uluslararası denetim standartlarıyla uyumlu Türkiye Denetim Standartlarına göre denetlenmesidir. Denetim sürecinde yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu içinde yer alan finansal bilgilerin, denetlenen finansal tablolar ile tutarlı olup olmadığı ve gerçeği yansıtıp yansıtmadığı araştırılır. Şirketin ve topluluğun finansal tabloları ile yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu, denetim raporunun sunulmasından sonra değiştirilmişse ve değişiklik denetleme raporlarını etkileyebilecek nitelikteyse, finansal tablolar ile yıllık faaliyet raporu yeniden denetlenir. Kanunda denetim o kadar önemsenmiş durumdadır ki denetimden geçmemiş finansal tablolar ile faaliyet raporunun düzenlenmemiş hükmünde olacağı belirtilmiştir (Madde 397).
 
2.      DÜZENLEMENİN KAPSAMI
Düzenleme kapsamında denetimden kastedilen şirketin ve topluluğun finansal tabloları ile faaliyet raporunun denetimidir. Bunun yanında; envanter, muhasebe, iç denetim ve riskin erken teşhisi ve yönetimine ilişkin çalışmalar da denetim kapsamında sayılmıştır (madde 398). Kanunun 378. maddesine göre; pay senetleri borsada işlem gören şirketlerde yönetim kurulu, şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşüren sebeplerin erken teşhisi, bunun için gerekli önlemler ile çarelerin uygulanması ve riskin yönetilmesi amacıyla, uzman bir komite (riskin erken teşhisi komitesi) kurmak, sistemi çalıştırmak ve geliştirmekle yükümlü tutulmuştur. Diğer şirketlerde ise denetçinin gerekli görüp bunu yönetim kuruluna yazılı olarak bildirmesi durumunda bu komite derhal kurulacaktır. Söz konusu komite, yönetim kuruluna iki ayda bir rapor vererek yukarıda bahsedilen konularla ilgili durum değerlendirmesi yapacak, varsa tehlikelere işaret edecek ve çare gösterecektir. Ayrıca raporun bir nüshası denetçiye de gönderilecektir.
Denetim yapılırken finansal tablolar Türkiye Muhasebe Standartlarına, kanuna ve esas sözleşmenin finansal tablolara ilişkin hükümlerine uygun olup olmadığı açısından incelenecektir. Denetim çalışması Türkiye Denetim Standartları Kurulu ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (Geçici madde 2 ve 3) tarafından belirlenen esaslara göre, denetçilik mesleğinin gerekleri, meslek etiği, mesleki özene uygun şekilde yerine getirilecektir. Kaldı ki bu şartlar Genel Kabul Görmüş Denetim Standartlarında da belirtilmiştir.
            Kanunun 515. maddesinde finansal tabloların, Türkiye Muhasebe Standartlarına göre şirketin malvarlığını, borç ve yükümlülüklerini, öz kaynaklarını ve faaliyet sonuçlarını tam, anlaşılabilir, karsılaştırılabilir, ihtiyaçlara ve isletmenin niteliğine uygun bir şekilde; şeffaf ve güvenilir olarak; gerçeği dürüst, aynen ve aslına sadık surette yansıtacak şekilde çıkarılması gerektiğinin altı çizilmiştir. Topluluğun finansal tablolarının denetiminden sorumlu olan denetçi, topluluğun konsolide tablolarına alınan şirketlerin finansal tablolarını, özellikle konsolidasyona bağlı uyarlamaları ve mahsupları incelecektir. Bu bağlamda denetim, finansal tabloların şirketin ve topluluğun, malvarlıksal ve finansal durumuna uygun olarak yansıtılıp yansıtılmadığını, yansıtılmamışsa sebeplerini, dürüstçe belirtecek şekilde yapılmalıdır.
Denetçi, yönetim kurulunun şirketi tehdit eden veya edebilecek nitelikteki riskleri zamanında teşhis edebilmek ve risk yönetimini gerçekleştirebilmek amacıyla riskin erken teşhisi komitesini kurup kurmadığını inceleyecektir. Böyle bir sistem varsa bunun yapısına, komitenin uygulamalarına ilişkin görüşün yazılacağı risk denetimi raporu yönetim kuruluna denetim raporuyla birlikte verilecektir. Risk denetim raporunun içeriği ve esaslar Türkiye Denetim Standartları Kurulu ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından belirlenecektir.
 
3.      DENETÇİNİN SEÇİMİ VE GÖREVDEN ALINMASI
Denetçi, şirket genel kurulunca; topluluk denetçisi, ana şirketin genel kurulunca seçilecektir. Denetçinin, her faaliyet dönemi bitmeden ve her halde görevini yerine getireceği faaliyet dönemi bitmeden seçilmesi şarttır. Yönetim kurulu seçimden sonra denetim görevinin hangi denetçiye verildiğini ticaret siciline tescil ettirir ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile internet sitesinde ilan eder. Konsolidasyona dahil olan ana şirketin finansal tablolarını denetlemek için seçilen denetçi, başka bir denetçi seçilmediği takdirde, topluluk finansal tablolarının da denetçisi kabul edilir (madde 399).
Yönetim kurulu veya sermayenin yüzde onunu, halka açık şirketlerde esas veya çıkarılmış sermayenin yüzde beşini oluşturan pay sahipleri ister, denetçinin şahsına ilişkin haklı bir sebep bulunur, özellikle denetçinin bağımsız ve tarafsız davranmadığı yönünde bir kuşku ortaya çıkarsa şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi başka bir denetçi atayabilir.
Denetçinin seçiminin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilanından itibaren üç hafta içinde, denetçinin seçimine genel kurulda karşı oy vererek tutanağa geçirtmiş ve seçimin yapıldığı genel kurul toplantısı tarihinden itibaren geriye doğru en az üç aydan beri şirketin pay sahibi olanlar görevden alma ve yeni denetçi atama davası açabilirler.
Faaliyet döneminin dördüncü ayına kadar denetçi seçilememişse, yönetim kurulunun, her bir yönetim kurulu üyesinin veya herhangi bir pay sahibinin istemi üzerine şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi tarafından denetçi atanır. Yine benzer şekilde seçilen denetçi görevi reddederse, sözleşmeyi feshederse, görevlendirme kararı iptal edilirse, butlan olursa, denetçi kanuni sebeplerle veya diğer herhangi bir nedenle görevini yerine getiremezse veya görevini yapmaktan engellenirse de şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi tarafından yeni denetçi atanacaktır. Mahkemenin kararı kesin olup denetçi ücret ve muhtemel giderler mahkemece belirlenecek ve mahkeme veznesine yatırılacaktır.
Denetçi denetleme sözleşmesini, sadece haklı bir sebep varsa veya kendisine karşı görevden alınma davası açılmışsa feshedebilir. Denetçi sözleşme feshini yazılı ve gerekçeli olarak yapmalıdır. Fesih tarihine kadar elde edilen sonuçlar denetim raporu ile genel kurula sunulur. Kanunda, denetim görüşüne ilişkin fikir ayrılıkları, denetimin şirket tarafından sınırlandırılması veya görüş bildirmekten kaçınma haklı sebep alarak kabul edilmemiştir.
Şirketin yönetim kurulu, finansal tabloları ve yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporunu düzenlettirip onaylayarak, denetçiye verir. Yönetim kurulu, şirketin defterlerinin, yazışmalarının, belgelerinin, varlıklarının, borçlarının, kasasının, kıymetli evrakının, envanterinin denetlenebilmesi için denetçiye gerekli kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.
Kanunda işlem denetçisi ile ilgili çok fazla açıklama bulunmamakla birlikte kanunda veya esas sözleşmede aksi öngörülmemişse, işlem denetçisi genel kurul tarafından atanır ve görevden alınır.
 
4.      KİMLER DENETÇİ OLABİLİR?
TTK’da kimlerin denetçi olabilecekleri kanunun 400. maddesinde ayrıntılı olarak açıklanmıştır. AŞ’lerde denetçi olarak ortakları yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir unvanını taşıyan bir bağımsız denetim şirketi seçilebilir. Eğer bir şirket orta ve küçük ölçekli anonim şirket ise, bir veya birden fazla yeminli mali müşaviri veya serbest muhasebeci mali müşaviri denetçi olarak seçebilirler. Bağımsız denetim şirketinin kuruluş ve çalışma esasları ile denetçinin nitelikleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca yürürlüğe konulacak bir yönetmelikle düzenlenecektir.
Denetim şirketi rotasyonu kanunda düzenlenmemiş bunun yerine ilgili şirketi denetleyen denetçinin değiştirilmesi hükme bağlanmıştır. Buna göre bir bağımsız denetim şirketinin görevlendirdiği denetçi, yedi yıl arka arkaya ilgili şirket için denetim raporu vermişse, o denetçi en az iki yıl için değiştirilecektir. Denetçi, denetleme yaptığı şirkete, vergi danışmanlığı ve vergi denetimi dışında danışmanlık veya hizmet veremez, bunu bir yavru şirketi aracılığıyla da yapamaz.
İlgili maddede denetçi olmaları uygun görülmeyenler de açıklanmıştır. Buna göre aşağıdaki hallerden birinin varlığında, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir, bağımsız denetim şirketi ve ortaklarından biri ve bunların ortaklarının yanında çalışan veya mesleği birlikte yaptıkları kişi veya kişiler, ilgili şirkette denetçi olamazlar. Bunlar;
·        Denetlenecek şirkette pay sahibiyse,
·        Denetlenecek şirketin yöneticisi veya çalınanıysa veya denetçi olarak atanmasından önceki üç yıl içinde bu sıfatı taşımışsa,
·        Denetlenecek şirketle bağlantısı bulunan bir tüzel kişinin, kanuni temsilcisi, yönetim kurulu üyesi, yöneticisi veya sahibiyse ya da bunlarda yüzde yirmiden fazla paya sahipse,
·        Denetlenecek şirketin yönetim kurulu üyesinin veya bir yöneticisinin alt veya üst soyundan biri, eşi veya üçüncü derece dâhil, üçüncü dereceye kadar kan veya kayın hısmıysa,
·        Denetlenecek şirketle bağlantı hâlinde bulunan veya böyle bir şirkette yüzde yirmiden fazla paya sahip olan bir işletmede çalışıyorsa veya denetçisi olacağı şirkette yüzde yirmiden fazla paya sahip bir gerçek kişinin yanında herhangi bir şekilde hizmet veriyorsa,
·        Denetlenecek şirketin defterlerinin tutulmasında veya finansal tablolarının düzenlenmesinde denetleme dışında faaliyette veya katkıda bulunmuşsa,
·        Son beş yıl içinde denetçiliğe ilişkin meslekî faaliyetinden kaynaklanan gelirinin tamamının yüzde otuzundan fazlasını denetlenecek şirketten veya ona yüzde yirmiden fazla pay ile iştirak etmiş bulunan şirketlere verilen denetim ve danışmanlık faaliyetinden elde etmişse ve bunu cari yılda da elde etmesi bekleniyorsa.
 
5.      DENETİM RAPORU VE DENETİM GÖRÜŞÜ ÇEŞİTLERİ
Denetim çalışmaları sonucunda elde edilen görüşün açıklandığı araç denetim raporudur. Denetim raporunda yapılan denetimin türü, kapsamı, niteliği ve sonuçları hakkında açıklama yapılır. Denetim raporunun yeterli açıklıkta, anlaşılır, basit bir dille yazılmış ve geçmiş yılla karsılaştırmalı olarak hazırlanmış olması gerekir (madde 402).
            Yıllık faaliyet raporunda yer alan incelemenin finansal tablolar ile tutarlılığı ve gerçeğe uygunluğu denetim raporunda değerlendirilir. Denetçi, değerlendirme yaparken şirketin finansal tablolarını esas alır. Raporda öncelikle, şirketin finansal durumuna dair yönetim kurulunun değerlendirmesi hakkında görüş açıklanır. Bu görüşte, özellikle şirketin varlığını sürdürebilmesine ve gelecekteki gelişmesine ilişkin analizler, yönetim kurulunun raporu, faaliyet raporu ve şirketin finansal durumu irdelenir.
            Denetim raporunun esas bölümünde; defter tutma düzeninin, finansal tabloların ve topluluk finansal tablolarının, kanun ile esas sözleşmenin finansal raporlamaya ilişkin hükümlerine uygun olup olmadığı, yönetim kurulunun denetçi tarafından denetim kapsamında istenen açıklamaları yapıp yapmadığı ve belgeleri verip vermediği, açıkça ifade edilir. Ayrıca, finansal tablolar ile bunların dayanağı olan defterlerin; öngörülen hesap planına uygun tutulup tutulmadığı, Türkiye Muhasebe Standartları çerçevesinde, şirketin malvarlığı, finansal ve karlılık durumunu gerçeğe uygun olarak ve dürüst bir şekilde yansıtıp yansıtmadığı, belirtilir.
            Yukarıdaki açıklamalar çerçevesinde hazırlanan denetim raporu denetçi tarafından imzalanılır ve yönetim kuruluna sunulur. Denetim raporunda denetçi dört farklı görüş verebilir. Konuyla ilgili düzenleme kanunun 403. maddesinde ele alınmış olup denetçinin raporunda mutlaka bir görüş bildirmesi gerekir. Görüş kısmında denetimin konusu, türü, niteliği ve kapsamı yanında denetçinin değerlendirmeleri yer alacaktır. Görüşün nasıl oluşturulacağı ve esasları Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından belirlenecektir.
            Denetçi, raporunda olumlu görüş vermek isterse; denetimin TTK’nın 398. maddesi ve Türkiye Denetim Standartlarına uygun yapıldığı, denetim sürecinde Türkiye Muhasebe Standartları ve diğer gereklilikler bakımından herhangi bir aykırılığa rastlanmadığı, denetim sırasında elde edilen bilgilere göre, şirketin finansal tablolarının doğru olduğu, malvarlığı ile finansal durumumun ve karlılığın gerçeğe uygun bulunduğu ve tabloların bunu dürüst bir şekilde yansıttığı belirtilir.
            Denetçi ikinci olarak olumlu görüşüne şart veya kısıtlama koyabilir. Genelde şartlı görüş olarak bilinen bu durum kanunda sınırlandırılmış olumlu görüş olarak ifade edilmiştir. Buna göre, finansal tablolar şirketin yetkili kurullarınca düzeltilebilecek aykırılıklar içerir ve bu aykırılıkların tablolarda açıklanmış sonuca etkilerinin kapsamlı ve büyük olmadığı durumlarda şartlı görüş verilir. Böyle bir raporda denetçi sınırlamanın konusunu, kapsamını ve düzeltmenin nasıl yapılabileceğini açıkça gösterecektir.
            Denetçinin üçüncü olarak verebileceği görüş, görüş bildirmekten kaçınmadır. TTK’na göre görüş bildirmekten kaçınma ortaya çıkartacağı sonuçlar bakımından olumsuz görüş ile eşdeğer kabul edilmiştir. Şirket defterlerinde, denetimin uygun bir şekilde yapılmasına ve sonuçlara varılmasına olanak vermeyen ölçüde belirsizliklerin bulunması veya şirket tarafından denetlenecek hususlarda önemli kısıtlamaların yapılması halinde görüş bildirmekten kaçınılır. Burada ortaya çıkan olumsuzlukları denetçinin ispatlaması beklenmez. Denetçi, bu olumsuzlukları ispatlayabilecek delillere sahip olmasa bile, gerekçelerini açıklayarak görüş bildirmekten kaçınabilir. Sanayi ve Ticaret bakanlığı görüş bildirmekten kaçınmanın sebeplerini, usullerini ve buna ilişkin gerekçenin esaslarını bir tebliğ ile düzenleyecektir.
            Denetim sürecinde son olarak verilebilecek görüş olumsuz görüştür. Olumsuz görüş; denetim sürecinde Türkiye Muhasebe Standartları ve diğer gereklilikler bakımından aykırılığa rastlandığı, denetim sırasında elde edilen bilgilere göre, şirketin finansal tablolarının doğru olmadığı, malvarlığının, finansal durumun ve karlılığın gerçeğe uygun bulunmadığı ve tabloların bunu dürüst bir şekilde yansıtmadığı anlamındadır.
            Denetim süreci sonunda olumsuz görüş ve görüş bildirmekten kaçınma içeren denetim raporu verilmesi şirkete birçok sorumluluk yüklemektedir. Böyle bir raporla sonuçlanan denetim sürecinde mali tablolar düzenlenememiş hükmündedir. Olumsuz görüş yazılan veya görüş bildirmekten kaçınılan durumlarda genel kurul, söz konusu finansal tablolara dayanarak, özellikle açıklanan kar veya zarar ile doğrudan veya dolaylı olarak ilgili herhangi bir karar alamaz. Bu hallerde yönetim kurulu, görüş yazısının kendisine teslim tarihinden itibaren dört iş günü içinde, genel kurulu toplantıya çağırır ve görevinden toplantı gününde geçerli olacak şekilde istifa eder. Genel kurul yeni bir yönetim kurulu seçer. Yeni yönetim kurulu altı ay içinde, kanuna, esas sözleşmeye ve standartlara uygun finansal tablolar hazırlatır ve bunları denetleme raporu ile birlikte genel kurula sunar.
 
6.      DENETÇİNİN SORUMLULUKLARI VE ÖZEL DENETÇİ
Denetim sürecinde görev alan denetçilere TTK ile çeşitli sorumluluklar yüklenmiştir. Bunlardan en önemlisi kanunun 404. maddesi ile getirilen denetçilerin sır saklamadan doğan sorumluluğudur. Buna göre denetçi, işlem denetçisi ve özel denetçi, bunların yardımcıları ve bağımsız denetim şirketinin denetim yapmasına yardımcı olan temsilcileri, denetimi dürüst ve tarafsız bir şekilde yapmak ve sır saklamakla yükümlüdürler. Faaliyetleri sırasında öğrendikleri, denetleme ile ilgili olan iş ve işletme sırlarını izinsiz olarak kullanamazlar. Kasten veya ihmal ile yükümlerini ihlal edenler şirkete ve zarar verdikleri takdirde sorumludurlar ve zarar veren kişi sayısı birden fazla ise sorumluluk müteselsildir. Denetçi bir bağımsız denetim şirketi ise sır saklama yükümü bu kurumun yönetim kurulunu, üyelerini ve çalışanlarını kapsar. Yukarıda ifade edilen koşulların ortaya çıkması durumunda ihmali bulunan kişiler hakkında mahkeme, her bir denetim için yüzbin, pay senetleri borsada işlem gören anonim şirketlerde ise üçyüzbin Türk Lirasına kadar tazminata hükmedilebilir.
Şirket ile denetçi arasında şirketin yılsonu hesaplarına, finansal tablolarına ve yönetim kurulunun faaliyet raporuna ilişkin, ilgili kanunun, idari tasarrufun veya esas sözleşme hükümlerinin yorumu veya uygulanması konusunda görüş ayrılıkları ortaya çıkabilir. Bu durumda yönetim kurulunun veya denetçinin istemi üzerine şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi dosya üzerinden karar verir ve bu karar kesindir. Böyle bir durumda ortaya çıkan dava giderleri şirkete aittir.
Kanunun 406.maddesine göre denetim raporunda şartlı veya görüş bildirmekten kaçınma verildiğinde, yönetim kurulu, topluluk tarafından, bazı belirli hukuki işlemler veya uygulanan önlemler dolayısıyla kayba uğratıldığını ve bunlar dolayısıyla denkleştirme yapılmadığını açıklamışsa bu durumları incelemek üzere özel denetçi atanabilir. Özel denetçi, herhangi bir pay sahibinin istemesi üzerine, şirketin merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesi tarafından atanır.
 
7.      SONUÇ
Denetim sistemine getirilen ve yukarıda detaylı şekilde açıklanan yeni düzenlemeler nedeniyle, özellikle 2012 ve 2013 yılları denetim yapacak meslek mensupları için yeniden yapılanma dönemi olacaktır. Bu dönem, meslek mensuplarına yeni fırsatları da beraberinde getirecektir. Bu fırsatlardan en iyi şekilde yararlanabilmek için şimdiden gerekli hazırlıkların yapılması yerinde olacaktır. Denetim sürecinde Türkiye Denetim Standartları ve Türkiye Muhasebe ve Finansal Raporlama Standartları esas alınacağına göre ilgili konular denetçi olmayı düşünenler tarafından çok iyi özümsenmelidir. Genel olarak değerlendirildiğinde TTK’nın denetim  ile ilgili getirmiş olduğu düzenlemelerin denetim kalitesini arttıracağı ve finansal raporlama sürecinde şeffaflığı sağlayacağı söylenebilir. 

SMMM Doç. Dr. Süleyman UYAR
Akdeniz Üniversitesi
Alanya İşletme Fakültesi
Dekan Yardımcısı
suyar@akdeniz.edu.tr
www.suleymanuyar.com.tr

Kaynak: www.MuhasebeTR.com
(Bu makale yazılı veya elektronik ortamda kaynak göstermeden yayınlanamaz. Kaynak göstermeden yayınlayanlar hakkında yasal işlem yapılacaktır .)

twitter.com/vergivekanunla
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/

Blog Arşivi

BU HAFTA EN ÇOK OKUNANLAR

EN ÇOK OKUNANANLAR

Categories

.edevlet.com (1) ‘Gelir Testi’ (1) ‘intibak zammı’ (1) "EŞ DURUMU" (1) "muhasebe" (21) "Pratik Bilgiler "pratik bilgiler (1) (Stopaj (1) 01.01.2012 - 30.06.2012 Asgari Ücret (1) 01.07.2012 - 31.12.2012 Asgari Ücret (1) 12 Eylül mağdurları (2) 15 yıldan az memuriyet (1) 16 Yaşından Büyükler Asgari Ücret (1) 16 yaşını doldurmuş işçiler (1) 18 Yaş GSS (1) 18 Yaş Üstü (1) 2-B arazilerinin satış şartları (1) 2009 askerlik borçlanması hesaplama (1) 2011 enflasyon (1) 2011 kapanış işlemleri (6) 2011 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 (105) 2012 açılış işlemleri (6) 2012 Amortisman Sınırı (1) 2012 ASGARİ (1) 2012 ASGARİ ÜCRET (2) 2012 Avukatlık Ücret Tarifesi (1) 2012 DAMGA VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 defter (1) 2012 Defter tasdi (1) 2012 Defter Tutma Hadleri (1) 2012 DİĞER KAZANÇ (1) 2012 Fatura Düzenleme Sınırları (1) 2012 Geçici Vergi Oranları (1) 2012 Gelir Vergisi (1) 2012 gelir vergisi oranlar (1) 2012 GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 Gelir vergisi tarifesi (2) 2012 Hesap Pusulası (1) 2012 KAPICI MAAŞ HESABI (1) 2012 milli piyango sonuçları (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifeleri (1) 2012 MTV (1) 2012 Sakatlık indirimi (1) 2012 SGK İDARİ PARA CEZALARI (1) 2012 VERGİDEN MÜSTESNA YEMEK BEDELİ (1) 2012 YEMEK BEDELİ (1) 2012 Yemek İstisnası (1) 2012 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 YILI (66) 2012 yılı asgari ücret (2) 2012 yılı asgari ücret tutarları (2) 2012 yılı cenaze ödeneği (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA HADLERİ (3) 2012 yılı emzirme ödeneği (1) 2012 Yılı gelir (1) 2012 Yılı gelir vergisi (1) 2012 Yılı gelir vergisi dilimleri (1) 2012 yılı gelir vergisi oranları (1) 2012 Yılı Sakatlık İndirimi (1) 2012 yılı vergi (1) 2012 yılında uygulanacak yeniden değerleme oranı (1) 2012 Yili Asgari Geçim İndirimi Tablosu (1) 2B Arazi (1) 2B Arazileri (2) 31.10.2011 tarih 292 nolu karar (1) 3600 günle emeklilik (1) 4 ülkede kıdem tazminatı fonu (1) 4/b Sigortalılık Bildirimi (1) 4857 (1) 4857 sayılı (1) 5 lira fazla katılım payı (1) 6111 Sayılı Kanun (1) 65 YAŞ (1) 65 YAŞ AYLIĞI (1) 65 yaş ve özürlü maaşı hangi hallerde kesilir? (2) 657 s.DMK’ya göre istihdam şekilleri (1) 657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU (1) 663 sayılı KHK (1) 666 kanun (1) 666 sayılı (1) 8.000 TL üzerindeki ödemeler (1) 975 lira taban (1) Açık Hesaplarınızın Ne Kadarını Tahsil Edebileceğinizi Biliyormusunuz (1) AGİ (2) AGİ NEDİR? (1) aidatlarını ödememekte direnirken (1) AİLE HEKİMLİĞİ (1) Akaryakıt fişi (1) Akşam Metin Taş (1) Alacak ve Borç Notları (1) Alarm İzleme Merkezi Kurma ve İşletme Yeterlik Belgesi (1) Ali TEZEL (1) almanya (1) Almanya'dan yurtdışı borçlanma (1) ALO 170 (1) Amortisman (1) Amortisman Sınırı (1) Analık sürelerinin borçlanılması (1) Ankara bomba (1) ANONİM ŞİRKET (1) Anonim şirketler (1) Anonim şirketler neden ve nasıl hisse senedi bastırmalıdır (1) ANONİM ŞİRKETLERDE MENKUL KIYMETLER (1) APARTMAN GÖREVLİLERİ AGİ (1) ARAÇLARIN Trafikten Silinmesi (1) Aralık 2011 Vergi Takvimi (1) ASBİS (1) ASBİS Nedir (1) ASGARİ GEÇİM (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ 2012 (1) asgari geçim ücreti (1) Asgari Ücret (8) Asgari ücret 701 (1) Asgari Ücret Maliyeti (1) Asgari Ücret ve Yasal Kesintiler (2) Asgari ücret yeni yılda (1) ASKERİ İŞ MÜFETTİŞLİĞİ (1) askerlik (2) askerlik borçlanma formu (1) askerlik borçlanma hesaplama (1) askerlik borçlanma hesaplaması (1) askerlik borçlanma işlemi (1) Askerlik borçlanması (3) ASKERLİK KANUNU (1) atama (2) Avukat (1) Avukatlık (1) AVUKATLIK ASGARİ (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET TARİFESİ (1) Avukatlık Ücret (1) Avukatlık Ücret Tarifesi 2012 Belirlendi (1) Aylığa Hak Kazanma Koşulları (1) AYLIK VE YILLIK ENFLASYON (1) baglilik (1) Bağ (1) Bağ-Kur (5) bağ-kur dökümü (1) Bağ-Kur İntibak (1) Bağ-Kur Tevkifatı (1) Bağımsız Denetçi (2) bağımsız denetçiler (1) Bağımsız denetim (2) Bağımsız Denetleme (1) BağKur (4) bağkur dökümü (1) Bağkur hizmet dökümü (1) bağkurlu dökümü (1) Bahçe Tapusu Olanların Tarım SSK’lısı Olup Olamayacaklarının Açıklanması (1) bakanı (1) Bankalar (1) Basit usul (1) Başbakan Tayyip Erdoğan (1) BAYRAM TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASI (1) BDDK (1) bedelli (2) BEDELLİ ASKERLİK (4) bedelli askerlik işlemleri (1) Bedelli çalışmaları bayramdan sonra (1) Belediyeden kiralanan seyyar sergi yerleri için kira ödemeleri üzerinden tevkifat yapılmayacağı (1) belli para (1) BEŞ PUANLIK (1) beyanname (100) Bilirkişi (1) Bilirkişilerin (1) Bilirkişiye Başvuru (1) binek (1) Binek otomobilin alım ve satımında KDV oranı kaçtır ? (1) Binek otomobilin KDV’sini (37) Bir Kişi İle Kurulabilecek (1) Bireysel Emeklilik (1) Bireysel Emeklilik Sistemine Yapılan Ödemeler (1) BİRLEŞME İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ESASLAR TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ: I (1) borçlanma (1) Borçlanma Bedelleri (1) Borçlunun bütün eşyaları haczedilemez (1) Borçlunun haline uygun evi haczedilemez (1) BUGÜNKÜ YAZILAR (5117) bülent deniz (1) C Özel Güvenlik Yöneticisi Kimlik Kartı (1) Cenaze Ödeneği (1) Creditnote (1) Cumhuriyet tarihi rekoru (1) ÇALIŞANLARIN SOSYAL GÜVENLİĞİ (1) çalışma ve sosyal güvenlik (1) Çalışmayan (1) çek (1) çek yasası (1) çevre temizlik vergisi (1) Çeyiz Yardımı (1) Çocuklar sağlık hizmeti (1) daha az prim (1) Damga Vergisi (1) danışman (1) Dar Mükellefiyet (1) debitnote (1) defter (2) Defter Bilgi Girişi (1) defter Kapanış Tasdiği (1) Defter tasdi (1) Defter Tasdikinde Ek Süre (1) defter tutulma (1) Defter ve belgeleri depremde kaybolanlar (1) Değer Artış KazançI (1) Değer Artış Kazançlarının Vergilendirilmesi (1) değerleme oranı (1) Denetçi olabilme (1) Denetçilerin Atanması (1) Denetçinin seçilmesi (1) Denetim raporu (1) Denetimin (1) Deprem bağışları (1) Deprem bağışlarının vergi matrahından (1) Deprem bölgesinde primi 1 gün bile yatana emeklilik (1) Deprem sigortası (1) deprem vergisi (1) Depremzede işçinin ücreti İş-Kur'dan (1) Depremzedelere müjde (1) DERNEKLER (1) DERNEKLER YÖNETMELİ (1) dilekçe (224) DİLEKÇE ÖRNEĞİ (2) DİLEKÇE ÖRNEĞİ Veri Sorgulama (1) DİLEKÇE ÖRNEKLERİ (12) DİLEKÇEYE (1) Dizi (1) DOĞUM BORÇLANMASI (5) Doğum ücretsiz izni ve izinden dönüşte işe başlama hakkı (1) dönem sonu (6) DÖNEM SONU İŞLEMLERİ (7) Dul aylığı (1) DUYURULAR (568) e devlet (1) E-Defter (1) e-devlet (1) e-haciz (1) ebeyanname (100) ece üner (2) Ecrimisil (1) edefter (1) edefter.gov.tr (1) edevlet (1) EKONOMİ (626) Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan (1) Elektronik Defter (1) Emekli (11) emekli aylığı (1) emekli aylığını yükseltmek (1) Emekli aylıkları haczedilemez (1) Emekli dernekleri (1) Emekli İkramiyesi (1) emekli intibak (1) Emekli Sandığı (3) Emekli Sandığı dökümü (1) Emeklilerin maaşı (1) Emeklilik (1) Emeklinin alım gücü (1) Emeklinin intibakı (1) EMEKLİNİN YILLIK İZNİ (1) Emekliye (1) Emekliye intibak (1) Emekliye müjde (1) Emekliye tazminat (1) Emekliye zam geliyor (1) emlak vergisi (4) Emlak Vergisi bildirimi (1) Emsal kira (1) EMZİRME ÖDENEĞİ (2) ENFLASYON (1) Enflasyon Hesaplama (2) Engelli bakım maaşına konulan hacize mahkeme 'dur' dedi (1) Engelli Sigortalıların (1) Engellilere İş Müjdesi (1) erken emekli (1) Eski memur (1) Esnaf Sicil Kaydı Bağ-Kur'lu (1) Esnek Zamanlı Çalışma (1) eş durumu nakli (1) eşi vefat etmiş (1) EŞİT DAVRANMAMA TAZMİNATI (1) Etiketler: 292 nolu hakem heyeti kararı (1) ev hanımına (1) Ev hanımlarının emekliliği (1) Evlenme Ödeneği (1) evlilik (1) FAİZ (2) Faktoring İşlemlerinin Muhasebe Kaydı (1) FARK ÜCRETİ (1) faruk çelik (1) FASON HİZMETLERDE KDV İADESİ (1) FASON TEKSTİL (1) FATURA (2) Fatura Düzenleme (1) Fatura Düzenleme Sınırları (1) Fatura Kullanımı (1) Faturada Ayrıca Teslim Adresine Yer Verilebilir mi? (1) FATURAYA SÜRESİNDE İTİRAZ (1) fazla çalışma (1) Fazla mesai (1) Fazla mesai nasıl ispatlanacak (1) FESHİ (1) fesihte geçerli neden (1) Fiili Hizmet Zammı (1) Finanasal (1) Finanasal Kiralama (1) Finanasal Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) Finansal kiralama (1) FİRMADA KULLANILAN OTOMOBİLİN KAZA YAPMASI SONUCU SERVİS ŞİRKETİ TARAFINDAN KESİLEN FATURANIN SİGORTA ŞİRKETİNE YANSITILMASI MUHASEBE KAYDI (3) FON İSİMLERİ (1) Foreks İşlemi (1) FRANSIZ ÜRÜNLERİ (1) Gayri Maddi Haklar (1) GAZETECİ VE GEMİ ÇALIŞANLARINI (1) GAZETECİLER NE ZAMAN EMEKLİ OLUR (1) Geçici iş göremezlik (1) Geçici iş göremezlik ödeneği (2) Geçici Vergi Oranları (1) Geçici Vergide Yanılma Payı (1) gelir (302) gelir testi (3) GELİR TESTİ NEDİR (1) Gelir Testi Süresi Uzatıldı (1) Gelir testine müracaat bildirimi (1) Gelir Uzman (1) Gelir ve Aylıklarda Zamanaşımı Sürelerinin Eski ve Yeni Kanunla Karşılaştırılması (1) Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması (1) gelir vergisi (2) Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 280) (1) GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) gelir.gov.tr (125) gelirler (4772) gelirler.com (192) gelirler.gov.tr (4349) gelirlergov (111) gemlik hakem heyeti (1) gemlik tüketici sorunları ilçe hakem heyeti (1) genek sağlık başvuru (1) Genel Sağlık Sigortalıs (1) Genel Sağlık Sigortası (2) GENEL SAĞLIK SİGORTASI (4) GEREKEN (1) GEREKLİ BİLGİLER (5) ggs (3) GİB (3286) gib.gov.tr (31) gider pusulası (1) Giriş Sınavı (1) Götürü Gider (1) GSS (9) GSS DİLEKÇE ÖRNEĞİ (1) gss Prim Tablosu (1) GSS Sağlık (1) GSS tescil bildirim (1) Gurbetçi ev hanımı (1) GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ (TARİFE-SINIFLANDIRMA KARARLARI) (SERİ NO: 13) (1) GÜNDEM (4934) HABER (4470) habertürk tv (2) haciz (1) Hafta Tatili Ücreti (1) HAFTALIK YAYIN (28) hakem heyeti kararları (1) HASTA SEVK FORMU (1) hastane (1) Hem kocadan hem de anne-babadan aylık bağlanır mı (1) hesap işletim ücreti iadesi (1) hesap işletim ücreti iadesinin kararı (1) hesap işletim ücretine itiraz (1) hesap işletim ücretleri (1) hesap işletim ücretleri iadesi (1) Hesap numaraları (1) hesapişletim ücretinin iadesi (1) hız sınırı (2) hibe kredi (1) HİLELİ İFLAS ETMEK (1) Hizmet Dökümü (1) Hizmet grubu (1) https://www.turkiye.gov.tr/ (1) hukuk (1) Irak (1) iade (1) İbraname (1) ibraname Örneği (2) için (1) İdari Para Cezaları (1) İhaleli İşlerde Kıdem (1) İhbar İkramiyesi (1) İhracat (2) İHRACATTA GVK (1) İhtirazi Kayıtla Beyan (1) ikinci derece usulsüzlük (1) İkramiyenizi güncel (1) İktisap Tarihi (1) İlk Defa Sigortalı Olarak Çalışmaya Başlamadan Önce Malûliyeti Bulananların Emeklilikleri (1) indirilebilir (1) indirim (1) İndirimli Orana (1) İndirimli Orana Tabi Satışlar (1) internet sitesi (1) İNTERNET SİTESİ ZORUNLULUĞU (1) İntibak (6) İntibak 2013'e kaldı (1) İntibak Maaş (1) intibak yasası (3) İNTİBAK YASASI 2012'DE YASALAŞIYOR (1) intibak zammı (1) İstanbul Tapu Kadastrolular Derneği Başkanı Metin Yeşil (1) isteğe bağlı sigorta (1) istifa (1) İstifa eden işçinin hakları (1) istifa evrakları (1) İSTİSNA TUTARLARI (1) İŞ (1) İŞ GÖREMEZLİK BELGESİ (1) İş göremezlik belgesi değişti (1) İş Kanunu Para Cezaları (1) iş kazası (1) iş koçu (1) İş Sözleşmeleri (1) iş sözleşmesi (1) İşçi (1) İŞÇİ 1 ay içinde dava açabilir (1) İŞÇİ ALACAK BELGESİ (1) işçi izin hakları (1) İŞÇİ VE ESNAFIN ÖLÜMÜNDE CENAZE ÖDENEĞİ VERİLME ESASLARI (1) İşçilerin İzinleri (1) İşçilerin İzinleri Hakkında Bilinmesi Gerekenler (1) işçilerinin (1) İŞÇİNİN BİRDEN FAZLA RAPOR (1) İŞÇİNİN HAFTA TATİLİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ VE DİĞER ÇIKIŞ İŞLEMLERİNDE YAPILMASI GEREKENLER (1) İŞÇİNİN İŞVERENE ÇEKECEĞİ İHTAR ÖRNEĞİ (1) İşçinin sadakat borcu (1) İŞE İADE EDİLME (1) İŞKUR (4) İşlem Denetçiliği (1) İşlem denetçisi (1) işletim ücreti iadesi (1) İşsizlik (1) İşsizlik maaşı (1) İşsizlik ödeneği (1) İŞSİZLİK ÖDENEĞİ (1) İŞSİZLİK SİGORTASI (1) İşsizlik yardımları (1) İşte yerli otomobilin gerçek fiyatı (1) İşten Ayrıldığımda Ne Kadar Kıdem Tazminatı Alabilirim (1) İşten Ayrılırsam Emeklilik Şartlarım Değişir mi (1) İşveren (2) işveren fesih (1) İşveren işçiden senet alabilir mi? (1) İşverenlerimizin Ücret (1) İZİN (1) KABAHATLER KANUNU (1) Kaçak işçi (1) Kaçak işçi çalıştıranlar (1) Kaçakçılık suçu (1) Kadın ve erkeğin emekli olma yaşları farklı (1) KADINLARIN DOĞUM İZNİ (1) Kadrolulara bayram hediyesi (1) kamu (1) kanun (950) kapanış muhasebe kayıtları (6) karşılıklı edimler (1) KARŞILIKSIZ ÇEK (1) KARŞILIKSIZ ÇEK SUÇ OLMAKTAN ÇIKARILIYOR (1) Kart aidatı (1) kartı (1) KASIM MALİ TAKVİMİ (1) katılım payı (1) Katma Değer Vergisi Oranları (1) Katsayı (1) Katsayı uygulaması (1) Katsayı uygulaması kalktı (1) kayıt (3178) KDV (81) KDV indirimi (1) kdv oranları (1) KDV TEVKİFATI (1) Kenar (1) Kendi adınıza kayıtlı iş yerinde (1) kendisine yöneltilen soruların cevaplarını internetten de yayınlayabilecek (1) KEY (1) kıdem tazminatı (7) Kıdem Tazminatı dikekçe (1) Kıdem Tazminatı Fonu (4) Kıdem Tazminatı Fonu 1 Ocak 2012 (1) KIDEM TAZMİNATI ÖDENMESİ (1) Kıdem ve ihbar tazminatı (1) Kız Çocuklarına GSS (1) Kız Çocuklarına GSS Zorunlu mu (1) Kimler denetçi olabilir (1) Kimler yeşil kart alabilecek (1) Kira Geliri (1) Kiralama Muhasebe (1) Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) KKDF (1) Klip ve Reklam Filmlerinde Çalışan Oyuncu ve Set İşçilerinin Sosyal Güvenliği (1) Know-how (1) KOBİ TFRS (1) kobilere-250-bin-tl-geri-odemesiz-destek (1) Kollektif (1) KONFEKSİYON HİZMETLERİNDE KDV (1) Konsinye Satışlar (1) KONUT KİRA GEELİRLERİ İSTİSNA TUTARLARI (1) Kooperatif (1) KRAMİYEDE YENİ DÜZENLEME (1) kredi (1) kredi kartı (2) Kurumlar Vergisinden Müstesna Kazançlarda Kur Farkları ve Vade Farklarının Durumu (1) Leasing (1) limit (2) limited şirket sözleşme (1) Limited şirkette fesih (1) liste (1) lkesi (1) Lütfi Köksal (1) MAAŞINA HACİZ (1) Maden işçisinin emekliliği (1) MADENDE EMEKLİLİK KOŞULLARI (2) MADENDE EMEKLİLİK TABLOSU (2) MAHKEME KARARLARI (304) Mal bildirimi (1) Mali Tablolar (1) MALİ TAKVİM (2) MALİYE (4655) Maliye Bakanlığı (2) Malul (1) malul olanların emekliliği (1) Malulen emekli olmanın şartları (1) Malullük aylığı (1) Malullük aylığı kimlere bağlanır (1) Mavi Kart Nedir (1) MEB’deki memur (1) Mehmet Şimşek (1) memur (7) Memur Emeklisi Avukat (1) memur ikramiye (1) memur maaşı (1) Memur ve emekliye zam (1) memura zam (1) Memurlar (2) Memurlara emekli (1) MEMURLARA GREV HAKKI (1) Memurlara rotasyon (1) Memurların taban aylığı (1) Memurların Yenilenen Hastalık Raporu (1) Memurun 2012 maaş zammı belli oldu (1) Memurun Dul (1) Memurun Dul ve Yetim (1) Meslek Hastalığı (1) Mevsimlik iş (2) Mevsimlik iş sözleşmesinde kıdem tazminatı (1) Mevsimlik işçi (1) miili (1) milli (1) milli piyango çekilişi sonuçları (1) milli piyango sıralı tam liste 2012 (1) Montaj ve Taşımacılık Faaliyetlerinde Götürü Gider Uygulaması (1) Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) MTV (1) mu (1) MUHASEBE (5542) MUHASEBE kayıtları (164) MUHASEBE KAYITLARI (50) Muhasebe Standartları (1) muhasebe uygulaması (1) Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (1) MUHASEBECI DEFTER BILGI (1) muhasebeci (3178) Mükellefler Ba Bs formlarında düzeltme yapabilirler mi? Düzeltme yapılması durumunda ceza uygulanır mı? (4) müstahsil (1) Müşteri Bildirim Formu (1) Müşteri Devir Teslim Formu (1) NDE ÖDENMESİ (1) NO: 44) (1) noter (2) noter ihtar Örneğl (1) Noterler MUHASEBE (1) Noterlerin SGDP (1) Nüfus cüzdanı (1) Nüsha (1) olur (1) Onarma (1) Organını kendi isteği (1) otomobil (1) Otomotiv Sanayii Derneği (1) Ödediği KDV (1) ÖDEME (1) ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMENLERE YARDIMLAR (1) ÖĞRENCİ YAPILAN YARDIMLAR (1) öğretmen (2) öğretmen adayı (2) öğretmen adayları (1) ÖĞRETMENLER (1) ölüm (1) ÖNEMLİ (81) Özel denetçi (1) ÖZEL HASTANE (1) Özel SMMM (1) Özel SMMM Sınav (1) Özel SMMM Sınav Programı (1) ÖZELGE (1364) Özelge nedir (1) ÖZELGELER (240) Özürlü Teşvik (1) Para kazanmanın yolu (1) park yasağı (2) PART-TİME (1) PART-TİME İŞ SÖZLEŞMESİ (1) PARTTİME iş sözleşmesi (1) Pasaport (1) piyango (1) Pratik Bilgiler (1) Prim (2) Prim borcu (1) PRİM KESİLECEK KAZANÇLAR (1) PRİME ESAS KAZANÇ (1) Prof. Abuzer Kendigelen (1) Prof. Dr Erdoğan Moroğlu (1) Prof. Dr. Şükrü Kızılot (1) Prof. Dr. Ünal Tekinalp (1) RESMİ GAZETE (142) RESMİ GAZETEDE BUGÜN (1) Resul KURT (1) S (1) Sağlık (2) Sağlık Bakanlığı (1) Sağlık Bakanlığını (1) Sağlık Bakanlığını Yeniden Yapılandırdık (1) sağlık hizmeti (2) Sağlık prim borcu (1) Sağlık Provizyon ve Aktivasyon Sistemi (1) sağlık sigortası (3) sağlık yardımı (1) sağlıktan nasıl faydalanacak? (1) SAHTE BELGE DÜZENLEME (1) SAHTE fatura DÜZENLEME (1) Sakatlığı nedeniyle vergi indiriminden yararlananların emekliliğe hak kazanma şartları (1) Sakatlık indirimi (1) Sebepsiz İŞTEN atılan (1) Sendikalar (1) serbest meslek (1) SERMAYE KOYMA BORCU (1) SERMAYE ŞİRKETLERİ (1) Sevki olmayan doktora gidemeyecek (1) Sezgin Özcan (1) sgdp (3) SGK (5754) SGK borcu (1) SGK gurbetçi (1) SGK HABER (3115) Sgk Hizmet (1) Sgk Hizmet Dökümü (1) SGK hizmetleri (1) SGK İdari Para Cezaları (1) SGK MAKALE (440) SGK para cezaları (1) SGK Primleri (1) sgk SMS HİZMETLERİ (1) sgk soru ve cevap (1) SGK Taksitlendirmelerinin ödeme süresi uzatılmıştır (1) Sigara (1) sigorta (2) Sigorta başlangıç tarihinde rahatsızlığı olan malulen emekli olamıyor (1) Sigorta Prim Desteği (1) sigorta primi (1) Sigortalılık öncesi doğum (1) SİGORTASIZ ÇALIŞTIRILAN İŞÇİLERİN HAKLARI VE YAPILMASI GEREKENLER (1) Sinema (1) sirali (1) sirkete (1) smmm (3178) SMMM Defter Bilgi Girişi (1) SMMM'ler Defter Tasdik Şifrenizi Aldınız mı? (2) SMS HİZMETLERİ (1) SORU CEVAP (28) SOSYAL GÜVENLİK (3181) SOSYAL GÜVENLİK DESTEK (1) Sosyal Güvenlik Kurumu (3) Sosyal Güvenlik Uygulamalarında İdari Para Cezaları (1) Sosyal Sigortalar (1) söylüyor (1) Sözleşme (1) Sözleşmeli öğretmenlere tanınan yeni özlük hakları (1) sözleşmenin konusu (1) SÖZLEŞMESİNİN (1) SPAS (1) spas sorgulama (1) ssk (4665) SSK (1) SSK’lı normal işe girmeden evvel kaza geçirenler malülen emekli olamazlar (1) STAJYER MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ (1) Suret (1) Sürekli iş göremezlik (1) Süresi Uzatıldı (1) Şehit çocukları (1) şirket (2) şirketler (1) ŞÜKRÜ KIZILOT (2) T.C. taşınmaz numarası (1) taban aylığı (1) Taksi (1) Taksiciler (1) Taksiciler sigorta (1) talep ve taahhüt formu (1) tam (2) Tapu (2) Tapu Sicili Tüzüğü (1) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (1) TAPU YASASI (1) Tapunuz kaybolursa (2) tarafları bağlayıcı nitelik. (1) Tarhiyat Öncesi (1) Tarhiyat Öncesi Uzlaşma (1) tarife (1) tarifesi (1) TARİFESİ 2012 (1) Tarihi Eser Niteliğindeki Özel Binaların Yıkılarak Yeniden İnşaasında Asgari İşçilik Uygulaması (1) Tarla (1) Taşeron (1) TAŞERON İŞÇİLERİ (1) TCDD (1) TEBLİĞ (683) TEBLİĞ 281 (1) Tedavi İçin Yurtdışına Gönderilme (1) Telekom (2) tepliğ (3894) tersini (1) teşvik (1) Tevkifat (1) TEVKİFAT (muhasebe kayıtları (1) Tevkifat Uygulaması (1) Ticaret Kanunu (1) Ticaret Unvanı için Dava Şartları (1) Trafik cezaları (1) Trafik cezaları artıyor (1) trafik cezası (2) TTK (4352) ttk Tutulması zorunlu ticari defterler (1) turkiye (3) tutulabilecek defterler (1) Tutulması zorunlu ticari defterler (1) TÜFE (1) TÜİK (1) Tüketici mahkemesi (1) Türev ürünler (1) Türk Telekom (2) türk ticaret kanunu (2) Türkiye İstatistik Kurumu (1) türkiye iş kurumu (1) TÜRMOB (1) UFRS (27) ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASINA UĞRAYAN ÇALIŞANIN BİLDİRİMİ NE ZAMAN YAPILACAKTIR? (1) Uluslararası Karayolu Taşımacılığında KDV İadesi (1) UMSK (1) UYGULAMASI (1) Uzaktan çalışma (1) Uzlaşma talebi (1) Uzlaşma talep süresi (1) ücret (1) ücret dışı gelirler (2) Ücret Garanti Fonu (1) Ücret Gelirleri (2) Ücret haczi (1) ÜCRETİNDE (1) Ücretlerin Vergilendirilmesi (1) ÜFE (1) VAN (1) Varlık kiralama şirketleri nedir (1) VEDAT İLKİ (1) Veraset Belgesi (1) vergi (1692) VERGİ İNCELEMELERİ (1) vergi oranı (1) vergi oranları (1) Vergi Tarifesi (1) VERGİDEN İSTİSNA YEMEK BEDELİ (1) Vergileme (1) Verileri Nelerdir (2) vize süresi (1) vuk (4569) VUK 410 (1) Web Sitesi (1) www.edefter.gov.tr (3) www.sgk.gov.tr (1) X RESMİ GAZETEDE BUGÜN (29) Yabancı (1) Yabancı çalışanlar (1) Yabancı GSS (1) yabancı hekim (1) Yabancı Sermayeli Şirket Kurulumu İzne Tabi Midir? (1) YABANCI UYRUKLULARIN SİGORTALILIK İŞLEMLERİ (1) Yabancıların çalışma izin kriterleri (1) YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELER (1) Yapı Denetim (1) Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri (1) yapı kredi bankası hesap işletim ücreti (1) yapı kredi bankası işletim ücretinin iadesi (1) yapı kredi hesap işletim ücreti (1) YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ (1) yardıma muhtaç kadınlara (1) Yasal Defterler (2) YAŞLILARA SİGORTA (1) Yaşlıya sigortalı bakım (1) yaştan emeklilik (1) Yazılar (1) YAZILAR (358) Yeni Sayıştay Kanunu Neleri Beraberinde Getirdi (1) yeni Ticaret Kanunu (1) Yeni TTK (3110) Yeni TTK'da Şirketler Kendi Hisselerini Edinebilecek (1) Yeni TTK'da Uluslararası Muhasebe Standartları (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNU (9) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNA GÖRE MALİ MÜŞAVİRLİK RUHSATINA (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA LİMİTED ŞİRKETLER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA SÜRELER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNU (1) Yeniçarşım (1) YERLİ OTOMOBİL (1) yeşil (1) Yeşil kart (9) Yeşil kart kalkmıyor (1) YEŞİL KARTIN DEVİR İŞLEMLERİ (1) Yılbaşından itibaren Yeşil Kart sistemi kalkıyor (1) Yıllar İtibari İle Asgari Ücretler (2) Yıllarında Çalıştığı İçin Aylıkları Kesilen Gurbetçi Emeklilere Müjde (1) YILLIK (1) Yine Kanun Tasarısında Denetçi olamayacaklar (1) yonetim-kurulunun (1) yurt dışı (1) yurt dışı Borçlanm (1) YURT DIŞINA GÖTÜRÜLEN TÜRK İŞÇİLERİ (1) Yurt Dışında İnşaat (1) yurtdışı borçlanması (1) Yurtdışı borçlanmasında emekli aylığı (1) YURTDIŞINDA (1) YURTDIŞINDAN OLAN ALACAKLAR (1) Zayi Olan Mallar (1) Zorunlu Deprem Sigortası (1) Zorunlu Sağlık (2)