FACEBOOK TAKİP ETMEK İÇİN BEĞEN

6 Temmuz 2011 Çarşamba

İndirimli kurumlar vergisi oranı uygulaması

"İndirimli Kurumlar Vergisi" uygulaması 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesinde düzenlenmiş olup, 28 Şubat 2009 tarihli mükerrer Resmi Gazete'de yayımlanan 5838 sayılı "Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun" ile yürürlüğe girmiştir.

 I. Giriş
İndirimli kurumlar vergisi, yeni ve tevsi yatırımların devlet tarafından desteklenmesi amacıyla getirilmiştir. Maddenin gerekçesinde bu düzenlemenin amacı;
  • Ekonomik kalkınmanın hızlandırılması,
  • İstihdamın artırılması,
  • Bölgeler arası gelişmişlik farkının giderilmesi,
  • Sektörel kümelenmenin sağlanması,
olarak belirtilmiştir.
16.07.2009 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar" (Karar) yürürlüğe konulmuştur. Daha sonrasında ise 28.07.2009 tarihli Resmi Gazete'de, söz konusu Kararın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları tespit etmek üzere Hazine Müsteşarlığı tarafından 2009/1 sayılı "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ" yayımlanmıştır. Son olarak 2011/1597 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Karar son halini almıştır.
Karar'ın amacı, Kalkınma Planları ve Yıllık Programlarda öngörülen hedefler ile uluslararası anlaşmalara uygun olarak, tasarrufları katma değeri yüksek yatırımlara yönlendirmek, üretimi ve istihdamı artırmak, yatırım eğiliminin devamlılığını ve sürdürülebilir kalkınmayı sağlamak, uluslararası rekabet gücünü artıracak teknoloji ve araştırma-geliştirme içeriği yüksek büyük ölçekli yatırımları özendirmek, doğrudan yabancı yatırımları artırmak, bölgesel gelişmişlik farklılıklarını gidermek, çevre korumaya yönelik yatırımlar ile araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemektir.
Makalemizde yukarıda yer verilmiş olan mevzuat dikkate alınarak öncelikle Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar'la ilgili genel bilgi verilecektir. Ardından makalemizin konusunu oluşturan indirimli kurumlar vergisi oranı hakkında detaylı açıklamalar yapılacak olup, uygulamaya yönelik örnekler verilecektir.
II. Yatırımlarda devlet yardımları hakkında karar ile ilgili genel bilgiler
A. Karar'daki destek unsurları
Karar kapsamındaki teşvik sistemi genel destekler, bölgesel yatırımlara uygulanacak destekler ve büyük ölçekli yatırımlara uygulanacak destekler olmak üzere üç temel başlığa ayrılmıştır. Kurumlar Vergisi Kanunu'nda düzenlenmiş indirimli kurumlar vergisi oranı bölgesel teşviklerden yararlanacak yatırımlar ve büyük ölçekli yatırımlar için öngörülmüştür.
Karar kapsamındaki teşviklere aşağıda yer verilmiştir.
Bölgesel Yatırımlar
Büyük Ölçekli Yatırım
Genel Destekler
I. ve II. Bölge Yatırımları
III. ve IV. Bölge Yatırımları
KDV İstisnası
KDV İstisnası
KDV İstisnası
KDV İstisnası
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Vergi İndirimi
Vergi İndirimi
Vergi İndirimi
-
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği
-
Yatırım Yeri Tahsisi
Yatırım Yeri Tahsisi
Yatırım Yeri Tahsisi
-
-
Faiz Desteği
-
-
Yatırımların Karar kapsamında destek unsurlarından yararlanabilmesi için öncelikle yapılacak olan yatırımın Hazine Müsteşarlığından alınacak Teşvik Belgesine bağlanması gerekmektedir.
Teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyen harcamalara ilgili Karar'ın 9. maddesinde yer verilmiştir. Ayrıca genel teşvik sisteminden teşvik edilmeyecek veya teşviki belirli şartlara bağlı yatırım konularına ilgili Karar'ın 4 numaralı ekinde yer verilmiştir.
B. Teşvik belgesi
Teşvik belgesi, yatırımın karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın bu değerler ve tespit edilen şartlara uygun olarak gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından istifade imkânı sağlayan, Karar'ın amaçları doğrultusunda gerçekleştirilecek yatırımlar için düzenlenen belgedir.
Teşvik belgesi alabilecek buna bağlı olarak Karar'da belirlenmiş teşviklerden yararlanabilecek gerçek ve tüzel kişiler belirlenmiştir. Buna göre,
  • gerçek kişiler
  • adi ortaklıklar
  • sermaye şirketleri
  • kooperatifler
  • iş ortaklıkları
  • kamu kurum ve kuruluşları (genel ve özel bütçeli kurum ve kuruluşlar, il özel idareleri, belediyeler, kamu iktisadi teşebbüsleri ile bunların sermaye bileşimindeki hisse oranları % 50'yi geçen kurum ve kuruluşlar)
  • kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları
  • dernekler
  • vakıflar
  • yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye'deki şubeleri
Hazine Müsteşarlığı'na müracaat edebilirler. Ancak müracaat aşamasına gelindiğinde şirketin kurulmuş olması gerekmektedir. Diğer bir ifade ile kurulacak şirketler adına teşvik belgesi talebinde bulunulamaz. Ayrıca teşvik belgesi düzenlenmesi için yapılacak müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş yatırım harcamaları teşvik belgesi kapsamına alınmayacaktır.
Bunun yanında finansal kiralama şirketleri aracılığıyla gerçekleştirilecek yatırımlarda finansal kiralama şirketi için ayrı bir teşvik belgesi düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır.
Hazine Müsteşarlığı tarafından çıkarılan 2009/1 sayılı Tebliğ uyarınca teşvik belgesi kapsamında değerlendirilmeyecek ve buna bağlı olarak indirimli kurumlar vergisi uygulamasından faydalanamayacak harcamalar belirlenmiştir. Buna göre,
  • Tamamlanmış yatırımlar ile müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları,
  • Teşvik belgeleri kapsamındaki yatırım malları ile otomobil ve hafif ticari araç yatırımlarında yatırım dönemi içerisinde kalmak kaydıyla, CKD aksam ve parçalarının ithali, gemi ve elli metrenin üzerindeki yat inşa yatırımları ile ilgili tekne kabuğu ithali hariç olmak üzere hammadde, ara malı ve işletme malzemesi,
  • Kullanılmış yerli makine ve teçhizat,
  • Arazi tipi olanlar dahil otomobil, minibüs vb. binek araçları, porselenden, seramikten ve camdan mamul sofra ve mutfak eşyası,
  • Gıda ürünleri ve içecek imalatı ile entegre hayvancılık yatırımlarında; kamyon, kamyonet, frigorifik kamyon, frigorifik kasa, soğutucu ünite, çekici, kamyon kasası ve kamyonet kasası,
  • Havayolu taşımacılık hizmetlerine yönelik yatırımlar dışındaki diğer yatırımlar için uçak ve helikopter,
  • Teşvik belgelerine ait ithal ve yerli listelerde inşaat malzemeleri
teşvik belgeleri kapsamına dahil edilmemektedir.
III. İndirimli kurumlar vergisi
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesinde, Hazine Müsteşarlığı tarafından verilmiş olan teşvik belgesi kapsamındaki yatırımlardan elde edilen kazançların yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren, yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi olacağı belirtilmiştir.
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında yatırımlardan elde edilen kazanç esas alınmaktadır. Buna göre uygulama kazançtan bir indirim değil, vergi oranında bir indirimdir. Yapılacak olan yatırımlardan elde edilen kazançların, diğer kazançlardan ayrı belirlenip indirimli oranda vergilendirmenin yapılması gerekmektedir. Uygulamada amaçlananın yatırım maliyetlerine Devlet tarafından katkı sağlanması olması sebebiyle, yatırım maliyeti, yatırıma katkı tutarı belirlenirken esas alınmaktadır. İndirimli oranın ne kadar süre uygulanacağı yatırıma katkı tutarı ile yatırımdan elde edilecek kazanç arasındaki orana bağlıdır.
İndirimli kurumlar vergisinden yararlanılması herhangi bir süre ile sınırlı değildir. Bazı dönemlerde zarar mahsubu, istisna kazançlar ve diğer indirimler nedeniyle vergi matrahı oluşmaması durumunda, bu dönemlerde indirimli kurumlar vergisi uygulamasından yararlanılamayacak olmasına karşın, vergi matrahı oluşan diğer dönemlerde yatırıma katkı tutarına ulaşılıncaya kadar indirimli kurumlar vergisi uygulamasından yararlanılmaya devam edilecektir.
A. Yasal mevzuat
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesine aşağıda yer verilmiştir.
(1) Finans ve sigortacılık sektörlerinde faaliyet gösteren kurumlar, iş ortaklıkları, taahhüt işleri, 16/7/1997 tarihli ve 4283 sayılı Kanun ile 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Kanun kapsamında yapılan yatırımlar ile rödovans sözleşmelerine bağlı olarak yapılan yatırımlar hariç olmak üzere, bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen ve Hazine Müsteşarlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar, yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar indirimli oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi tutulur.
(2) Bu maddenin uygulamasında yatırıma katkı tutarı, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder. Bakanlar Kurulu;
a) İstatistikî bölge birimleri sınıflandırması ile kişi başına düşen milli gelir ve sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri gruplandırmaya ve gruplar itibarıyla teşvik edilecek sektörleri ve bunlara ilişkin yatırım ve istihdam büyüklüklerini belirlemeye,
b) Her bir il grubu için yatırıma katkı oranını (6111 Sayılı Kanunla değiştirilen ibare Yürürlük; 25.02.2011) % 55'i, yatırım tutarı 50 milyon Türk Lirasını aşan büyük ölçekli yatırımlarda ise (6111 Sayılı Kanunla değiştirilen ibare Yürürlük; 25.02.2011) % 65'i geçmemek üzere belirlemeye, kurumlar vergisi oranını % 90'a kadar indirimli uygulatmaya,
c) Yatırım harcamaları içindeki arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya,
yetkilidir.
(3) İkinci fıkraya göre yatırıma katkı ve vergi oranı farklı illerde aynı mükellef tarafından yapılan yatırımlarda, toplam yatırımın her bir ile isabet eden oranına göre ilgili ilin yatırıma katkı oranı ve indirimli vergi oranı uygulanır.
(4) Tevsi yatırımlarda, elde edilen kazancın işletme bütünlüğü çerçevesinde ayrı hesaplarda izlenmek suretiyle tespit edilebilmesi halinde, indirimli oran bu kazanca uygulanır. Kazancın ayrı bir şekilde tespit edilememesi halinde ise indirimli oran uygulanacak kazanç, yapılan tevsi yatırım tutarının, dönem sonunda kurumun aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymet tutarına (devam eden yatırımlara ait tutarlar da dahil) oranlanması suretiyle belirlenir. Bu hesaplama sırasında işletme aktifinde yer alan sabit kıymetlerin kayıtlı değeri, yeniden değerlenmiş tutarları ile dikkate alınır. İndirimli oran uygulamasına yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği geçici vergi döneminde başlanır.
(5) Hesap dönemi itibarıyla ikinci fıkrada belirtilen şartların sağlanamadığının tespit edilmesi halinde, söz konusu vergilendirme döneminde indirimli vergi oranı uygulanması nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
(6) Yatırımın faaliyete geçmesinden önce devri halinde, devralan kurum, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla indirimli vergi oranından yararlanır.
(7) Yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde indirimli vergi oranından devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise devralan, aynı koşulları yerine getirmek kaydıyla yatırıma katkı tutarının kalan kısmı için yararlanır.
(8) Bu madde gelir vergisi mükellefleri hakkında da uygulanır.
(9) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
Kanun maddesi uyarınca diğer tüm şartlar sağlansa bile, indirimli kurumlar vergisi uygulamasından yararlanamayacak olan yatırımlar;
  • Finans sektöründe faaliyet gösteren kurumlar tarafından yapılan yatırımlar,
  • Sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren kurumlar tarafından yapılan yatırımlar,
  • İş ortaklıkları tarafından yapılan yatırımlar,
  • Taahhüt işleri kapsamında yapılan yatırımlar,
  • 4283 sayılı Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar,
  • 3996 sayılı Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar,
  • Rödovans sözleşmelerine bağlı olarak yapılan yatırımlar
olarak belirlenmiştir.
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında, yatırım tutarının tespitinde arazi, arsa, royalti, yedek parça ve amortismana tabi olmayan diğer harcamalar da dikkate alınmayacaktır.
Ayrıca Bakanlar Kurulu'na, Kanun maddesiyle aşağıdaki yetkiler verilmiştir. Bakanlar Kurulu;
  • Şehirleri Kanun'da yer verilen kriterler ölçüsünde gruplandıracak,
  • Belirlenen bölgeler ve büyük ölçekli yatırımlar için desteklenecek sektörleri belirleyecek,
  • Yatırım unsurlarını belirleyecek,
  • Yatırımın büyüklüğünü belirleyecek,
  • İstihdam limitini belirleyerek yatırımlardan elde edilecek kazanca hangi oranın uygulanacağını saptayacaktır.
Bakanlar Kurulu kendisine verilen yetkiyi 2009/15199 sayılı karar ile kullanmış olup, ilgili karar 16 Temmuz 2009 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bunun yanında 14 Nisan 2011 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 2011/1597 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 2009/15199 Sayılı Karar'da 1 Ocak 2011 tarihinden geçerli olmak üzere bazı değişiklikler yapılmıştır. Söz konusu Bakanlar Kurulu Kararları ile teşvike ilişkin esaslar aşağıdaki şekilde belirlenmiştir.
B. Bölgesel teşvikler
Bölgesel ve sektörel bazda desteklenecek yatırım konuları, 2002 / 4720 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile belirlenen İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması "(İBBS)-Düzey 2" esas alınarak belirlenmiştir. İBBS Düzey 2 seviyesindeki 26 alt bölge, Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Endeksi (SEGE) kullanılmak suretiyle gruplandırılarak, teşvikler açısından 4 bölge oluşturulmuştur. Bölge ve şehirlere aşağıda yer verilmiştir.
I. Bölge
II. Bölge
III. Bölge
IV. Bölge
İstanbul
Adana
Konya
Uşak
Kastamonu
Iğdır
Tekirdağ
Mersin
Karaman
Kayseri
Çankırı
Van
Edirne
Balıkesir
Hatay
Sivas
Sinop
Muş
Kırklareli
Çanakkale (Bozcaada, Gökçeada hariç)
Kahramanmaraş
Yozgat
Trabzon
Bitlis
İzmir
Aydın
Osmaniye
Zonguldak
Ordu
Hakkâri
Bursa
Denizli
Kırıkkale
Karabük
Giresun
Malatya
Eskişehir
Muğla
Aksaray
Bartın
Rize
Elazığ
Bilecik
Antalya
Niğde
Samsun
Artvin
Bingöl
Kocaeli
Isparta
Nevşehir
Tokat
Gümüşhane
Tunceli
Sakarya
Burdur
Kırşehir
Çorum
Erzurum
Şanlıurfa
Düzce

Manisa
Amasya
Erzincan
Diyarbakır
Bolu

Afyonkarahisar
Gaziantep
Bayburt
Mardin
Yalova

Kütahya
Adıyaman
Ağrı
Batman
Ankara

Kilis

Kars
Şırnak




Siirt
Ardahan




Çanakkale
(Sadece Bozcaada, Gökçeada)

Bölgesel desteklerden yararlanacak olan yatırım konuları (sektör bazında) ve asgari yatırım tutarları her şehir grubu için BKK'nın 2 numaralı ekinde belirtilmiştir. Buna bağlı olarak yapılacak olan bir yatırımın bölgesel teşvikten faydalanabilmesi için diğer şartlar ile birlikte BKK'nın 2 numaralı ekinde yer verilmiş olan yatırım konuları arasında sayılmış olması ve asgari yatırım tutarı ve/veya asgari kapasite şartını sağlaması şarttır.
Yapılan bölgesel ayırım sonucunda teşvikin amaçlarından birisi olan sektörel kümelenmenin sağlanması amacıyla;
  • 1. bölgede, ağırlıklı olarak motorlu kara taşıtları ve yan sanayi, elektronik, ilaç, makine imalat ve tıbbi, hassas ve optik alet yatırımları gibi yüksek teknoloji gerektiren yatırımlar teşvik edilmiş,
  • 2. bölgede nispeten teknoloji yoğun sektörler desteklenmiştir. Bu çerçevede; ağırlıklı olarak, makine imalat, akıllı çok fonksiyonlu tekstil, metalik olmayan mineral ürünler (cam, seramik, karo, yalıtım malzemeleri vb) kağıt, gıda ve içecek imalatı sektörleri teşvik edilmiş,
  • 3. ve 4. bölgeleri oluşturan doğu ve güneydoğu bölgelerinde ise tarım ve tarıma dayalı imalat sanayi, konfeksiyon, deri, plastik, kauçuk, metal eşya gibi emek yoğun sektörlerin yanı sıra turizm, sağlık ve eğitim yatırımları da teşvik edilmiştir.
Ayrıca BKK'nın 2 numaralı ekinde yer alan dipnotlarda bazı sektörlere alt kısıtlamalar getirilmiştir. Yapılacak yatırımların teşvik kapsamında olup olmadığının belirlenmesinde listeye ekli dipnotların da dikkate alınması büyük önem arz etmektedir.
Örnek 1:Sivas'ta yapılacak (Sivas III. bölgededir) makine ve teçhizat imalatı yatırımının indirimli kurumlar vergisinden faydalanabilmesi için yatırım tutarının asgari 3 Milyon TL (ek-2 uyarınca) olması şarttır.
  • Sivas ilinde yapılacak makine ve teçhizat imalatı yatırımı tutarının 500 bin TL (III. bölge asgari yatırım tutarı) ile 3 Milyon TL aralığında olması ve bu yatırımın teşvik belgesine bağlanmış olması durumunda, bölgesel teşviklerden faydalanılması mümkün olmayacak ve yalnızca genel teşvikler olan gümrük vergisi muafiyeti ve KDV İstisnası desteğinden faydalanılması mümkün olacaktır.
  • Sivas ilinde yapılacak makine ve teçhizat imalatı yatırımı tutarının 3 milyon TL veya üstünde olması durumunda ise indirimli kurumlar vergisi, sigorta primi işveren hissesi payı desteği, yatırım yeri tahsisi, faiz desteği, gümrük vergisi muafiyeti ve KDV istisnası desteğinden faydalanılması mümkün olacaktır.
C. Büyük ölçekli yatırımlara ilişkin teşvikler
Büyük ölçekli yatırımlar bölge ayırımına tabi olmaksızın indirimli kurumlar vergisi ve faiz desteği hariç olmak üzere diğer bölgesel teşviklerden faydalanabilecektir. Büyük ölçekli yatırım 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesinde belirtilen 50 milyon TL üzerindeki yatırımlardan BKK'nın 3 numaralı ekinde yer alan listede belirtilen yatırımları ifade etmektedir.
BKK'nın 3 numaralı ekinde belirlenmiş olan büyük ölçekli yatırımlara ilişkin listeye aşağıda yer verilmiştir.
Sıra No
Sektör
50 Milyon TL'nin üzerindeki Asgari Sabit Yatırım Tutarları (milyon TL)
1
Kimyasal Madde ve Ürünlerin İmalatı

1-a
Kimyasal Madde ve Ürünlerin İmalatı
1000
1-b
Diğer Kimyasal Ürünlerin İmalatı
300
2
Rafine Edilmiş Petrol Ürünleri İmalatı
1000
3
Transit Boru Hattıyla Taşımacılık

Hizmetleri Yatırımları

4
Motorlu Kara Taşıtlarının İmalatı
250
Yatırımları(2)

5
Demiryolu ve Tramvay Lokomotifleri ve/

veya Vagon İmalatı Yatırımları

6
Liman ve Liman Hizmetleri Yatırımları
250
7
Elektronik Sanayi Yatırımları

7-a
LCD/Plazma Üretimi Yatırımları
1000
7-b
Modül Panel Üretimi Yatırımları
150
7-c
Lazer Televizyon, Üç Boyutlu Televizyon,


OLED Televizyonlar ve benzeri


Televizyon Üretimi Yatırımları

7-d
Diğer Elektronik Sektörü Yatırımları

8
Tıbbi Alet, Hassas ve Optik Aletler


İmalatı Yatırımları

9
İlaç Üretimi Yatırımları
100
10
Hava ve Uzay Taşıtları ve/veya Parçaları


İmalatı Yatırımları

11
Makine (Elektrikli Makine ve Cihazlar


Dahil) İmalatı Yatırımları

12
Madencilik Yatırımları


Maden Kanununda belirtilen IV/c grubu


metalik madenlerle ilgili nihai metal


üretimine yönelik izabe tesisleri ile bu


tesislere entegre cevher istihracına


yönelik yatırımlar (AKÇT kapsamı ürünler


hariç)

(1) 13.06.2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 18.02.2009 tarihli ve 5838 sayılı Kanunun 9. maddesi ile değişik 32/A maddesinde belirtilen 50 Milyon Türk Lirasının üzerindeki yatırımlar.
(2) Motorlu kara taşıtları yan sanayi yatırımlarında asgari sabit yatırım tutarı 100 milyon TL'dir.
Yukarıda yer verilen listedeki sektörlerde belirtilen asgari yatırım tutarlarında herhangi bir bölgede yatırım yapılması halinde, indirimli kurumlar vergisi uygulamasından faydalanılması mümkün olabilecektir.
Örnek 2:Herhangi bir ilde (örneğin Sivas) yapılacak 50 milyon TL ve üzerindeki makine imalatı yatırımı büyük ölçekli yatırım olarak kabul edilecek ve indirimli kurumlar vergisi ile birlikte diğer bölgesel desteklerden faydalanılması mümkün olabilecektir. Yatırımın 50 milyon TL'nin altında kalması durumunda ise yatırımın bölgesel bazda yapılan yatırım olarak kabul edilmesi (Örnek 1'de yer alan uygulama) ve bölgesel desteklerden faydalanılması için gerekli olan şartların sağlanıp sağlanmadığına göre indirimli kurumlar vergisi ve diğer desteklerden faydalanılmasının mümkün olup olmadığına karar verilmesi gerekmektedir.
D. Yatırıma katkı tutarı ve indirim oranı
Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesinde;
  • Yatırıma katkı tutarı: İndirimli kurumlar vergisi oranı uygulanmak suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların devletçe karşılanacak kısmı,
  • Yatırıma katkı oranı ise: Yatırıma katkı tutarının yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak olan oran
olarak tanımlanmıştır. İndirimli kurumlar vergisi oranı, yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden başlanarak yatırımın devletçe karşılanacak tutarına erişinceye kadar uygulanacaktır.
Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel uygulama kapsamında gerçekleştirilen yatırımlarda, 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesi çerçevesinde, kurumlar vergisi veya gelir vergisine uygulanacak indirim oranları ile yatırıma katkı oranları aşağıda belirtilmiştir.
31.12.2011 tarihine kadar yatırıma başlanılması durumunda;

Bölgesel uygulama
Büyük ölçekli yatırımlar
Bölgeler
Yatırıma katkı oranı (%)
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı (%)
Yatırıma katkı oranı (%)
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı (%)
I
15
50
25
50
II
25
60
35
60
III
35
80
45
80
IV
55
90
65
90
31.12.2011 tarihinden sonra yatırıma başlanılması durumunda;

Bölgesel uygulama
Büyük ölçekli yatırımlar
Bölgeler
Yatırıma katkı oranı (%)
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı (%)
Yatırıma katkı oranı (%)
Kurumlar vergisi veya gelir vergisi indirim oranı (%)
I
10
25
25
25
II
15
40
30
40
III
20
60
40
60
IV
25
80
45
80
Örnek 3:Yatırımcı (A) A.Ş. III. bölgede bulunan bir ilde 2009/15199 Sayılı Karar çerçevesinde gerçekleştireceği ve bölgesel teşviklerden faydalanabilecek olan yatırımı (büyük ölçekli yatırım kriterlerine uymamaktadır) için Hazine Müsteşarlığından 2011 yılında teşvik belgesi almıştır. Belge kapsamında 2011 yılında 4.000.000,00 TL (Takip eden yıllarda yatırım harcaması yapılmamıştır) tutarında yatırım harcaması gerçekleştirilmiştir. Yukarıdaki tablodan görüleceği üzere bu yatırım için Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen yatırıma katkı oranı % 35, kurumlar vergisi indirim oranı ise % 80'dir. Buna göre;
  • İndirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle Devletçe alınmasından vazgeçilen vergi yoluyla yatırıma sağlanan katkı tutarı (4.000.000 * % 35=) 1.400.000,00 TL,
  • Yatırıma katkı tutarına ulaşılıncaya kadar yatırımın işletilmesinden sağlanacak kazanca uygulanacak indirimli kurumlar vergisi oranı [% 20-(% 20*% 80)=] % 4,
  • Yatırıma katkı tutarına ulaşılıncaya kadar yıllar itibarıyla indirimli kurumlar vergisi uygulanabilecek toplam kazanç tutarı [1.400.000,00 / (% 20 - % 4)=] 8.750.000,00 TL (katkı tutarının, normal kurumlar vergisi oranı ile indirimli kurumlar vergisi oranı arasındaki farka bölünmesi suretiyle hesaplanmıştır)
olacaktır.
Yatırım 2011 yılında işletilmeye başlanmıştır. Bu yatırımdan elde edilen kazançların aşağıdaki tablodaki gibi olduğu kabul edildiğinde, yıllar itibarıyla söz konusu yatırıma ilişkin indirimli kurumlar vergisi uygulaması aşağıdaki gibi olacaktır.

Kurumlar Vergisi
Yatırıma Devlet Katkısı
Yıllar
Yatırımdan Elde Edilen Kazanç (TL) (I)
Normal Orana Göre Hesaplanan KV (TL) (II=I*%20)
BKK'ya Göre Ödenecek KV (TL) (III=I*%4)
YıllıkTutar (TL)
(IV=II-III)
Toplam Tutar (TL)
(V=Kümülatif IV)
Kalan Tutar(TL) (VI=1.400.000,00-V)
2011
3.500.000
700.000
140.000
560.000
560.000
840.000
2012
5.000.000
1.000.000
200.000
800.000
1.360.000
40.000
2013
400.000
80.000
40.000
40.000
1.400.000
---
Toplam
8.900.000
1.780.000
380.000
1.400.000

2011 yılı
1. 2011 yılı
İndirimli kurumlar vergisi uygulanabilecek toplam kazanç tutarı 8.750.000,00 TL olduğundan ve 2011 yılında yatırımdan sağlanan kazanç tutarı (3.500.000,00 TL) bu tutardan düşük olduğundan, söz konusu yatırım kapsamında 2011 yılında elde edilen kazancın tamamına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanabilecektir.
2011 yılında yatırımdan elde edilen 3.500.000,00 TL'lik kazanç üzerinden % 20 oranı yerine % 4 oranında kurumlar vergisi hesaplanması nedeniyle, 2011 yılında Devletin yatırıma katkısı (700.000,00-140.000,00)=560.000,00 TL olmaktadır. Katkı tutarının (1.400.000,00-560.000,00)=840.000,00 TL'si sonraki yıllara devretmiştir.
2. 2012 yılı
2011 ve 2012 yıllarında söz konusu yatırımdan sağlanan kümülatif kazanç (8.500.000,00 TL), indirimli kurumlar vergisi uygulanabilecek toplam kazanç tutarı olan 8.750.000,00 TL'den az olduğundan, 2012 yılında yatırımdan sağlanan 5.000.000,00 TL'lik kazancın tamamına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanabilecektir.
2012 yılında yatırımdan elde edilen 5.000.000,00 TL'lik kazanç üzerinden % 20 oranı yerine % 4 oranında kurumlar vergisi hesaplanması nedeniyle, 2012 yılında Devletin yatırıma katkısı (1.000.000,00-200.000,00)=800.000,00 TL olmaktadır. Katkı tutarının (840.000,00-800.000,00)=40.000,00 TL'si sonraki yıla devretmiştir.
3. 2013 yılı
2011 ve 2012 yıllarındaki kullanımdan sonra 2013 yılında indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanabilecek bakiye yatırım kazancı tutarı 250.000,00 TL'dir (8.750.000,00-3.500.000,00-5.000.000,00). İlgili dönemde yatırımdan sağlanan 400.000,00 TL'lik kazanç, bu tutardan fazla olduğundan, 2013 yılında ilgili yatırımdan elde edilen kazancın sadece 250.000,00 TL'lik kısmına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulanabilecek, geriye kalan 150.000,00 TL'lik (400.000,00-250.000,00) kısmına ise normal kurumlar vergisi oranı uygulanacaktır.
Buna göre 2013 yılında yatırımdan sağlanan kazanç üzerinden; 250.000,00 * % 4=10.000,00 TL ve 150.000,00 * % 20=30.000,00 TL olmak üzere, toplam 40.000,00 TL kurumlar vergisi ödenecektir.
E. İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında dikkate alınabilecek harcamalar
Hazine Müsteşarlığı tarafından düzenlenmiş olan 2009/1 sayılı Tebliğ'de yatırıma katkı tutarının hesaplanmasında dikkate alınabilecek harcama kalemleri belirlenmiştir. Belirlenen harcama kalemlerine aşağıda yer verilmiştir.
  • Bina-inşaat giderleri
  • Ana bina ve tesisleri
  • Yardımcı işletmeler bina ve tesisleri
  • Ambarlar
  • İdari binalar
  • Arazi düzenlemesi ve hazırlık yapıları
  • Yer altı ana galerileri
  • Makine teçhizat giderleri
  • Diğer yatırım harcamaları
  • Yardımcı işletme makine teçhizat giderleri
  • Mefruşat giderleri
  • İthalat ve gümrükleme giderleri
  • Taşıma ve sigorta giderleri
  • Montaj giderleri
  • Genel giderler
  • Etüt ve proje giderleri ile diğer giderler
F. Tevsi yatırımlarda indirimli kurumlar vergisi
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında yatırımlar;
1. Komple yeni yatırımlar
2. Tevsi yatırımlar
olmak üzere iki grupta değerlendirilmiştir. Yatırım cinsleri aşağıdaki şekilde tanımlanmıştır.
Komple yeni yatırım: Mal ve hizmet üretimine yönelik olarak ana makine ve teçhizat ile yardımcı tesisleri içeren, gerektiğinde arazi-arsa, bina-inşaat harcamalarını da ihtiva eden, yatırımın yapılacağı yerde aynı üretim konusunda mevcut tesisi veya altyapı bütünlüğü bulunmayan yatırımlardır. Ayrıca, mevcut tesislerde makine ve teçhizat ilavesi nedeniyle kapasite artışının % 100'ü geçmesi halinde bu yatırımlar yeni yatırım sayılır.
Tevsi yatırım: Mevcut bir yatırıma üretim hattı veya makine ve teçhizat ilave edilmesi suretiyle üretim miktarının artırılması veya yeni bir yatırım hüviyeti taşımayan, mevcut üretim hattında yer alan makine ve teçhizatların bir bölümünün kapasite açısından ve işlevsel olarak üretim akışındaki diğer makine ve teçhizatlarla uyum içinde olmadığı durumlarda makine ve teçhizatların değiştirilmesi veya yenilerinin ilave edilmesi ve genişleme yapıldıktan sonra mevcut tesis ile alt yapı müşterekliği oluşturarak bir bütün teşkil eden, aynı işletmede aynı mal ve hizmetin kapasitesini en fazla % 100'e kadar artırmaya yönelik yatırımlardır.
Hazine Müsteşarlığı tarafından yatırım teşvik belgesine bağlanan "modernizasyon", "ürün çeşitlendirmesi" ve "entegrasyon" yatırım türlerinin de tevsi yatırım olarak değerlendirilmesi gerekir.
Mevcut üretim kapasitesini artırmaya, genişletmeye yönelik tevsi yatırımların da indirimli kurumlar vergisi uygulamasından faydalandırılması imkanı getirilmiştir. Tevsi yatırımlarda, indirimli oran sadece tevsi yatırıma isabet eden kazanca uygulanmaktadır. Tevsi yatırımlarda, elde edilen kazancın yeni yatırımlardan kaynaklanan kısmının işletme bütünlüğü çerçevesinde ayrı hesaplarda izlenmek suretiyle tespit edilebilmesi durumunda indirimli kurumlar vergisi uygulanabilecektir.
Tevsi yatırımlara isabet eden kazanç ayrı şekilde izlenmiyor veya tespit edilemiyorsa toplam kazancın tevsi yatırımlara isabet eden kısmı için indirimli kurumlar vergisi uygulanabilecektir. İndirimli oran uygulanacak kazanç, yapılan tevsi yatırım tutarının, dönem sonunda yatırımcının aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymet tutarına (devam eden yatırımlara ait tutarlar da dahil) oranlanması suretiyle belirlenecektir.
İndirimli Oran Uygulanacak Tevsi Yatırıma
=
Tevsi Yatırım Tutarı x Toplam Kazanç
İsabet Eden Kazanç Tutarı
Dönem Sonu Toplam Sabit Kıymet Tutarı
Tevsi yatırıma isabet eden kazancın tespitinde kullanılacak olan sabit kıymet tutarları yeniden değerlemeye tabi tutulurken, 2005 ve izleyen yıllar için açıklanan yeniden değerleme oranlarının kümüle olarak etkisinin değerlemede dikkate alınması gerekmektedir.
Ayrıca "toplam kazanç" ifadesinden indirimli kurumlar vergisi uygulamasının ruhuna ve lafzına uygun olarak, ilgili dönem gelir tablosunda yer alan ve yatırımlar ile birebir ilişkilendirilebilecek olan kazanç toplamının dikkate alınmasının uygun olacağı kanaatindeyiz. Bu kapsamda, yatırım ile doğrudan alakalı olmayan faiz, iştirak kazançları ve benzeri gelirlerin yukarıda belirtilen hesaplamada, toplam kazanç tutarının içerisinde yer almaması uygun olabilecektir. Ancak, bu konunun mevzuatta net olmadığını belirtmek isteriz.
Örnek 4:III. bölgede bulunan Sivas'ta kurulu olan ve faaliyet konusu makine imalatı olan ABC şirketi 2008 yılı başında faaliyete geçmiştir. Kuruma ve faaliyetlerine ilişkin bazı bilgilere aşağıda ye verilmiştir.
  • 31.12.2008 tarihli bilançoda aktifte kayıtlı toplam sabit kıymet tutarı 10 Milyon TL'dir (İzleyen yıllarda sabit kıymet giriş çıkışı olmadığı varsayılmıştır),
  • 2011 yılında modernizasyon amacıyla Hazine Müsteşarlığı'na yatırım teşvik belgesi başvurusu yapılmıştır,
  • 15 milyon TL tutarında yapılan tevsi yatırım yine 2011 yılında faaliyete geçmiştir,
  • Teşvik belgesine ilişkin tamamlama vizesi yapılmıştır,
  • 2011 yılında 5 Milyon TL tutarında ticari kar oluşmuştur,
  • Tevsi yatırıma ilişkin kazanç ayrı olarak izlenememiştir,
  • Yatırım 31.12.2011 tarihine kadar bitirilmiştir.

Bölgesel Uygulama
Bölge
Yatırıma Katkı Oranı (%)
Kurumlar Vergisi veya Gelir Vergisi indirim oranı (%)
III
35
80
  • Kurumun 2011 yılı vergi hesabı (indirimli KV uygulanmaksızın)
Ticari Bilanço Karı
5.000.000,00

İlaveler (+)
1.000.000,00
Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler
1.000.000,00


Zarar Olsa Dahi İndirilecek İstisna ve İndirimler
(-)
(2.000.000,00)
İştirak Kazançları
(2.000.000,00)


Geçmiş Yıl Zararları (-)
(1.000.000,00)


Kurumlar Vergisi Matrahı
3.000.000,00


Hesaplanan Kurumlar Vergisi
600.000,00


Mahsup Edilebilecek Geçici Vergi (-)
(400.000,00)


Ödenecek Kurumlar Vergisi
200.000,00
Örnekte, vergi matrahı dikkate alınarak oranlama yapılmıştır. Zira indirim ve ilavelerin de belli oranlarda tevsi yatırıma isabet eden kısımlarının bulunacak olması sebebiyle, bu yöntem uygulanarak gerekli oranlama yapılmış olmaktadır. Ayrıca, ticari bilanço karının tamamının da yatırımlar ile ilişkilendirilebilen kazançlardan oluştuğu varsayılmıştır.
İndirimli kurumlar vergisi uygulanacak kazanç toplam kazancın, yapılan tevsi yatırım tutarının, dönem sonunda kurumun aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymetlerin yeniden değerlenmiş tutarlarına bölünmesi sonucunda bulunacak olan oran ile çarpılması suretiyle bulunacaktır.
Yeniden değerleme oranları, 2009 yılı için % 15, 2010 yılı için % 10 ve 2011 yılı için % 6 kabul edilmiştir.
31.12. 2009 itibarıyla yeniden değerlenmiş tutar (10.000.000,00 x 1,15) = 11.500.000,00 TL
31.12. 2010 itibarıyla yeniden değerlenmiş tutar (11.500.000,00 x 1,10) = 12.650.000,00 TL
31.12. 2011 itibarıyla yeniden değerlenmiş tutar (12.650.000,00 x 1,06) = 13.409.000,00 TL
İndirimli Oran Uygulanacak Tevsi Yatırıma İsabet Eden Matrah
=
Tevsi Yatırım Tutarı x Toplam Matrah
Dönem Sonu Toplam Sabit Kıymet Tutarı
İndirimli Oran Uygulanacak Tevsi Yatırıma İsabet Eden Matrah
=
15.000.000,00 x 3.000.000,00
(15.000.000,00 + 13.409.000,00)
İndirimli Oran Uygulanacak Tevsi Yatırıma İsabet Eden Matrah: 1.584.005,07 TL
Normal Oran Uygulanacak Matrah: 1.415.994,93 TL (3.000.000,00 - 1.584.005,07)
  • Yatırıma Katkı Tutarı (15.000.000,00 x % 35) 5.250.000,00 TL
  • Uygulanacak Kurumlar Vergisi Oranı [% 20-(% 20x% 80)] % 4
Ticari Bilanço Karı
5.000.000,00

İlaveler (+)
1.000.000,00
Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler
1.000.000,00


Zarar Olsa Dahi İndirilecek İstisna ve İndirimler (-)
2.000.000,00
İştirak Kazançları
2.000.000,00


Geçmiş Yıl Zararları
1.000.000,00


Kurumlar Vergisi Matrahı
3.000.000,00


Hesaplanan Kurumlar Vergisi
346.559,19
İndirimli Oranla Hesaplanan KV Vergisi (1.584.005,07 x % 4)
63.360,20
Normal Oranla Hesaplanan KV Vergisi (1.415.994,93 x % 20)
283.198,99


Mahsup Edilebilecek Geçici Vergi
400.000,00


İade Alınacak Geçici Vergi
53.440,81
2011 yılında kullanılan Yatırıma Katkı Tutarı: 253.440,81 TL (1.584.005,07 x 0,16)
Kalan Yatırıma Katkı Tutarı: 4.996.559,19 TL (5.250.000,00 - 253.440,81)
T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı tarafından konuya ilişkin olarak verilmiş olan 29.04.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.16.01-KVK-32/A-395 sayılı muktezada;
"14.10.2009 tarih ve 94409 sayılı yatırım teşvik belgesi kapsamında yatırımlarınızın kısmen tamamlandığını ve üretimde kullanmakta olduğunuzu belirterek, yatırımın kısmen işletilmesinden elde edilen kazancın ayrı tespitinin söz konusu olmaması nedeniyle indirimli kurumlar vergisi uygulanacak kazancın tespiti hakkında" başkanlığın görüşünü talep etmiştir. Konuya ilişkin olarak "Bu itibarla, yatırımın kısmen işletilmesinden elde edilen kazancın ayrı tespitinin söz konusu olmadığı durumda, kısmen tamamlanan ve üretimde kullanılmakta olan yatırımlara ilişkin yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği geçici vergi döneminde başlanmak üzere, Devletçe karşılanacak tutarın tespitinde; amortisman uygulaması ile ilişkilendirilmeksizin, yapılan tevsi yatırıma ait tutarların, dönem sonunda kurumun aktifine kayıtlı bulunan amortisman düşülmemiş toplam sabit kıymet tutarına (devam eden yatırımlara ait tutarlar da dahil) oranlanması suretiyle indirimli oran uygulanacak kazancın belirlenmesi gerekmektedir. Sabit kıymet ifadesinden ise Vergi Usul Kanununun 313. maddesi uyarınca amortisman mevzuunu oluşturan iktisadi kıymetlerin anlaşılması gerektiği tabiidir."
açıklamasına yer verilmiştir.
G. Uygulamaya başlama tarihi
Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 32/a maddesi uyarınca, indirimli kurumlar vergisi uygulamasına yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği geçici vergi döneminde başlanacaktır. İndirimli kurumlar vergisi yatırımlardan elde edilen kazançlara uygulanabileceği için, öncelikle yatırımın işletilmesi ve kazanç oluşturmaya başlaması gerekmektedir. Yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminin tespiti, indirimin zamanlaması açısından önemlidir.
Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanmış olan 2009/1 no.lu Tebliğ'in 12. maddesinde işletmeye geçiş tarihi aşağıdaki gibi tanımlanmıştır.
a.Komple yeni yatırımlarda;
i. İmalat sanayi, madencilik, seracılık ve soğuk hava deposu yatırımlarında ilgili mercilerden onaylı kapasite raporunun,
ii. Denizyolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığı yatırımlarında denize elverişlilik belgesinin veya klas sertifikasının,
iii. Havayolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığı yatırımlarında Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden faaliyette bulunulduğuna dair onay yazısının,
iv. Demiryolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığı yatırımlarında Devlet Demir Yolları Genel Müdürlüğünden uygun görüş yazısının,
v. Jeotermal enerji ile veya enerji santralleri atık ısısı ile konut ısıtma/soğutma yatırımlarında ilgili yerel yönetimin onayının ve ısının başka bir yatırımcıya ait jeotermal kaynak veya santrallerden temin edilmesi halinde asgari 10 yıllık temin sözleşmesinin,
vi. Diğer hizmetler sektörü yatımlarından turizm, eğitim, hastane, huzurevi, öğrenci yurdu gibi yatırımlarda ilgili bakanlıklardan işletme belgesi, uygunluk belgesi, izin belgesi, ruhsat veya lisansın
alınmasını müteakip teşvik belgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı tarihtir.
b.Diğer yatırım cinslerinde ise teşvik belgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı tarihtir.
Bu durumda da yatırım konusuna bağlı olarak yukarıdaki belgelerin ibrazı şarttır.
Özetle yatırımlarda işletmeye geçiş tarihi, komple yeni yatırımlarda yatırımın yapıldığı sektörün özelliğine göre sorumlu mercilerden yatırımın uygun olduğuna dair belgenin alınmasının ardından teşvik belgesinin tamamlanma vizesinin yapıldığı tarih, tevsi yatırımlarda ise teşvik belgesinin tamamlanma vizesinin yapıldığı tarihtir. Ancak kısmen işletmeye başlama tarihi indirimli kurumlar vergisi uygulamasına başlama tarihi olarak kabul edilebilir.
T.C. Gelir İdaresi Başkanlığı Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı tarafından konuya ilişkin olarak verilmiş olan 10.11.2010 tarih ve B.07.1.GİB.4.99.16.02-KVK-32/A-46 sayılı muktezada;
"… mükellefşirketin, fabrikasında gerçekleştirmeyi planladığı tevsi yatırım kapsamında belli ünitelerin yatırım tamamlama vizesi gerçekleştirilmeden devreye gireceği ve bu kısımlardan kazanç elde edilmeye başlanacağı belirtilerek, indirimli kurumlar vergisinden yatırımın bir kısmının tamamlanıp kazanç elde edilmeye başlandığı andan itibaren mi, yoksa yatırım tamamlama vizesi yapıldıktan sonra mı yararlanılacağı konusunda" başkanlığın görüşünü talep etmiştir. Konuya ilişkin olarak "Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanan 2009/1 no.lu Tebliğin 21 inci maddesinde, "Vergi İndirimi" uygulamasına ilişkin açıklamalara yer verilmiş bulunmaktadır. Aynı Tebliğin 12'nci maddesinde ise, yatırımın "İşletmeye Geçiş Tarihi" belirlenmiş olup tevsi yatırımlarda teşvik belgesinin tamamlama vizesinin yapıldığı tarih işletmeye geçiş tarihi olarak belirlenmekle birlikte, Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinin uygulamasında yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılması indirimli kurumlar vergisi uygulamasından yararlanabilmek için yeterli görülmektedir. Bu hüküm ve açıklamalara göre, Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinde yer alan indirimli kurumlar vergisinden Hazine Müsteşarlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar, yatırımın kısmen veya tamamen işletilmesine başlanılan hesap döneminden itibaren yararlanabileceğinden, şirketinizin planladığı tevsi yatırım kapsamında kısmen işletilmeye başlanılan ünitelerden elde edilen kazançlar nedeniyle, yatırıma katkı tutarına ulaşılıncaya kadar indirimli kurumlar vergisi uygulamasından yararlanılabilmeniz mümkün bulunmaktadır."
açıklamasına yer verilmiştir.
IV. Sonuç
Yatırım indirimi uygulamasında yatırımın başlangıcından itibaren, yatırım tamamlanması beklenmeden, Devlet tarafından yatırımcıya yatırımın belli oranında kurumlar vergisinden indirim yapılması hakkı verilmekteydi. Elde edilen bu hak yatırımcı tarafından yeterli düzeyde kazanç elde edilinceye kadar saklı kalmaktaydı.
İndirimli kurumlar vergisi uygulamasında ise, Devlet yatırımcıya, yatırımcı tarafından yatırım işletilmeye ve vergilendirilebilir kazanç yaratmaya başladıktan sonra destek sağlamaktadır.
16.07.2009 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan "Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar", bölgesel gelişmişlik farklılıklarını azaltarak rekabet gücünü artıracak, teknoloji ve Ar-Ge içeriği yüksek büyük ölçekli yatırımlara destek olmak ile sektörel kümelenmeyi desteklemek amacıyla düzenlenmiştir.
Düzenleme ile belli şartların sağlanması halinde, gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası, indirimli oranda kurumlar vergisi uygulaması, yatırım yeri tahsisi, sigorta primi işveren hissesi desteği ve faiz desteği gibi teşvik ve desteklerden faydalanılması mümkün hale gelmiştir.
Makalemizde söz konusu Karar kapsamında sağlanan teşviklerden "İndirimli Kurumlar Vergisi" uygulaması hakkında açıklamalara yer verilmiştir. Özgür Doğan /E&Y Türkiye/
 twitter.com/vergivekanunla http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/

Blog Arşivi

BU HAFTA EN ÇOK OKUNANLAR

EN ÇOK OKUNANANLAR

Categories

.edevlet.com (1) ‘Gelir Testi’ (1) ‘intibak zammı’ (1) "EŞ DURUMU" (1) "muhasebe" (21) "Pratik Bilgiler "pratik bilgiler (1) (Stopaj (1) 01.01.2012 - 30.06.2012 Asgari Ücret (1) 01.07.2012 - 31.12.2012 Asgari Ücret (1) 12 Eylül mağdurları (2) 15 yıldan az memuriyet (1) 16 Yaşından Büyükler Asgari Ücret (1) 16 yaşını doldurmuş işçiler (1) 18 Yaş GSS (1) 18 Yaş Üstü (1) 2-B arazilerinin satış şartları (1) 2009 askerlik borçlanması hesaplama (1) 2011 enflasyon (1) 2011 kapanış işlemleri (6) 2011 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 (105) 2012 açılış işlemleri (6) 2012 Amortisman Sınırı (1) 2012 ASGARİ (1) 2012 ASGARİ ÜCRET (2) 2012 Avukatlık Ücret Tarifesi (1) 2012 DAMGA VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 defter (1) 2012 Defter tasdi (1) 2012 Defter Tutma Hadleri (1) 2012 DİĞER KAZANÇ (1) 2012 Fatura Düzenleme Sınırları (1) 2012 Geçici Vergi Oranları (1) 2012 Gelir Vergisi (1) 2012 gelir vergisi oranlar (1) 2012 GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 Gelir vergisi tarifesi (2) 2012 Hesap Pusulası (1) 2012 KAPICI MAAŞ HESABI (1) 2012 milli piyango sonuçları (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifeleri (1) 2012 MTV (1) 2012 Sakatlık indirimi (1) 2012 SGK İDARİ PARA CEZALARI (1) 2012 VERGİDEN MÜSTESNA YEMEK BEDELİ (1) 2012 YEMEK BEDELİ (1) 2012 Yemek İstisnası (1) 2012 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 YILI (66) 2012 yılı asgari ücret (2) 2012 yılı asgari ücret tutarları (2) 2012 yılı cenaze ödeneği (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA HADLERİ (3) 2012 yılı emzirme ödeneği (1) 2012 Yılı gelir (1) 2012 Yılı gelir vergisi (1) 2012 Yılı gelir vergisi dilimleri (1) 2012 yılı gelir vergisi oranları (1) 2012 Yılı Sakatlık İndirimi (1) 2012 yılı vergi (1) 2012 yılında uygulanacak yeniden değerleme oranı (1) 2012 Yili Asgari Geçim İndirimi Tablosu (1) 2B Arazi (1) 2B Arazileri (2) 31.10.2011 tarih 292 nolu karar (1) 3600 günle emeklilik (1) 4 ülkede kıdem tazminatı fonu (1) 4/b Sigortalılık Bildirimi (1) 4857 (1) 4857 sayılı (1) 5 lira fazla katılım payı (1) 6111 Sayılı Kanun (1) 65 YAŞ (1) 65 YAŞ AYLIĞI (1) 65 yaş ve özürlü maaşı hangi hallerde kesilir? (2) 657 s.DMK’ya göre istihdam şekilleri (1) 657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU (1) 663 sayılı KHK (1) 666 kanun (1) 666 sayılı (1) 8.000 TL üzerindeki ödemeler (1) 975 lira taban (1) Açık Hesaplarınızın Ne Kadarını Tahsil Edebileceğinizi Biliyormusunuz (1) AGİ (2) AGİ NEDİR? (1) aidatlarını ödememekte direnirken (1) AİLE HEKİMLİĞİ (1) Akaryakıt fişi (1) Akşam Metin Taş (1) Alacak ve Borç Notları (1) Alarm İzleme Merkezi Kurma ve İşletme Yeterlik Belgesi (1) Ali TEZEL (1) almanya (1) Almanya'dan yurtdışı borçlanma (1) ALO 170 (1) Amortisman (1) Amortisman Sınırı (1) Analık sürelerinin borçlanılması (1) Ankara bomba (1) ANONİM ŞİRKET (1) Anonim şirketler (1) Anonim şirketler neden ve nasıl hisse senedi bastırmalıdır (1) ANONİM ŞİRKETLERDE MENKUL KIYMETLER (1) APARTMAN GÖREVLİLERİ AGİ (1) ARAÇLARIN Trafikten Silinmesi (1) Aralık 2011 Vergi Takvimi (1) ASBİS (1) ASBİS Nedir (1) ASGARİ GEÇİM (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ 2012 (1) asgari geçim ücreti (1) Asgari Ücret (8) Asgari ücret 701 (1) Asgari Ücret Maliyeti (1) Asgari Ücret ve Yasal Kesintiler (2) Asgari ücret yeni yılda (1) ASKERİ İŞ MÜFETTİŞLİĞİ (1) askerlik (2) askerlik borçlanma formu (1) askerlik borçlanma hesaplama (1) askerlik borçlanma hesaplaması (1) askerlik borçlanma işlemi (1) Askerlik borçlanması (3) ASKERLİK KANUNU (1) atama (2) Avukat (1) Avukatlık (1) AVUKATLIK ASGARİ (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET TARİFESİ (1) Avukatlık Ücret (1) Avukatlık Ücret Tarifesi 2012 Belirlendi (1) Aylığa Hak Kazanma Koşulları (1) AYLIK VE YILLIK ENFLASYON (1) baglilik (1) Bağ (1) Bağ-Kur (5) bağ-kur dökümü (1) Bağ-Kur İntibak (1) Bağ-Kur Tevkifatı (1) Bağımsız Denetçi (2) bağımsız denetçiler (1) Bağımsız denetim (2) Bağımsız Denetleme (1) BağKur (4) bağkur dökümü (1) Bağkur hizmet dökümü (1) bağkurlu dökümü (1) Bahçe Tapusu Olanların Tarım SSK’lısı Olup Olamayacaklarının Açıklanması (1) bakanı (1) Bankalar (1) Basit usul (1) Başbakan Tayyip Erdoğan (1) BAYRAM TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASI (1) BDDK (1) bedelli (2) BEDELLİ ASKERLİK (4) bedelli askerlik işlemleri (1) Bedelli çalışmaları bayramdan sonra (1) Belediyeden kiralanan seyyar sergi yerleri için kira ödemeleri üzerinden tevkifat yapılmayacağı (1) belli para (1) BEŞ PUANLIK (1) beyanname (100) Bilirkişi (1) Bilirkişilerin (1) Bilirkişiye Başvuru (1) binek (1) Binek otomobilin alım ve satımında KDV oranı kaçtır ? (1) Binek otomobilin KDV’sini (37) Bir Kişi İle Kurulabilecek (1) Bireysel Emeklilik (1) Bireysel Emeklilik Sistemine Yapılan Ödemeler (1) BİRLEŞME İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ESASLAR TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ: I (1) borçlanma (1) Borçlanma Bedelleri (1) Borçlunun bütün eşyaları haczedilemez (1) Borçlunun haline uygun evi haczedilemez (1) BUGÜNKÜ YAZILAR (5117) bülent deniz (1) C Özel Güvenlik Yöneticisi Kimlik Kartı (1) Cenaze Ödeneği (1) Creditnote (1) Cumhuriyet tarihi rekoru (1) ÇALIŞANLARIN SOSYAL GÜVENLİĞİ (1) çalışma ve sosyal güvenlik (1) Çalışmayan (1) çek (1) çek yasası (1) çevre temizlik vergisi (1) Çeyiz Yardımı (1) Çocuklar sağlık hizmeti (1) daha az prim (1) Damga Vergisi (1) danışman (1) Dar Mükellefiyet (1) debitnote (1) defter (2) Defter Bilgi Girişi (1) defter Kapanış Tasdiği (1) Defter tasdi (1) Defter Tasdikinde Ek Süre (1) defter tutulma (1) Defter ve belgeleri depremde kaybolanlar (1) Değer Artış KazançI (1) Değer Artış Kazançlarının Vergilendirilmesi (1) değerleme oranı (1) Denetçi olabilme (1) Denetçilerin Atanması (1) Denetçinin seçilmesi (1) Denetim raporu (1) Denetimin (1) Deprem bağışları (1) Deprem bağışlarının vergi matrahından (1) Deprem bölgesinde primi 1 gün bile yatana emeklilik (1) Deprem sigortası (1) deprem vergisi (1) Depremzede işçinin ücreti İş-Kur'dan (1) Depremzedelere müjde (1) DERNEKLER (1) DERNEKLER YÖNETMELİ (1) dilekçe (224) DİLEKÇE ÖRNEĞİ (2) DİLEKÇE ÖRNEĞİ Veri Sorgulama (1) DİLEKÇE ÖRNEKLERİ (12) DİLEKÇEYE (1) Dizi (1) DOĞUM BORÇLANMASI (5) Doğum ücretsiz izni ve izinden dönüşte işe başlama hakkı (1) dönem sonu (6) DÖNEM SONU İŞLEMLERİ (7) Dul aylığı (1) DUYURULAR (568) e devlet (1) E-Defter (1) e-devlet (1) e-haciz (1) ebeyanname (100) ece üner (2) Ecrimisil (1) edefter (1) edefter.gov.tr (1) edevlet (1) EKONOMİ (626) Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan (1) Elektronik Defter (1) Emekli (11) emekli aylığı (1) emekli aylığını yükseltmek (1) Emekli aylıkları haczedilemez (1) Emekli dernekleri (1) Emekli İkramiyesi (1) emekli intibak (1) Emekli Sandığı (3) Emekli Sandığı dökümü (1) Emeklilerin maaşı (1) Emeklilik (1) Emeklinin alım gücü (1) Emeklinin intibakı (1) EMEKLİNİN YILLIK İZNİ (1) Emekliye (1) Emekliye intibak (1) Emekliye müjde (1) Emekliye tazminat (1) Emekliye zam geliyor (1) emlak vergisi (4) Emlak Vergisi bildirimi (1) Emsal kira (1) EMZİRME ÖDENEĞİ (2) ENFLASYON (1) Enflasyon Hesaplama (2) Engelli bakım maaşına konulan hacize mahkeme 'dur' dedi (1) Engelli Sigortalıların (1) Engellilere İş Müjdesi (1) erken emekli (1) Eski memur (1) Esnaf Sicil Kaydı Bağ-Kur'lu (1) Esnek Zamanlı Çalışma (1) eş durumu nakli (1) eşi vefat etmiş (1) EŞİT DAVRANMAMA TAZMİNATI (1) Etiketler: 292 nolu hakem heyeti kararı (1) ev hanımına (1) Ev hanımlarının emekliliği (1) Evlenme Ödeneği (1) evlilik (1) FAİZ (2) Faktoring İşlemlerinin Muhasebe Kaydı (1) FARK ÜCRETİ (1) faruk çelik (1) FASON HİZMETLERDE KDV İADESİ (1) FASON TEKSTİL (1) FATURA (2) Fatura Düzenleme (1) Fatura Düzenleme Sınırları (1) Fatura Kullanımı (1) Faturada Ayrıca Teslim Adresine Yer Verilebilir mi? (1) FATURAYA SÜRESİNDE İTİRAZ (1) fazla çalışma (1) Fazla mesai (1) Fazla mesai nasıl ispatlanacak (1) FESHİ (1) fesihte geçerli neden (1) Fiili Hizmet Zammı (1) Finanasal (1) Finanasal Kiralama (1) Finanasal Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) Finansal kiralama (1) FİRMADA KULLANILAN OTOMOBİLİN KAZA YAPMASI SONUCU SERVİS ŞİRKETİ TARAFINDAN KESİLEN FATURANIN SİGORTA ŞİRKETİNE YANSITILMASI MUHASEBE KAYDI (3) FON İSİMLERİ (1) Foreks İşlemi (1) FRANSIZ ÜRÜNLERİ (1) Gayri Maddi Haklar (1) GAZETECİ VE GEMİ ÇALIŞANLARINI (1) GAZETECİLER NE ZAMAN EMEKLİ OLUR (1) Geçici iş göremezlik (1) Geçici iş göremezlik ödeneği (2) Geçici Vergi Oranları (1) Geçici Vergide Yanılma Payı (1) gelir (302) gelir testi (3) GELİR TESTİ NEDİR (1) Gelir Testi Süresi Uzatıldı (1) Gelir testine müracaat bildirimi (1) Gelir Uzman (1) Gelir ve Aylıklarda Zamanaşımı Sürelerinin Eski ve Yeni Kanunla Karşılaştırılması (1) Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması (1) gelir vergisi (2) Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 280) (1) GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) gelir.gov.tr (125) gelirler (4772) gelirler.com (192) gelirler.gov.tr (4349) gelirlergov (111) gemlik hakem heyeti (1) gemlik tüketici sorunları ilçe hakem heyeti (1) genek sağlık başvuru (1) Genel Sağlık Sigortalıs (1) Genel Sağlık Sigortası (2) GENEL SAĞLIK SİGORTASI (4) GEREKEN (1) GEREKLİ BİLGİLER (5) ggs (3) GİB (3286) gib.gov.tr (31) gider pusulası (1) Giriş Sınavı (1) Götürü Gider (1) GSS (9) GSS DİLEKÇE ÖRNEĞİ (1) gss Prim Tablosu (1) GSS Sağlık (1) GSS tescil bildirim (1) Gurbetçi ev hanımı (1) GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ (TARİFE-SINIFLANDIRMA KARARLARI) (SERİ NO: 13) (1) GÜNDEM (4934) HABER (4470) habertürk tv (2) haciz (1) Hafta Tatili Ücreti (1) HAFTALIK YAYIN (28) hakem heyeti kararları (1) HASTA SEVK FORMU (1) hastane (1) Hem kocadan hem de anne-babadan aylık bağlanır mı (1) hesap işletim ücreti iadesi (1) hesap işletim ücreti iadesinin kararı (1) hesap işletim ücretine itiraz (1) hesap işletim ücretleri (1) hesap işletim ücretleri iadesi (1) Hesap numaraları (1) hesapişletim ücretinin iadesi (1) hız sınırı (2) hibe kredi (1) HİLELİ İFLAS ETMEK (1) Hizmet Dökümü (1) Hizmet grubu (1) https://www.turkiye.gov.tr/ (1) hukuk (1) Irak (1) iade (1) İbraname (1) ibraname Örneği (2) için (1) İdari Para Cezaları (1) İhaleli İşlerde Kıdem (1) İhbar İkramiyesi (1) İhracat (2) İHRACATTA GVK (1) İhtirazi Kayıtla Beyan (1) ikinci derece usulsüzlük (1) İkramiyenizi güncel (1) İktisap Tarihi (1) İlk Defa Sigortalı Olarak Çalışmaya Başlamadan Önce Malûliyeti Bulananların Emeklilikleri (1) indirilebilir (1) indirim (1) İndirimli Orana (1) İndirimli Orana Tabi Satışlar (1) internet sitesi (1) İNTERNET SİTESİ ZORUNLULUĞU (1) İntibak (6) İntibak 2013'e kaldı (1) İntibak Maaş (1) intibak yasası (3) İNTİBAK YASASI 2012'DE YASALAŞIYOR (1) intibak zammı (1) İstanbul Tapu Kadastrolular Derneği Başkanı Metin Yeşil (1) isteğe bağlı sigorta (1) istifa (1) İstifa eden işçinin hakları (1) istifa evrakları (1) İSTİSNA TUTARLARI (1) İŞ (1) İŞ GÖREMEZLİK BELGESİ (1) İş göremezlik belgesi değişti (1) İş Kanunu Para Cezaları (1) iş kazası (1) iş koçu (1) İş Sözleşmeleri (1) iş sözleşmesi (1) İşçi (1) İŞÇİ 1 ay içinde dava açabilir (1) İŞÇİ ALACAK BELGESİ (1) işçi izin hakları (1) İŞÇİ VE ESNAFIN ÖLÜMÜNDE CENAZE ÖDENEĞİ VERİLME ESASLARI (1) İşçilerin İzinleri (1) İşçilerin İzinleri Hakkında Bilinmesi Gerekenler (1) işçilerinin (1) İŞÇİNİN BİRDEN FAZLA RAPOR (1) İŞÇİNİN HAFTA TATİLİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ VE DİĞER ÇIKIŞ İŞLEMLERİNDE YAPILMASI GEREKENLER (1) İŞÇİNİN İŞVERENE ÇEKECEĞİ İHTAR ÖRNEĞİ (1) İşçinin sadakat borcu (1) İŞE İADE EDİLME (1) İŞKUR (4) İşlem Denetçiliği (1) İşlem denetçisi (1) işletim ücreti iadesi (1) İşsizlik (1) İşsizlik maaşı (1) İşsizlik ödeneği (1) İŞSİZLİK ÖDENEĞİ (1) İŞSİZLİK SİGORTASI (1) İşsizlik yardımları (1) İşte yerli otomobilin gerçek fiyatı (1) İşten Ayrıldığımda Ne Kadar Kıdem Tazminatı Alabilirim (1) İşten Ayrılırsam Emeklilik Şartlarım Değişir mi (1) İşveren (2) işveren fesih (1) İşveren işçiden senet alabilir mi? (1) İşverenlerimizin Ücret (1) İZİN (1) KABAHATLER KANUNU (1) Kaçak işçi (1) Kaçak işçi çalıştıranlar (1) Kaçakçılık suçu (1) Kadın ve erkeğin emekli olma yaşları farklı (1) KADINLARIN DOĞUM İZNİ (1) Kadrolulara bayram hediyesi (1) kamu (1) kanun (950) kapanış muhasebe kayıtları (6) karşılıklı edimler (1) KARŞILIKSIZ ÇEK (1) KARŞILIKSIZ ÇEK SUÇ OLMAKTAN ÇIKARILIYOR (1) Kart aidatı (1) kartı (1) KASIM MALİ TAKVİMİ (1) katılım payı (1) Katma Değer Vergisi Oranları (1) Katsayı (1) Katsayı uygulaması (1) Katsayı uygulaması kalktı (1) kayıt (3178) KDV (81) KDV indirimi (1) kdv oranları (1) KDV TEVKİFATI (1) Kenar (1) Kendi adınıza kayıtlı iş yerinde (1) kendisine yöneltilen soruların cevaplarını internetten de yayınlayabilecek (1) KEY (1) kıdem tazminatı (7) Kıdem Tazminatı dikekçe (1) Kıdem Tazminatı Fonu (4) Kıdem Tazminatı Fonu 1 Ocak 2012 (1) KIDEM TAZMİNATI ÖDENMESİ (1) Kıdem ve ihbar tazminatı (1) Kız Çocuklarına GSS (1) Kız Çocuklarına GSS Zorunlu mu (1) Kimler denetçi olabilir (1) Kimler yeşil kart alabilecek (1) Kira Geliri (1) Kiralama Muhasebe (1) Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) KKDF (1) Klip ve Reklam Filmlerinde Çalışan Oyuncu ve Set İşçilerinin Sosyal Güvenliği (1) Know-how (1) KOBİ TFRS (1) kobilere-250-bin-tl-geri-odemesiz-destek (1) Kollektif (1) KONFEKSİYON HİZMETLERİNDE KDV (1) Konsinye Satışlar (1) KONUT KİRA GEELİRLERİ İSTİSNA TUTARLARI (1) Kooperatif (1) KRAMİYEDE YENİ DÜZENLEME (1) kredi (1) kredi kartı (2) Kurumlar Vergisinden Müstesna Kazançlarda Kur Farkları ve Vade Farklarının Durumu (1) Leasing (1) limit (2) limited şirket sözleşme (1) Limited şirkette fesih (1) liste (1) lkesi (1) Lütfi Köksal (1) MAAŞINA HACİZ (1) Maden işçisinin emekliliği (1) MADENDE EMEKLİLİK KOŞULLARI (2) MADENDE EMEKLİLİK TABLOSU (2) MAHKEME KARARLARI (304) Mal bildirimi (1) Mali Tablolar (1) MALİ TAKVİM (2) MALİYE (4655) Maliye Bakanlığı (2) Malul (1) malul olanların emekliliği (1) Malulen emekli olmanın şartları (1) Malullük aylığı (1) Malullük aylığı kimlere bağlanır (1) Mavi Kart Nedir (1) MEB’deki memur (1) Mehmet Şimşek (1) memur (7) Memur Emeklisi Avukat (1) memur ikramiye (1) memur maaşı (1) Memur ve emekliye zam (1) memura zam (1) Memurlar (2) Memurlara emekli (1) MEMURLARA GREV HAKKI (1) Memurlara rotasyon (1) Memurların taban aylığı (1) Memurların Yenilenen Hastalık Raporu (1) Memurun 2012 maaş zammı belli oldu (1) Memurun Dul (1) Memurun Dul ve Yetim (1) Meslek Hastalığı (1) Mevsimlik iş (2) Mevsimlik iş sözleşmesinde kıdem tazminatı (1) Mevsimlik işçi (1) miili (1) milli (1) milli piyango çekilişi sonuçları (1) milli piyango sıralı tam liste 2012 (1) Montaj ve Taşımacılık Faaliyetlerinde Götürü Gider Uygulaması (1) Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) MTV (1) mu (1) MUHASEBE (5542) MUHASEBE kayıtları (164) MUHASEBE KAYITLARI (50) Muhasebe Standartları (1) muhasebe uygulaması (1) Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (1) MUHASEBECI DEFTER BILGI (1) muhasebeci (3178) Mükellefler Ba Bs formlarında düzeltme yapabilirler mi? Düzeltme yapılması durumunda ceza uygulanır mı? (4) müstahsil (1) Müşteri Bildirim Formu (1) Müşteri Devir Teslim Formu (1) NDE ÖDENMESİ (1) NO: 44) (1) noter (2) noter ihtar Örneğl (1) Noterler MUHASEBE (1) Noterlerin SGDP (1) Nüfus cüzdanı (1) Nüsha (1) olur (1) Onarma (1) Organını kendi isteği (1) otomobil (1) Otomotiv Sanayii Derneği (1) Ödediği KDV (1) ÖDEME (1) ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMENLERE YARDIMLAR (1) ÖĞRENCİ YAPILAN YARDIMLAR (1) öğretmen (2) öğretmen adayı (2) öğretmen adayları (1) ÖĞRETMENLER (1) ölüm (1) ÖNEMLİ (81) Özel denetçi (1) ÖZEL HASTANE (1) Özel SMMM (1) Özel SMMM Sınav (1) Özel SMMM Sınav Programı (1) ÖZELGE (1364) Özelge nedir (1) ÖZELGELER (240) Özürlü Teşvik (1) Para kazanmanın yolu (1) park yasağı (2) PART-TİME (1) PART-TİME İŞ SÖZLEŞMESİ (1) PARTTİME iş sözleşmesi (1) Pasaport (1) piyango (1) Pratik Bilgiler (1) Prim (2) Prim borcu (1) PRİM KESİLECEK KAZANÇLAR (1) PRİME ESAS KAZANÇ (1) Prof. Abuzer Kendigelen (1) Prof. Dr Erdoğan Moroğlu (1) Prof. Dr. Şükrü Kızılot (1) Prof. Dr. Ünal Tekinalp (1) RESMİ GAZETE (142) RESMİ GAZETEDE BUGÜN (1) Resul KURT (1) S (1) Sağlık (2) Sağlık Bakanlığı (1) Sağlık Bakanlığını (1) Sağlık Bakanlığını Yeniden Yapılandırdık (1) sağlık hizmeti (2) Sağlık prim borcu (1) Sağlık Provizyon ve Aktivasyon Sistemi (1) sağlık sigortası (3) sağlık yardımı (1) sağlıktan nasıl faydalanacak? (1) SAHTE BELGE DÜZENLEME (1) SAHTE fatura DÜZENLEME (1) Sakatlığı nedeniyle vergi indiriminden yararlananların emekliliğe hak kazanma şartları (1) Sakatlık indirimi (1) Sebepsiz İŞTEN atılan (1) Sendikalar (1) serbest meslek (1) SERMAYE KOYMA BORCU (1) SERMAYE ŞİRKETLERİ (1) Sevki olmayan doktora gidemeyecek (1) Sezgin Özcan (1) sgdp (3) SGK (5754) SGK borcu (1) SGK gurbetçi (1) SGK HABER (3115) Sgk Hizmet (1) Sgk Hizmet Dökümü (1) SGK hizmetleri (1) SGK İdari Para Cezaları (1) SGK MAKALE (440) SGK para cezaları (1) SGK Primleri (1) sgk SMS HİZMETLERİ (1) sgk soru ve cevap (1) SGK Taksitlendirmelerinin ödeme süresi uzatılmıştır (1) Sigara (1) sigorta (2) Sigorta başlangıç tarihinde rahatsızlığı olan malulen emekli olamıyor (1) Sigorta Prim Desteği (1) sigorta primi (1) Sigortalılık öncesi doğum (1) SİGORTASIZ ÇALIŞTIRILAN İŞÇİLERİN HAKLARI VE YAPILMASI GEREKENLER (1) Sinema (1) sirali (1) sirkete (1) smmm (3178) SMMM Defter Bilgi Girişi (1) SMMM'ler Defter Tasdik Şifrenizi Aldınız mı? (2) SMS HİZMETLERİ (1) SORU CEVAP (28) SOSYAL GÜVENLİK (3181) SOSYAL GÜVENLİK DESTEK (1) Sosyal Güvenlik Kurumu (3) Sosyal Güvenlik Uygulamalarında İdari Para Cezaları (1) Sosyal Sigortalar (1) söylüyor (1) Sözleşme (1) Sözleşmeli öğretmenlere tanınan yeni özlük hakları (1) sözleşmenin konusu (1) SÖZLEŞMESİNİN (1) SPAS (1) spas sorgulama (1) ssk (4665) SSK (1) SSK’lı normal işe girmeden evvel kaza geçirenler malülen emekli olamazlar (1) STAJYER MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ (1) Suret (1) Sürekli iş göremezlik (1) Süresi Uzatıldı (1) Şehit çocukları (1) şirket (2) şirketler (1) ŞÜKRÜ KIZILOT (2) T.C. taşınmaz numarası (1) taban aylığı (1) Taksi (1) Taksiciler (1) Taksiciler sigorta (1) talep ve taahhüt formu (1) tam (2) Tapu (2) Tapu Sicili Tüzüğü (1) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (1) TAPU YASASI (1) Tapunuz kaybolursa (2) tarafları bağlayıcı nitelik. (1) Tarhiyat Öncesi (1) Tarhiyat Öncesi Uzlaşma (1) tarife (1) tarifesi (1) TARİFESİ 2012 (1) Tarihi Eser Niteliğindeki Özel Binaların Yıkılarak Yeniden İnşaasında Asgari İşçilik Uygulaması (1) Tarla (1) Taşeron (1) TAŞERON İŞÇİLERİ (1) TCDD (1) TEBLİĞ (683) TEBLİĞ 281 (1) Tedavi İçin Yurtdışına Gönderilme (1) Telekom (2) tepliğ (3894) tersini (1) teşvik (1) Tevkifat (1) TEVKİFAT (muhasebe kayıtları (1) Tevkifat Uygulaması (1) Ticaret Kanunu (1) Ticaret Unvanı için Dava Şartları (1) Trafik cezaları (1) Trafik cezaları artıyor (1) trafik cezası (2) TTK (4352) ttk Tutulması zorunlu ticari defterler (1) turkiye (3) tutulabilecek defterler (1) Tutulması zorunlu ticari defterler (1) TÜFE (1) TÜİK (1) Tüketici mahkemesi (1) Türev ürünler (1) Türk Telekom (2) türk ticaret kanunu (2) Türkiye İstatistik Kurumu (1) türkiye iş kurumu (1) TÜRMOB (1) UFRS (27) ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASINA UĞRAYAN ÇALIŞANIN BİLDİRİMİ NE ZAMAN YAPILACAKTIR? (1) Uluslararası Karayolu Taşımacılığında KDV İadesi (1) UMSK (1) UYGULAMASI (1) Uzaktan çalışma (1) Uzlaşma talebi (1) Uzlaşma talep süresi (1) ücret (1) ücret dışı gelirler (2) Ücret Garanti Fonu (1) Ücret Gelirleri (2) Ücret haczi (1) ÜCRETİNDE (1) Ücretlerin Vergilendirilmesi (1) ÜFE (1) VAN (1) Varlık kiralama şirketleri nedir (1) VEDAT İLKİ (1) Veraset Belgesi (1) vergi (1692) VERGİ İNCELEMELERİ (1) vergi oranı (1) vergi oranları (1) Vergi Tarifesi (1) VERGİDEN İSTİSNA YEMEK BEDELİ (1) Vergileme (1) Verileri Nelerdir (2) vize süresi (1) vuk (4569) VUK 410 (1) Web Sitesi (1) www.edefter.gov.tr (3) www.sgk.gov.tr (1) X RESMİ GAZETEDE BUGÜN (29) Yabancı (1) Yabancı çalışanlar (1) Yabancı GSS (1) yabancı hekim (1) Yabancı Sermayeli Şirket Kurulumu İzne Tabi Midir? (1) YABANCI UYRUKLULARIN SİGORTALILIK İŞLEMLERİ (1) Yabancıların çalışma izin kriterleri (1) YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELER (1) Yapı Denetim (1) Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri (1) yapı kredi bankası hesap işletim ücreti (1) yapı kredi bankası işletim ücretinin iadesi (1) yapı kredi hesap işletim ücreti (1) YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ (1) yardıma muhtaç kadınlara (1) Yasal Defterler (2) YAŞLILARA SİGORTA (1) Yaşlıya sigortalı bakım (1) yaştan emeklilik (1) Yazılar (1) YAZILAR (358) Yeni Sayıştay Kanunu Neleri Beraberinde Getirdi (1) yeni Ticaret Kanunu (1) Yeni TTK (3110) Yeni TTK'da Şirketler Kendi Hisselerini Edinebilecek (1) Yeni TTK'da Uluslararası Muhasebe Standartları (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNU (9) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNA GÖRE MALİ MÜŞAVİRLİK RUHSATINA (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA LİMİTED ŞİRKETLER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA SÜRELER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNU (1) Yeniçarşım (1) YERLİ OTOMOBİL (1) yeşil (1) Yeşil kart (9) Yeşil kart kalkmıyor (1) YEŞİL KARTIN DEVİR İŞLEMLERİ (1) Yılbaşından itibaren Yeşil Kart sistemi kalkıyor (1) Yıllar İtibari İle Asgari Ücretler (2) Yıllarında Çalıştığı İçin Aylıkları Kesilen Gurbetçi Emeklilere Müjde (1) YILLIK (1) Yine Kanun Tasarısında Denetçi olamayacaklar (1) yonetim-kurulunun (1) yurt dışı (1) yurt dışı Borçlanm (1) YURT DIŞINA GÖTÜRÜLEN TÜRK İŞÇİLERİ (1) Yurt Dışında İnşaat (1) yurtdışı borçlanması (1) Yurtdışı borçlanmasında emekli aylığı (1) YURTDIŞINDA (1) YURTDIŞINDAN OLAN ALACAKLAR (1) Zayi Olan Mallar (1) Zorunlu Deprem Sigortası (1) Zorunlu Sağlık (2)