Ülkemizde kullanılan lüks araçlar ve lüks elektronik eşyaların sayılarına ve satışlarına şaşırmamak mümkün değil.
Sanırsınız Türkiye çok zengin ülke. Güya üretimi çok yüksek bir ülke… Uzun yıllardır lüks eşyanın pazarı olduk…Kazandığımızdan daha fazla harcama yapmayı çok seviyoruz. İsraf alabildiğine hızlandı.Yoksa gerçekten gizlenmiş zenginler mi var. Parası çok, yatırımı olmayan, ama bol kazananlar mı ver.
Halbuki öyle zenginliklerin yaşandığı bir ülke değiliz. Harcamalarında tasarruf etmesi gereken hane halkı gelirlerimiz olduğunu bütün rakamlar gösteriyor. Elektriği, suyu, doğalgazı, petrolü çok tasarruflu kullanma zamanı geldi geçiyor. Pazarda, çarşıda israf etmemek gerektiği zamanı geçti geçiyor. Kullandığımız çoğu eşyaları çalıştığı sürece muhafaza ederek kullanmalı artık... Eski dememeli artık... Kullanmalı.
Önümüzdeki bir yıl içinde tasarrufun ne demek olacağını çok iyi anlayacağız. Gelişmiş ülkeler o zenginlikleri ile öyle bir tasarruf yapıyorlar ki, anlatanların sesi duyuluyor.İsrafın sınırları birçok ülkede aştı. Tüketici freni elzem hale geliyor.Biz harcamalarında tasarruf eden örnek ülke olmalıyız artık.
Atalarımızın kapısında at, eşek ve deve vardı. Bu hayvanlara ciddi bir masraf ve maliyet gerekmiyordu. Her işe yarıyorlardı. Gelirlerin ciddi bir bölümünü bu hayvanlar harcatmıyordu. İsraf yoktu.
Ama bugün geçmiş yıllarının çoğu kazançlarını kapı önündeki, yani sokaktaki bir araca yatıranlar oldukça fazla. Sürekli değer kaybeden ve masraf çıkaran bu araçların kendi sahiplerine bir gelir getirmediği de malum. Düşük satın alma gücüne göre yüksek fiyatla satın almak lüzumsuz ihtiyaç… Asgari düşük ücret alanın boyunu aşıyor.
Satın alma vergileri, tamir, tadilat, yakıt ve servis bakımları derken bir otomobil sahibi iseniz bir sürü para harcarsınız. Arabanızı garaja çekseniz yıl boyunca hiç kullanmasanız bile sabit masraflarınız bayağıyüksek. Tabii bu masraflar aracınızın türüne ve modeline göre farklı...
Zorunlu trafik sigortası, Motorlu Taşıtlar Vergisi, Egzoz Muayenesi, Sızdırmazlık Raporu, Araç Muayene Ücreti ve Yakıt Masrafı bir aracın sürekli masraflarından…
Bu masraflar bir yana, her aracın fiyatı farklı. O kadar çok fiyat farklılıkları da var ki yolda bu farkı algılamak ta zor. Ama bir vergi memuru iseniz bu farkı rahat görürsünüz. Vergi kaçıranları yakalamak için kullandığı araçlara bakmak bile yeterli hale geldi.
Üretilen yerli araç varmı,malum?.
Peşin fiyata araç sahibi olanların dışında kredi çekerek araç alanlarda çok yüksek sayıda… Türkiye Bankalar Birliği rakamlarına göre Haziran 2011 tarihi itibariyle 336.417 kişi araç almak için 6,1 milyar TL kredi kullanmış. (13,4 milyon kişi, 148,2 milyar TL tüketici kredisi kullanmış!)
Toplumun gelir düzeyini, insanların kullandığı araçların fiyatlarından çıkarmak iyi bir yol olsa gerek.
Rakamlara göre araç sayılarının bazı yıllarda artması da düşündürücü bir durum… Kampanyalar iyi işlemiş... Araç yetersizliği açıkça görülüyor.
Araçlar üzerindeki vergilerde malum...
Toplu araçlar topluma yarar sağlamıyor mu? İstismar mı ediliyor? Bu pazarı iyi kullanıyorlar. Kullanılan araçların fiyatları, maliyetleri çok iyi bir düzene oturtulmuş… Düzenli bir toplu taşıma olsa bu israf olurmu? Her ev araç alır mı? Toplu taşıma ayrı bir analiz, her bir aracın vergisi ve maliyeti ayrı bir analiz gerektiriyor.
İnsanlara hizmet, Allah'ın rizasıdır. İnsanların istismarında muhatap yine Allah'tır. Kamu hizmetkarları derin düşünmeli. O lüks araçlarında insanların ahları, vahlarını işitemiyorlarsa çok yazık...
Birçok amaçla kullanılan bütün araçlar incelenebilir. Önemli sonuçlar çıkabilir. Modellerine göre trafiğe çıkan araçların sayıları aşağıda...
Aslında, araçların israf görüntülü sayıları iktisadi hayatın farklı bir yansıması... Yorumu size bırakmak en iyisi…
Haziran 2011 Mal ve Hizmet Gruplarına Göre Ortalama Tüketici Kredileri ve Konut Kredileri:
Dr.Mehmet CAVLI
kaynak : http://www.bugun.com.tr/kose-yazisi/175599-araclarin-asiri-vergisi-makalesi.aspx
Halbuki öyle zenginliklerin yaşandığı bir ülke değiliz. Harcamalarında tasarruf etmesi gereken hane halkı gelirlerimiz olduğunu bütün rakamlar gösteriyor. Elektriği, suyu, doğalgazı, petrolü çok tasarruflu kullanma zamanı geldi geçiyor. Pazarda, çarşıda israf etmemek gerektiği zamanı geçti geçiyor. Kullandığımız çoğu eşyaları çalıştığı sürece muhafaza ederek kullanmalı artık... Eski dememeli artık... Kullanmalı.
Önümüzdeki bir yıl içinde tasarrufun ne demek olacağını çok iyi anlayacağız. Gelişmiş ülkeler o zenginlikleri ile öyle bir tasarruf yapıyorlar ki, anlatanların sesi duyuluyor.İsrafın sınırları birçok ülkede aştı. Tüketici freni elzem hale geliyor.Biz harcamalarında tasarruf eden örnek ülke olmalıyız artık.
Atalarımızın kapısında at, eşek ve deve vardı. Bu hayvanlara ciddi bir masraf ve maliyet gerekmiyordu. Her işe yarıyorlardı. Gelirlerin ciddi bir bölümünü bu hayvanlar harcatmıyordu. İsraf yoktu.
Ama bugün geçmiş yıllarının çoğu kazançlarını kapı önündeki, yani sokaktaki bir araca yatıranlar oldukça fazla. Sürekli değer kaybeden ve masraf çıkaran bu araçların kendi sahiplerine bir gelir getirmediği de malum. Düşük satın alma gücüne göre yüksek fiyatla satın almak lüzumsuz ihtiyaç… Asgari düşük ücret alanın boyunu aşıyor.
Satın alma vergileri, tamir, tadilat, yakıt ve servis bakımları derken bir otomobil sahibi iseniz bir sürü para harcarsınız. Arabanızı garaja çekseniz yıl boyunca hiç kullanmasanız bile sabit masraflarınız bayağıyüksek. Tabii bu masraflar aracınızın türüne ve modeline göre farklı...
Zorunlu trafik sigortası, Motorlu Taşıtlar Vergisi, Egzoz Muayenesi, Sızdırmazlık Raporu, Araç Muayene Ücreti ve Yakıt Masrafı bir aracın sürekli masraflarından…
Bu masraflar bir yana, her aracın fiyatı farklı. O kadar çok fiyat farklılıkları da var ki yolda bu farkı algılamak ta zor. Ama bir vergi memuru iseniz bu farkı rahat görürsünüz. Vergi kaçıranları yakalamak için kullandığı araçlara bakmak bile yeterli hale geldi.
Üretilen yerli araç varmı,malum?.
Peşin fiyata araç sahibi olanların dışında kredi çekerek araç alanlarda çok yüksek sayıda… Türkiye Bankalar Birliği rakamlarına göre Haziran 2011 tarihi itibariyle 336.417 kişi araç almak için 6,1 milyar TL kredi kullanmış. (13,4 milyon kişi, 148,2 milyar TL tüketici kredisi kullanmış!)
Toplumun gelir düzeyini, insanların kullandığı araçların fiyatlarından çıkarmak iyi bir yol olsa gerek.
Rakamlara göre araç sayılarının bazı yıllarda artması da düşündürücü bir durum… Kampanyalar iyi işlemiş... Araç yetersizliği açıkça görülüyor.
Araçlar üzerindeki vergilerde malum...
Toplu araçlar topluma yarar sağlamıyor mu? İstismar mı ediliyor? Bu pazarı iyi kullanıyorlar. Kullanılan araçların fiyatları, maliyetleri çok iyi bir düzene oturtulmuş… Düzenli bir toplu taşıma olsa bu israf olurmu? Her ev araç alır mı? Toplu taşıma ayrı bir analiz, her bir aracın vergisi ve maliyeti ayrı bir analiz gerektiriyor.
İnsanlara hizmet, Allah'ın rizasıdır. İnsanların istismarında muhatap yine Allah'tır. Kamu hizmetkarları derin düşünmeli. O lüks araçlarında insanların ahları, vahlarını işitemiyorlarsa çok yazık...
Birçok amaçla kullanılan bütün araçlar incelenebilir. Önemli sonuçlar çıkabilir. Modellerine göre trafiğe çıkan araçların sayıları aşağıda...
Aslında, araçların israf görüntülü sayıları iktisadi hayatın farklı bir yansıması... Yorumu size bırakmak en iyisi…
Haziran 2011 Mal ve Hizmet Gruplarına Göre Ortalama Tüketici Kredileri ve Konut Kredileri:
Kredi Miktarı | Kişi Sayısı | Ortalama | |
(Milyon TL) | (Bin TL) | ||
Bakiye | |||
Taşıt | 6.177 | 336.417 | 18,4 |
Konut | 66.781 | 1.162.829 | 57,4 |
İhtiyaç | 58.802 | 8.695.397 | 6,8 |
Diğer | 16.443 | 3.243.152 | 5,1 |
Toplam | 148.202 | 13.437.795 | 11 |
Dr.Mehmet CAVLI
kaynak : http://www.bugun.com.tr/kose-yazisi/175599-araclarin-asiri-vergisi-makalesi.aspx