Vergi geliri Maliye'yi ihya etti bütce acığı yüzde 56 geriledi
Ekonomiye bir iyi haber de bütçeden... Bütçe açığı geçtiğimiz yıla göre yüzde 56 azalarak 17.4 milyar TL'ye indi. Açığın GSYH'ye oranının yüzde 1.4 olacağını açıklayan Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, ' Altyapı ve Van depremi nedeniyle 11.1 milyar TL ilave kaynak aktardık. Aktarmasaydık bu oran yüzde 0.5 olacaktı' dedi
Merkezi yönetim bütçe açığı geçen yıl kamu alacaklarının yeniden yapılandırmasından elde edilen gelirler ve güçlü vergi tahsilatı ile öngörülerin altında kalarak önceki yıla göre yüzde 56.5 düşüşle 17.4 milyar lira olurken, bütçe açığının GSYH'ya oranı yüzde 1.4'te kaldı. Bütçede yılın başında 33.5 milyar lira olan açık, Orta Vadeli Program'da (OVP) 22.2 milyar liraya revize edilirken, açığın GSYH'ya oranı yüzde 1.7 olarak tahmin edilmişti. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bütçe gerçekleşmeleri ve makroekonomik gelişmeleri değerlendirdiği basın toplantısında, 2011'de bütçede giderlerin yüzde 6.4 artarak 313.3 milyar lira, faiz hariç giderlerin yüzde 10.2 artarak 271.1 milyar lira, faiz giderlerinin de yüzde 12.6 azalarak 42.2 milyar lira olduğunu, bütçe gelirlerinin yüzde 16.4 artarak 295.9 milyar lira ve vergi gelirlerinin yüzde 20.5 artarak 253.8 milyar liraya ulaştığını söyledi.
VERGİ GELİRİ HEDEFİN %109'UNA ULAŞTI
Şimşek'in verdiği bilgiye göre, 2011'de faiz dışı fazla (FDF) OVP'de öngörülen 20.4 milyar liranın üzerine çıkarak yüzde 201.5 artışla 24.77 milyar lira oldu. 'Bütçede vergi geliri hedefi başlangıç hedefine göre yüzde 109 üzerinde gerçekleşti' diyen Şimşek, 'Mali disiplinin en önemli getirisi faiz yükündeki azalış; 2011 sonu itibariyle bütçenin yüzde 13.5'i, vergi gelirlerinin yüzde 16.6'sı faize gidiyor' dedi.
AVRUPA'YA NİSPET YAPTI
YAPILANDIRMADAN gerçekleştirilen tahsilat 13.3 milyar lira oldu. 2012'de de 10.3 milyar lira tahsilat öngörüyoruz. Yapılandırmanın bütçeye olumlu etkisi oldu ancak bu kalemden kaynaklanan net gelir etkisi 5-6 milyar lira düzeyinde. Bir çok alandaki iyi performansın etkisi bütçede kendini gösterdi. Bütçedeki açık 2011'de daha da düşük olabilirdi. Altyapı ve Van depremi nedeniyle 11.1 milyar TL ilave kaynak aktardık. Geçen yıl açığın GSYH'ya oranı 1.4 olacak ancak bu kaynağı aktarmasaydık oran yüzde 0.5 olacaktı.
YAVAŞLAMA DÖNEMİ BAŞLADI
TÜRKİYE'de de büyüme 2011 sonu için yüzde 8 olacak. Yani global büyümenin iki katı. Mevsimsellikten arındırıldığında işsizlikte bir miktar artış var. Bu da ekonomide yavaşlama sürecine girildiğinin göstergesi. Özellikle inşaat sektörünün istihdam yaratma kapasitesi bir miktar azalabilir. Cari açıkta düşüş var, enflasyon da yılın ilk çeyreğinden itibaren düşecek.
Üçüncü köprüyü kamunun yapması son seçenek
BÜTÇENİN durumu ortada. Tercihimiz kendi kendini finanse eden projelerin özel sektör eliyle yapılması. Üçüncü köprü konusunda, özel sektör tarafından bu yönde bir talep bir istek olmazsa ikinci tercihimiz özel sektörle ortak yapmak. Son tercih ise kamu kaynaklarıyla yapmamız. 2B gelirleri afet riskini azaltmak için kentsel dönüşümde kullanılacak. 2B'den kaynağı alalım köprü yapalım diye bir değerlendirme yok. Meclis aşamasında böyle bir değişim olabilir mi bilmiyoruz.
İran'a yaptırım bizi de etkiler
İRAN'la ilgili ve Hürmüz boğazıyla ilgili gelişmeler petrol fiyatlarını etkiler. Petrol fiyatları cari açığımız için ciddi bir risk. Cari açıktaki artış da yüksek enflasyon ve yüksek faiz demek. İran'la ilgili bölgede bir sorun arzulamayız ama olursa petrol fiyatlarına olumsuz yansır. O da bizim ekonomimizi olumsuz etkiler.
EN KÖTÜSÜ GEÇTİ
GLOBAL ekonomik büyüme 2011 sonu için yüzde 4 civarında olacak. Euro bölgesi borç krizinde en kötüsü geride kaldı. Ama 2012'de belirsizlikler devam edecek. Fransa'nın notunun düşmesi, reyting kuruluşlarının bu işleri geriden takip ettiğinin göstergesi. Avrupa'daki yangın kontrol altına alınmış ama söndürülmemiş. Yangına karşı duvar örülüyor. Türkiye bir ada değil, Avrupa'dan etkileniriz ama manevra alanımız geniş. 2011'deki güçlü performans, 2012 için sırtımıza sorumluluk yüklüyor. Çok iyi bir performansımız var ama geride kaldı. Şimdi 2012ye bakmak lazım. Önümüzdeki dönemde şoklar yaşanabilir. Ama o şokları telafi edecek manevra alanımız var.
2B ve bedellinin geliri köprü için kullanılmayacak
BEDELLİ askerlik bedelinin de nerelere harcanacağı kanunla belirlendi. Net ve açık. 3. köprüyle ne bedelliyi, ne de 2B'yi ilişkilendirelim. Köprüyü biz yaparsak nerden karşılayacağız? Bütçede öngörülemeyen harcama olursa ya giderler arası yer değişikliği yapacağız, bazı giderleri kısıp yeni gidere imkan sağlayacağız ya da ilave gelir imkanlarını araştıracağız. Köprüyü kamunun yapacağı ifade ediliyor ama daha detaylı değerlendirilmeli.
http://www.aksam.com.tr/vergi-geliri-maliyeyi-ihya-etti-butce-acigi-yuzde-56-geriledi--93003h.html