25.02.2011 tarihinde yürürlüğe giren genelge doğrultusunda teşviklerde işveren lehine olan düzenlemelere gidilmiştir.
Bu teşviklerin bir kısmı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanırken,diğer bir kısmı ise hazine tarafından karşılanması öngörülmüştür.
07.06.2011 tarihli 2011/45 sayılı genelge ile 6111 sayılı Kanunla yapılan sigorta primi desteği düzenlemeleri ele alınmıştır.
Genelge özetinde kısacana değinilecek konular belirlenmiştir.
1.)5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden,
2.)4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun geçici 7. ve geçici 9. maddelerinde öngörülen işveren hissesi sigorta prim desteklerinden,yararlanılmasına ilişkin esaslarda bazı değişiklikler yapılmış, ayrıca,
3.)4447 sayılı Kanuna, yeni bir sigorta primi işveren hissesi desteğinin yer aldığı geçici 10. madde eklenmiştir.
01.03.2011 Tarihinden Önce Teşvik Uygulamasına Baktığımızda:
01.03.2011 tarihinden önce, diğer destek kanunlarında öngörülen sigorta prim desteğinden yararlanmakta olan işverenlerin destek kapsamına giren sigortalılarından dolayı aynı dönem için ve mükerrer olarak 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden yararlanmaları mümkün bulunmamakta, dolayısıyla, gerek diğer destek kanunları, gerekse beş puanlık prim desteği kapsamına giren sigortalılar için işverenler tarafından yalnızca tercih ettikleri bir Kanunda öngörülen destekten yararlanabilmekte idi.
01.03.2011 Tarihinden Sonra Teşvik Uygulamasında İşveren Lehine Düzenlemelere Gidilmiştir:
01.03.2011 tarihinden itibaren gerek diğer bir prim desteği kapsamına, gerekse beş puanlık prim desteği kapsamına giren bir sigortalı için, ilgili kanunda mükerrer yararlanılamayacağı hususunda bir düzenleme bulunmayan hallerde, aynı dönemde aynı sigortalı için iki ayrı kanunda öngörülen prim desteklerinden yararlanılması mümkün hale getirilmiştir. Bu durumda, her iki destek kapsamına giren sigortalılardan dolayı öncelikle beş puanlık prim desteğinden, ardından diğer kanunda öngörülen destekten yararlanılabilecektir.
Yapılan Düzenleme İle 2011/Mart’tan İtibaren:
5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yapılan bu düzenleme ile 2011/Mart ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden başlamak üzere kapsama giren ve yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işverenlerce;
- 4447 sayılı Kanunun geçici 7., geçici 9. ve geçici 10. maddesinde,
- 4857 sayılı Kanunun 30. maddesinin altıncı fıkrasında,
- 5510 sayılı Kanunun ek 2. maddesinde,
- 5225 sayılı Kanunun 5. maddesinde,
- 5746 sayılı Kanunun 3. maddesinin üçüncü fıkrasında,
öngörülen sigorta prim desteğinden yararlanılması sırasında, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden yararlanılacak, ardından belirtilen Kanunlarda öngörülen desteklerden, işveren hissesine isabet eden beş puanlık kısım düşüldükten sonra kalan işveren hissesi üzerinden ilgili kanunlarda öngörülen oranlar üzerinden yararlanılabilecektir.
Teşvikten Yararlanmak İçin En Birincil Şart:
4447 sayılı Kanunun geçici 7. ve geçici 9. maddelerinde yapılan bu değişiklikler sonucunda, 2011/Mart ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden başlamak üzere, aylık prim ve hizmet belgelerini geçici 7. madde kapsamında 14447, 84447, 64447, 44447 veya 24447 kanun numarasını ya da geçici 9. madde kapsamında 05921 kanun numarasını seçmek suretiyle gönderen işverenler, kendileri tarafından ödenmesi gereken prim tutarlarını yasal süresi içinde ödemedikleri veya eksik ödedikleri takdirde, işveren hissesi sigorta prim desteğinden ilgili dönemde yararlanamayacaklardır.
Geçici 7. veya Geçici 9. madde kapsamına giren bir sigortalı için, işyerinin;
A) Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması halinde, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden, ardından 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten yararlanacaktır.
B)Yasal ödeme süresi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunması halinde ise, yalnızca 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten, yararlanılabilecektir.
A-Örnek:
Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması halinde, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden, ardından 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten yararlanacaktır.
Kısa vadeli sigorta kolu prim oranı % 1 olan işyeri işverenince 25.12.2010 tarihinde işe alınan (A) sigortalısının 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesi kapsamına girdiği ve söz konusu sigortalının
2011/Mart ayındaki prim ödeme gün sayısı ile prime esas kazanç tutarının;
Prim ödeme gün sayısı : 30
Prime esas kazanç tutarı : 2.000,00 TL
şeklinde olduğu varsayıldığında, bahse konu sigortalı, 05921 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenecek olan aylık prim ve hizmet belgesi ile yasal süresi içinde SGK’na bildirildiği takdirde,
a)Öncelikle %5 prim indirimi uygulanacaktır.
b)Geçici 9.Madde de öngörülen teşvik uygulanacaktır.
a)2.000,00 * 5 / 100 = 100,00 TL beş puanlık prim desteği kapsamında Hazinece karşılanacak tutar olacaktır.
b) 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesinde öngörülen destekten prime esas kazanç alt sınırı üzerinden ve işveren hissesi kadar yararlanılacağı hususu göz önüne alınacaktır. % 19,5‟i üzerinden değil, beş puanlık prim desteği için yararlanılmış olan 5 puan düşülerek, 19,5 – 5 puan = % 14,5‟i üzerinden yararlanılabilecektir.
796,5*14,5=115,49 TL.
Genelde teşvikler olmasa idi.İşverenin Hissesi %19,5 olacağından 2000*19,5=390 TL. olması gerekirdi.
Teşvikler 100+115,49=215,49 TL.
İşveren Hissesi 390,00-Teşvikler 215,49=174,51 TL.Ödeyecektir.
B-Örnek:
Yasal ödeme süresi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunması halinde ise, yalnızca 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten, yararlanılabilecektir.
Yukarıdaki aynı örneği değerlendirdiğimizde ise;
a)%5 Prim indiriminden yararlanmayacaktır.
b) 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesinde öngörülen destekten prime esas kazanç alt sınırı üzerinden ve işveren hissesi kadar yararlanılacağı hususu göz önüne alınacaktır. % 19,5‟i üzerinden yararlanacaktır.
796,50*19,5=155,32 TL.
İşverenin Hissesi %19,5 olacağından 2000*19,5=390 TL
Bu durumda 390-155,32=234,68 TL. ise işveren hissesi olacaktır
KAYNAK:VEDAT İLKİ-21/06/2011
Bu teşviklerin bir kısmı İşsizlik Sigortası Fonundan karşılanırken,diğer bir kısmı ise hazine tarafından karşılanması öngörülmüştür.
07.06.2011 tarihli 2011/45 sayılı genelge ile 6111 sayılı Kanunla yapılan sigorta primi desteği düzenlemeleri ele alınmıştır.
Genelge özetinde kısacana değinilecek konular belirlenmiştir.
1.)5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden,
2.)4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun geçici 7. ve geçici 9. maddelerinde öngörülen işveren hissesi sigorta prim desteklerinden,yararlanılmasına ilişkin esaslarda bazı değişiklikler yapılmış, ayrıca,
3.)4447 sayılı Kanuna, yeni bir sigorta primi işveren hissesi desteğinin yer aldığı geçici 10. madde eklenmiştir.
01.03.2011 Tarihinden Önce Teşvik Uygulamasına Baktığımızda:
01.03.2011 tarihinden önce, diğer destek kanunlarında öngörülen sigorta prim desteğinden yararlanmakta olan işverenlerin destek kapsamına giren sigortalılarından dolayı aynı dönem için ve mükerrer olarak 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden yararlanmaları mümkün bulunmamakta, dolayısıyla, gerek diğer destek kanunları, gerekse beş puanlık prim desteği kapsamına giren sigortalılar için işverenler tarafından yalnızca tercih ettikleri bir Kanunda öngörülen destekten yararlanabilmekte idi.
01.03.2011 Tarihinden Sonra Teşvik Uygulamasında İşveren Lehine Düzenlemelere Gidilmiştir:
01.03.2011 tarihinden itibaren gerek diğer bir prim desteği kapsamına, gerekse beş puanlık prim desteği kapsamına giren bir sigortalı için, ilgili kanunda mükerrer yararlanılamayacağı hususunda bir düzenleme bulunmayan hallerde, aynı dönemde aynı sigortalı için iki ayrı kanunda öngörülen prim desteklerinden yararlanılması mümkün hale getirilmiştir. Bu durumda, her iki destek kapsamına giren sigortalılardan dolayı öncelikle beş puanlık prim desteğinden, ardından diğer kanunda öngörülen destekten yararlanılabilecektir.
Yapılan Düzenleme İle 2011/Mart’tan İtibaren:
5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yapılan bu düzenleme ile 2011/Mart ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden başlamak üzere kapsama giren ve yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunmayan işverenlerce;
- 4447 sayılı Kanunun geçici 7., geçici 9. ve geçici 10. maddesinde,
- 4857 sayılı Kanunun 30. maddesinin altıncı fıkrasında,
- 5510 sayılı Kanunun ek 2. maddesinde,
- 5225 sayılı Kanunun 5. maddesinde,
- 5746 sayılı Kanunun 3. maddesinin üçüncü fıkrasında,
öngörülen sigorta prim desteğinden yararlanılması sırasında, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden yararlanılacak, ardından belirtilen Kanunlarda öngörülen desteklerden, işveren hissesine isabet eden beş puanlık kısım düşüldükten sonra kalan işveren hissesi üzerinden ilgili kanunlarda öngörülen oranlar üzerinden yararlanılabilecektir.
Teşvikten Yararlanmak İçin En Birincil Şart:
4447 sayılı Kanunun geçici 7. ve geçici 9. maddelerinde yapılan bu değişiklikler sonucunda, 2011/Mart ayına ilişkin aylık prim ve hizmet belgesinden başlamak üzere, aylık prim ve hizmet belgelerini geçici 7. madde kapsamında 14447, 84447, 64447, 44447 veya 24447 kanun numarasını ya da geçici 9. madde kapsamında 05921 kanun numarasını seçmek suretiyle gönderen işverenler, kendileri tarafından ödenmesi gereken prim tutarlarını yasal süresi içinde ödemedikleri veya eksik ödedikleri takdirde, işveren hissesi sigorta prim desteğinden ilgili dönemde yararlanamayacaklardır.
Geçici 7. veya Geçici 9. madde kapsamına giren bir sigortalı için, işyerinin;
A) Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması halinde, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden, ardından 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten yararlanacaktır.
B)Yasal ödeme süresi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunması halinde ise, yalnızca 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten, yararlanılabilecektir.
A-Örnek:
Yasal ödeme süresi geçmiş prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması halinde, öncelikle 5510 sayılı Kanunun 81. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen beş puanlık prim desteğinden, ardından 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten yararlanacaktır.
Kısa vadeli sigorta kolu prim oranı % 1 olan işyeri işverenince 25.12.2010 tarihinde işe alınan (A) sigortalısının 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesi kapsamına girdiği ve söz konusu sigortalının
2011/Mart ayındaki prim ödeme gün sayısı ile prime esas kazanç tutarının;
Prim ödeme gün sayısı : 30
Prime esas kazanç tutarı : 2.000,00 TL
şeklinde olduğu varsayıldığında, bahse konu sigortalı, 05921 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenecek olan aylık prim ve hizmet belgesi ile yasal süresi içinde SGK’na bildirildiği takdirde,
a)Öncelikle %5 prim indirimi uygulanacaktır.
b)Geçici 9.Madde de öngörülen teşvik uygulanacaktır.
a)2.000,00 * 5 / 100 = 100,00 TL beş puanlık prim desteği kapsamında Hazinece karşılanacak tutar olacaktır.
b) 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesinde öngörülen destekten prime esas kazanç alt sınırı üzerinden ve işveren hissesi kadar yararlanılacağı hususu göz önüne alınacaktır. % 19,5‟i üzerinden değil, beş puanlık prim desteği için yararlanılmış olan 5 puan düşülerek, 19,5 – 5 puan = % 14,5‟i üzerinden yararlanılabilecektir.
796,5*14,5=115,49 TL.
Genelde teşvikler olmasa idi.İşverenin Hissesi %19,5 olacağından 2000*19,5=390 TL. olması gerekirdi.
Teşvikler 100+115,49=215,49 TL.
İşveren Hissesi 390,00-Teşvikler 215,49=174,51 TL.Ödeyecektir.
B-Örnek:
Yasal ödeme süresi geçmiş prim ve idari para cezası borcunun bulunması halinde ise, yalnızca 4447 sayılı Kanunun geçici 7. veya geçici 9. maddesinde öngörülen destekten, yararlanılabilecektir.
Yukarıdaki aynı örneği değerlendirdiğimizde ise;
a)%5 Prim indiriminden yararlanmayacaktır.
b) 4447 sayılı Kanunun geçici 9. maddesinde öngörülen destekten prime esas kazanç alt sınırı üzerinden ve işveren hissesi kadar yararlanılacağı hususu göz önüne alınacaktır. % 19,5‟i üzerinden yararlanacaktır.
796,50*19,5=155,32 TL.
İşverenin Hissesi %19,5 olacağından 2000*19,5=390 TL
Bu durumda 390-155,32=234,68 TL. ise işveren hissesi olacaktır
KAYNAK:VEDAT İLKİ-21/06/2011
twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/