.
Maliye Bakanlığı İç Denetim Koordinasyon Kurulunca "Kamu İç Denetim Standartları" belirlendi.Kurulun konuya ilişkin kararı, Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlandı.
Kararda, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun ilgili maddesinde, "iç denetçi bu görevlerini, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen ve uluslararası kabul görmüş kontrol ve denetim standartlarına uygun şekilde yerine getirir" hükmüne yer verildiği hatırlatıldı.
5018 sayılı Kanun ve İç Denetçilerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik uyarınca iç denetim yöneticileri ve iç denetçilerin bu Standartlara uymalarının zorunlu olduğuna işaret edilen kararda, Kamu İç Denetim Standartlarının belirlenmesinde, Uluslararası İç Denetçiler Enstitüsünün (IIA) "Uluslararası İç Denetim Mesleki Uygulama Standartları"nın esas alındığı kaydedildi.
Standartların, iç denetçilerin niteliklerini ve iç denetim faaliyetinde uygulanması gereken süreçleri belirlediği ifade edilen kararda, "Standartlar; iç denetimin uygulanmasına ilişkin temel ilkeleri tanımlamak, uygulamaya yönelik bir çerçeve oluşturmak, iç denetimin kalitesinin değerlendirilmesi için gereken ölçütleri belirlemek, kurumsal işlem ve süreçlerin gelişimini desteklemek suretiyle iç denetimin katma değerinin artırılmasını amaçlar" denildi.
İç denetimin kalitesinin idarenin içinde ve dışında kabul görebilmesi için standartların iç denetçiler tarafından iyi anlaşılması ve denetim faaliyetlerinin icrasında bu standartlara bağlı kalınması büyük önem taşıdığı vurgulanan kararda, standartlarda öngörülmeyen durumlarda, IIA’nın belirlemiş olduğu Uygulama Önerilerine uyulması tavsiye edildi.
Karara göre, standartlar, nitelik standartları ve çalışma standartlarından oluşuyor.
Nitelik standartları iç denetim faaliyeti ve iç denetçilerin sahip olması gereken özelliklere, çalışma standartları ise iç denetim faaliyetinin planlanması, yürütülmesi, raporlanması ve sonuçlarının izlenmesine yöneliktir. Güvence/denetim (G) ve danışmanlık (D) faaliyetlerine uygulanabilecek gereklilikleri gösteren Nitelik ve Performans Standartları, bir idaredeki iç denetim faaliyetlerinin bütününe tatbik edilmek üzere hazırlandı.
NİTELİK STANDARTLARI
Karara göre, iç denetim faaliyetinin amaç, yetki ve sorumlulukları, İç Denetimin Tanımına, Meslek Ahlak Kurallarına ve Kamu İç Denetim Standartlarına (Standartlar) uygun olarak her kamu idaresi için üst yöneticinin onayı ile çıkarılacak bir yönerge ile belirlenmek zorunda olacak. İç denetim yöneticisi, iç denetim yönergesini dönemsel olarak gözden geçirmek ve üst yöneticiye onay için sunmak zorunda olacak.
İdareye sağlanan güvence hizmetlerinin niteliği iç denetim yönergesinde belirtilmek, idare dışındaki taraflara güvence hizmeti sağlanacaksa, bunun niteliği de yönergede açıklanmak zorunda olacak.
Danışmanlık hizmetlerinin niteliği, iç denetim yönergesinde belirtilecek. İç denetim faaliyeti bağımsız olacak ve denetçiler görevlerini yerine getirirken tarafsız davranacak.
Görevler yetkin kişilerce, azami mesleki özen ve dikkatle yerine getirilecek. İç denetçiler, mevcut bilgi, beceri ve diğer niteliklerini sürekli meslekî gelişimle arttıracak ve güçlendirecek. İç denetim yöneticisi, iç denetim faaliyetinin tüm yönlerini kapsayan bir kalite güvence ve geliştirme programı hazırlayacak ve bunu sürdürecek.
Dış değerlendirmeler en az beş yılda bir, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından idare dışından nitelikli ve bağımsız bir gözden geçirme uzmanı veya ekibine yaptırılacak.
ÇALIŞMA STANDARTLARI
İç denetim yöneticisi, iç denetim faaliyetini, faaliyetin idareye değer katmasını sağlayacak etkili bir tarzda yönetmek zorunda. İç denetim yöneticisi, idarenin hedeflerine uygun olarak, iç denetim faaliyetinin önceliklerini belirleyen risk esaslı planlar yapacak. Aynı çalışmaların gereksiz yere tekrarlanmasını asgariye indirmek ve işin kapsamını en uygun şekilde belirlemek amacıyla, dış denetim ile gerekli bilgileri paylaşmalı ve faaliyetleri koordineli şekilde sürdürecek.
İç denetim yöneticisi, iç denetim faaliyetinin amacı, görev, yetki ve sorumlulukları ve planın uygulama sonuçlarını üst yönetici ile bakanlıklar ve bağlı idarelerde bakana dönemsel raporlar halinde sunacak.
Bu raporlar, suistimal risklerini, yönetişim sorunlarını ve üst düzey yöneticiler ve üst yöneticinin ihtiyaç duyabileceği veya talep edebileceği diğer konuların da dahil olduğu önemli riskleri ve kontrol sorunlarını içermek zorunda olacak.
İç denetim faaliyeti, kontrollerin etkililiğini ve verimliliğini değerlendirmek ve sürekli gelişimini teşvik etmek suretiyle, idarenin etkili kontrollere sahip olmasına yardımcı olacak.
(AA)