T.C.
ANTALYA
2, VERGİ MAHKEMESİ
ESAS NO : 2009/1304 KARAR NO : 2010/250
DAVACI : ANTALYA
ANTALYA
2, VERGİ MAHKEMESİ
ESAS NO : 2009/1304 KARAR NO : 2010/250
DAVACI : ANTALYA
DAVALI : ÜÇKAPILAR VERGİ DAİRESİ MÜDÜRLÜĞÜ - Merkez
DAVANIN ÖZETİ : Davacı tarafından,2008/12. döneme ilişkin Ba-Bs formlarım elektronik ortamda verilmediği nedeniyle kesilen Özel usulsüzlük cezasının hukuka aykırı olduğu, ceza kesilmeden önce bildirimde bulunulması gerektiği iddia edilerek kesilen özel usulsüzlük cezasının kaldırılması istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETİ: Davacı tarafından 2008/12. döneme ilişkin Ba-Bs formlarının yasal süresi içinde verilmediğinin tespit edilmesi üzerine kesilen özel' usulsüzlük cezasının hukuka uygun olduğu ve davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Antalya 2. Vergi Mahkemesi Hakimliği'nce dava dosyası incelenerek isin gereği düşünüldü:213 sayılı Vergi Usul Kanununun, mükerrer 257/4. maddesinde "Bu kanunun 149. maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dahil olmak üzere her türlü "elektronik bilgi ileticim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya Maliye Bakanlığının yetkili olduğu" kuralına yer verilmiş, bu yetkiye istinaden çıkarılan 381 sıra nolu Vergi Usul Kânunu Genel Tebliğiyle de, bilanço esasına göre defter tutan ve 376 sıra nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre beyannamesini elektronik ortamda vermek zorunda olan mükelleflere, 2008 ve müteakip yıllarda düzenleyecekleri Ba-Bs bildirim formlarım aylık donemler halinde elektronik ortamda verme zorunluluğu getirilmiş ve bildirim formlarını elektronik veya kağıt ortamında belirlenen sürelerde vermeyen, eksik veya yanıltıcı bildirimde bulunan mükellefler hakkında 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun mükerrer 355/1. maddesine göre işlem yapılacağı belirtilmiştir.
Öte yandan 213 sayılı Kanunun olay tarihinde yürürlükte olan mükerrer 355. maddesinde ise, bu Kanunun 86. 148, 149, ! 50, 256 ve 257. maddelerinde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257. madde uyarınca getirilen zorunluluklara uymayan mükelleflere kanun hükmünde öngörülen miktarda özel usulsüzlük cezası kesileceği belirtilmiş, 2.fıkrasında da, bu hükmün uygulanması için, bilgi ve ibraz ödevinin yerine getirilmesiyle ilgili olarak yapılacak tebliğlerde bilginin verilmesi için tayin olunan sürede cevap verilmemesi eksik veya yanıltıcı bilgi verilmesi veya defter ve belge ibrazı için tayin olunan süre ile defter ve belgelerin suresinde ibraz edilmemesi durumunda haklarında Kanunun ceza hükümlerinin uygulanması cihetine gidileceğinin ilgililere yazılı olarak bildirilmesinin şart olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden davacı tarafından 2008/12. döneme ilişkin Ba-Bs" formlarının elektronik ortamda verilmediğinin tespit edilmesi üzerine kesilen özel usulsüzlük cezasının kaldırılması isteğiyle bakılan davanın, açıldığı anlaşılmaktadır.
Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak yayımlanan sayılı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği'nde; Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflere bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "mal ve hizmet alımlarına ilişkin bildirim formu mal ve hizmet satışlarını ise mal ve hizmet satışlarına ilişkin bildirim formla ile bildirilmesi hususunda yükümlülügü getirilmiştir.
denildikten sonra "Bildirimlere İlişkin Hadfer"başhklı bolümde ise;"2008 yılı ve takip eden yıllara ilişkin, mükelleflerin mal veya hizmet alımları ile mal veya hizmet satımlarına uygulanacak had 8000,00 TL olarak yeniden belirlenmiştir.Buna göre bir kipi ya da&kurumdao katma değer vergisi hariç 8000,00 TL ve üzerindeki mal/veya hizmet alımları "Mal veya hizmet alımlarına, ilişkin bildirim foranı" ile; bir kişi yada kuruma katma değer vergisi hariç 8000,00 TL ve üzerindeki mal . veya hizmet satışları ise "mal ve hizmet satışlarına ilişkin bildirim formu ile bildirilecektir. Limitin altında kalan alıp ve satış toplamları ise "Diğer Mal ve Hizmet Bedeli Toplamı" bölümüne yazılacaktır. Bildirim verme yükümlülüğünde olan ancak tüm ahs ve satıhları belirtilen hadlerin altında kalan mükellefler söz konusu formları tablo II dışındaki tüm bilgileri doldurmak suretiyle vermek zorundadiriar.Bu bildirimlerinde limit altında olan tüm alışları için Ba forrrmnun,İirnit altında olan tüm satışları için Bs formunun Tablo III bölümünde yer alan "Diğer Mal ve Hizmet Bedeli ToplamValanlan doldurulacaktır, "hükmüne yer verilmiştir. " -
Yukarıda anılan tebliğ hükümlerinin değerlendirilmesi sonucunda., bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin bir kişi ya da kurumdan yaptıkları alış ya da satıslârm kdv hâriç 800,00 TL'nin üzerinde olması halinde Ba-Bs formuyla bildirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Buna göre bir ay içinde yalnızca bir kişiden yapılan alış ya da satış 8000.00 TL'nin üzerinde ise diğerîeriiıiıı bu haddin altında kalmasının bildirim açısından önem arazetmediği, yalnızca bir kimiyle olan alış ya da satış ilişkisinin bu haddin üzerinde olması halinde diğer alış ve satışlar haddin altında .kalsa dahi yine bildirimin verileceği ancak haddin altında kalanların III sayılı tabloya yazılarak bildirileceği sonucuna varılmaktadır.Bu hükümlerle belirli bir haldin üzerinde olan .alış ve satış bildirimleri düzenlenmiş ve fakat hiç alıs ve satış yapılmaması halinde ise bildirimde bulünacağma ilişkin herhangi bir düzemlemeye yer verilmemiştir. Zira her durumda bildirimde bulunulacağının kabul edilmesi genel tebliğle bir had belirlenmesini de manasız kılacaktır.Dolayısıyla satışları ya da alışları hiç olmayan bir mükellefin ne haddin altında ne de üstünde bir işlemi olmaması sebebiyle haddin üzerinde alım-satım yapan mükellefler gibi takip eden ayın beşinden diğer ayırt 5'e kadar bildirimde bulunma yükümlülükleri bulunmamaktadır. Fakat böyle bir Toiunlıaltıkları olmamakla beraber ihityari olarak boş bildirimde bulunmalarında da bir mahsur olmayacaktır. Dolayısıyla hiç alış ve satışı olmayan bir mükellefe süresi içinde bildirimde bulunmadığı nedeniyle ceza kesilmesinin de ne anılan tebliğ ne de kanun hükümlerine uygun Olmayacağı sonucuna varılmaktadır.
Dava konusu olayda davacının 2008/l0.dönemden itibaren boş Ba-Bs formu verdiği ve alım-satmfimn bulunmadığı ve idare tarafından alış ve satış yaptığına ilişkin bir tespitte yapılmadığijgöz önüne alındığında kesilen özel usulsüzlük cezasının hukuka uygun olmadığı sonucuna varılmaktadır.
Açıklanan nedenlerle ;DAVANIN KABULÜNE, dava konusu özel usulsüzlük cezasının kaldırılmasına, aşağıda dökümü yapılan 34,60 TL yargılama giderinin davalı idareden alınarak davacıya Ödenmesine, artan posta giderinin istenmesi halinde davacıya iadesine, kararın tebliğini izleyen günden itibaren 30 gün içinde Antalya Bölge İdare Mahkemesi nezdinde itiraz yolu açık olmak üzere 18/02/2010 tarihinde karar verildi.
YARGILAMA GİDERLERİ
Başvurma Harcı ;15,60 TL
Posta Gideri :19,00 TL
TOPLAM :34,60 TL