Belediyelerin Keyfi 'Sıfır Oranlı' Emlak Vergisi Uygulamalarına Son
Resmi dairelerde işimiz oldu mu kara kara düşünmeye başlarız. Aynı işi yapan devlet dairelerinde bile farklı uygulamalarla karşılaşırsınız, bir de ilgili memurun inisiyatifine kaldıysanız vay halinize. Devletin size verdiği bir hakkı kullanmak istedikçe karşınıza duvarlar bir bir dikilir ve aşılamayacak boyutlara ulaşır. Bunun adına bürokrasi deniyor, iş bilmezlerin yetkili olduğu durumlarda insanı çileden çıkaran bürokrasi…
1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununun (EVK) 8’inci maddesine göre, kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup onsekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere, hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, özürlülerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m²'yi geçmeyen tek meskeni olması halinde, söz konusu meskene ait bina vergisi oranı sıfırdır, denilmektedir. Sıfır oranlı emlak vergisinden faydalanmak için meskenin bulunduğu ilgili belediyelere gidip emlak vergisi bildiriminde bulunulması yeterli. Ancak, bunun için belediyeye gittiğiniz zaman tapu sureti, kimlik fotokopisi, vergi kimlik numarasını gösteren belge, elektrik ve su abone belgesi, yapı kullanma izin belgesi, m2 cetveli veya bunun gibi farklı farklı belgeler talep edilmekteydi. Hele engelliyseniz, tam teşekküllü devlet hastanesinden istenen sağlık raporu işin tuzu biberi oluyordu.
Belediyelerin keyfi, birbirinden uyumsuz ve kanunda olmayan –vatandaşı bezdiren- uygulamalarına son vermek için 57 Seri Nolu EVK Genel Tebliği ile yeni düzenlemeler yapıldı;
Mükelleflerden Bildirim Dışında Bir Belge Talep Edilmeyecek
1319 sayılı EVK 23’üncü maddesine göre aşağıdaki hallerde emlak vergisi bildirimi verilmesi zorunludur;
· Yeni bina inşa edilmesi,
· Binanın yanma vb. nedenlerle kısmen veya tamamen yok olması,
· Binanın mevcut kalorifer veya asansör tesisatının kısmen veya tamamen kaldırılması,
· Binanın kullanım tarzının kısmen veya tamamen işyeri, mağaza, depo veya mesken olarak değiştirilmesi,
· Arazinin, ağaçlandırılması, ağaçlı arazinin tarla haline getirilmesi, tarım yapılan arazinin herhangi bir sebeple tarım yapılamaz hale gelmesi, tarım yapılmayan arazinin tarıma elverişli hale getirilmesi, arazinin parsellenmesi, bir binanın mütemmimi olan arazinin bu durumdan çıkması veya bu duruma geelmesi, bina veya arazinin taksim veya ifraz edilmesi veya mükellefinin değişmesi, arazi ve arsaların hisselerinin birleştirilmesi bina ve arazinnin değerinde herhangi bir sebeple yüzde 25’i aşan oranda artma veya eksilme olması.
Yukarıda sayılan durumlarda verilen bildirim sıfır oranlı emlak vergisinden faydalanmak için yeterlidir.
Şehit, gazi dul ve yetimleri belge vermeyecekler.
Belediyelerce, mükelleflere ait kimlik bilgileri, İçişleri Bakanlığı Kimlik Paylaşım Sistemi üzerinden, tapu kayıtları ise Tapu ve Kadastro Bilgi Sisteminden alınabilecektir. Ayrıca, mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından elektronik ortamda sağlanması mümkün olacaktır.
Engelli Kimliği Yeterli
Engellilerin sıfır oranlı bina vergisi uygulamasından yararlanabilmeleri için bu durumlarını tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri gerekmektedir. Ancak, engelli kimlik kartı sahibi mükellefler, engelli kimlik kartlarını belediyede ilgili görevliye ibraz etmek ve “Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dâhil) Engellilere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu” ekine engelli kimlik kartı fotokopisini eklemek sureti ile yararlanabileceklerdir. Ayrıca tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış sağlık kurulu raporu istenilmeyecektir.
Engelli kimlik kartı sahibi olmayanların ise sağlık kurulu raporunun aslını ya da onaylı örneğini ibraz etmeleri ve bildirim ekinde vermeleri yeterli olacaktır. Sürekli engelliler için her yıl yeni rapor istenmeyecektir.
Hiçbir Gelirim Yok Demek Yeterli
Devlet mükellefin beyanını esas kabul ederek, “Hiçbir Geliri Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi”ni ilgili belediyeye vermeleri yeterli görülmüştür. Mükelleften ayrıca bir belge istenmeyecektir.
Hayatı kolaylaştıralım, zorlaştırmayalım.
İ.Burak OĞUZ
SMMM
burak@noktax.com
kaynak : http://muhasebenet.net/haber.php?haber_id=409