Ödeme Kaydedici Cihaz Ruhsatnamelerini ve Levhalarını Kaybeden Mükelleflerin Durumu
Ülkemizde 1984 yılında, 3100 sayılı “ Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Hakkında Kanun ” ile Yazarkasa uygulaması başlatılmıştır. Bunu takip eden muhtelif tarihlerde çıkartılmış genel tebliğler ve sirküler ile Ödeme Kaydedici Cihaz kullanımının esas ve usulleri belirlenmiştir[i].
Ödeme Kaydedici Cihaz kullanmak isteyen mükellefler, bağlı bulundukları vergi dairesinden alacakları “ Ödeme Kaydedici Cihaz Levhası ” ile Yazarkasa kullanmaya başlayabilirler. Mükellefler bağlı oldukları vergi dairesinden almış oldukları bu levhaları iş yerlerinde görünür bir yerde asılı bulundurmak zorundadırlar.
Cihazlar ile ilgili ruhsatname, kullanma kılavuzu, levha, günlük kapanış raporu ve kayıt rulolarının usulüne uygun olarak muhafaza edilmesinden mükellef sorumlu tutulmuştur. Buna göre; yazarkasaları ile ilgili ruhsatname, levha veya diğer evrakları usulüne uygun olarak muhafaza etmediği tespit edilen mükelleflere birinci derece usulsüzlük cezasının beş katı tutarında para cezası kesileceği iç genelgede açıkça belirtilmiştir.
Söz konusu 12.04.2001 tarihli 2001/2 sayılı iç genelgede şöyle denilmektedir;
Anılan maddeye açıklık getiren 20 Seri No.lu Genel tebliğin 2/d bölümünde “ Cihazlarla ilgili ruhsatname kullanma kılavuzu, levha, günlük kapanış raporu ve kayıt rulolarının usulüne uygun olarak muhafaza edilmemesi ” fiilini işleyen mükellefler hakkında Vergi usul Kanununa bağlı “ Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel ” de yer alan birinci derece usulsüzlük cezalarının beş katı tutarında ceza kesileceği açıklanmıştır.
Ancak, idarece herhangi bir tespit yapılmadan, vergi dairesine müracaatla, ruhsatname veya ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı kaybettiğini ve yerine yenisini çıkarttıracağını bildiren mükelleflere, 3100 sayılı Kanuna göre bir ceza kesilmemesi gerekmektedir.” denilmektedir.
Cihaz, levha ve ruhsatnamesinin muhafazasından sorumlu mükellefin bu yükümlülüğüne yerine getirememesi durumunda Gelir İdaresi tarafından herhangi bir tespit yapılmadan kendiliğinden müracaat ederek yenisini talep etmesi durumunda ceza uygulanmayacağı belirtilmiştir.
Fakat Genelgeye rağmen bazı vergi daireleri tarafından ceza uygulamasına devam edilmektedir. Uygulamalardaki farklılıklar mükelleflerin mağduriyetine ve ilgili personelinde gereksiz zaman ve emek kaybına sebep olmaktadır. Maliye Bakanlığı tarafından personel eğitimleri sürekli hale getirilmeli ve bir bilgi bankası oluşturularak, farklı uygulamaların önüne geçilmelidir.
[i] 11/03/1987 tarih 19397 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 9 seri nolu Genel tebliğ
25/12/1990 tarih 20736 sayılı resmi gazetede yayınlanan 27 seri no lu tebliğ
Volkan KARAKOÇ
SMMM
MMMBD B.Çekmece Şb.Başkan Yrd.
volkan.karakoc@ismmmo.org.tr
kaynak : http://muhasebenet.net/haber.php?haber_id=848