Örneğin, aylık
Üstelik,
FAZLA VERGİNİN NEDENİ
- İşçinin Vergisi:
İşçinin vergisi hesaplanırken, brüt ücretinden, yüzde 14 Sosyal Güvenlik (SSK)primi, yüzde 1 İşsizlik Sigortası primi düşülüyor. Asgari geçim indirimi de gözönüne alınarak, kalan kısmın gelir vergisi hesaplanıyor.
- Memurun Vergisi:
Memurun vergisi hesaplanırken, brüt ücretinden, yüzde 16 Sosyal Güvenlik(Emekli Sandığı) kesintisi düşülüyor. Ancak kalan kısmın gelir vergisihesaplanmıyor. Ayrıca; makam tazminatı, özel hizmet tazminatı, mali sorumluluktazminatı, ek tazminat, askeri tazminat, dil tazminatı, üniversite ödeneği,yargı ödeneği, temsil ve görev tazminatı, aile yardımı gibi ödemeler “vergidışı” bırakılıyor. Bu yöntem uygulanınca, ücretin yüzde 70-80’i (sözleşmelilerhariç) gelir vergisine tabi olmuyor.
Buna göre, örneğin 2.000 TL’nin gelir vergisi, 500 TL üzerinden; asgari geçimindirimi de göz önüne alınarak hesaplanıyor.
Özellikle; müsteşar, genel müdür, denetim elemanı, Danıştay, Yargıtay veSayıştay üyeleri, öğretim üyeleri, brüt ücretlerinin yüzde 3-4 ya da 5-6’sıkadar gelir vergisi ödüyorlar. Odacı, bekçi, şoför gibi düşük gelirli memurlarise, yüzde 10-11 civarında, gelir vergisi ödüyorlar.
Başka bir anlatımla, odacının ödediği verginin oranı, genel müdür ya damüsteşarın ödediği verginin oranından daha yüksek!...
ANAYASA’YA AYKIRI
Anayasa’nın 73. maddesine göre;
“Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre vergi ödemekleyükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasınınsosyal amacıdır.”
Olaya bu açıdan baktığımızda, ücreti 1.500 ya da 4.000 TL olan işçi ve memurun,bu ücret gelirleri üzerinden, “mali güçlerine göre” aynı verginin kesilmesigerekir. Ayrıca, vergi yükünün “adaletli ve dengeli dağılımı” açısından da bugerekir.
Bunların hiçbiri yapılmıyor. Demek ki bu uygulama Anayasa’ya aykırı!
Kaynak: Hürriyet Gazetesi Prof. Dr. Şükrü Kızılot
twitter.com/vergivekanunlar
http://vergivekanunlar.blogspot.com/