Şoförlerden motorin istanı!
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu: 'Artık dayanamıyoruz'
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Başkanı Fevzi Apaydın, kamyoncu esnafının motorin fiyatlarıyla baş edecek durumunun kalmadığını savunarak, motorine geçen yıldan bu yana yüzde 25 zam yapılırken, nakliye fiyatlarının aynı kaldığını belirtti.
Apaydın yaptığı yazılı açıklamada, motorine yapılan zamların her sektörü etkilediği gibi kamyoncu esnafını da etkilediğini belirtti.
Sektörün en büyük sıkıntılarından birinin motorin masrafı olduğunu anlatan Apaydın, ''Motorin fiyatlarıyla baş edecek durumumuz kalmadı. Motorine geçen yıldan bu yana yüzde 25 zam yapılırken, nakliye fiyatları aynı kalıyor'' ifadelerini kullandı.
Yurt içi eşya taşımacılığı faaliyeti ile uğraşan bir esnafın kamyonu dört dingilli ise 100 kilometrede ortalama 28 litre, üç dingilli (on tekerlekli) ise 24 litre motorin yaktığını aktaran Apaydın, ''Motorinin litre fiyatı 3,72 lira olup, bunun 1,87 lirası ÖTV ve KDV'dir. Dolayısıyla dört dingilli bir kamyon 100 kilometrede 104 lira, üç dingilli olan ise aynı mesafede 89 lira tutarında motorin yakmaktadır. Ankara'dan İstanbul'a yük taşıyıp geri gelen bir kamyon yaklaşık bin lira tutarında motorin yakar. Ancak, bunun 500 lirası ÖTV ve KDV'dir'' bilgisini verdi.
Apaydın, şunları kaydetti:
''Durmadan artan akaryakıt fiyatları, esnafımızın ödemek zorunda olduğu Gelir Vergisi, Motorlu Taşıtlar Vergisi, Katma Değer Vergisi, Özel Tüketim Vergisi, zorunlu sigorta primleri düşünüldüğünde, sınırlı sermayesine emeğini de katarak çalışan nakliyeci esnafının mesleki faaliyetini sürdürmekte ne kadar zorlandığı aşikardır. Başka ülkelerde ticaret amaçlı kullanılan ucuz motorin imkânı bizde de olmalıdır.
Karayolunda yüzde 90 yolcu taşımacılığı yapılırken, yük taşımacılığının yüzde 82,84'ü yapılmaktadır. Kayıtlarda 748 bin kamyon gözükmekle beraber üçte biri iş yapabilmektedir. Belge ücretleri, gelir sıkıntısı içerisinde bulunan bireysel eşya taşımacılığı yapan ya da yapacak olan kamyoncu esnafımız için, ödeme gücünün çok üzerindedir.''
Açıklamasında korsan taşımacılık ve haksız rekabete de değinen Apaydın, bazı aksaklıklar ve cezalar olmasına rağmen tonaj denetimlerinden memnun olduklarını belirtti.
Aynı denetimlerin ucuz motorin (10 numara yağ) satışının önlenmesi için de yapılmasını talep eden Apaydın, kamyonlara verdiği zararın yanında başka tehlikelere de neden olan ucuz motorin kullanımının, haksız rekabete de yol açtığını vurguladı.
Apaydın, ''C2 yetki belgesi olan taşımacılar yurt dışından ucuza motorin alabildiklerinden, yurt içinde daha ucuza ve daha çok mal taşıma imkânına sahip olup, sadece yurt içi eşya taşımacılığı yapmak zorunda olan K1 yetki belgesi'ne sahip kamyoncu esnafı için haksız rekabet oluşmaktadır'' görüşüne yer verdi.
AA