Bazı bakanlıkların sunmuş olduğu hizmetler bütün vatandaşları ilgilendirebiliyor. Bu bakanlıklardan biride Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığıdır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı sağlık harcamalarının yapılması, emeklilik hizmetlerinin verilmesi, asgari ücretin tespit edilmesi, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinin yerine getirilmesi, işsizlere iş bulunması ve yurtdışında yaşayan Türk vatandaşlarının çalışma sorunlarının çözümlenmesi gibi 74 milyon vatandaşı doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen kamu hizmetlerini sunmaktadır. Toplumun bütününe hizmet sunan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının bu hizmetleri ile ilgili bilgi almak, kendi sorunu ile ilgili veya başka bir sebeple başvuruda/ şikayette bulunmak artık çok kolay.
YOL ÇİLESİ BİTTİ
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca iki yıl önce kurulan Çalışma ve Sosyal Güvenlik İletişim Merkezi(ALO 170) vatandaşların bütün soru ve sorunlarına cevap veriyor. ALO 170 çağrı merkezi ile vatandaşa bir çok kolaylık sağlanmış oluyor. Örneğin vatandaş sosyal güvenlik kurumu il/merkez müdürlüklerine yada çalışma ve iş kurumu il müdürlüklerine dilekçe vermek için saatlerce yollarda zaman harcayarak yada otobüs minibüs vb ulaşım araçlarına para ödeyerek gitmek zorunda kalmıyor. Bunun yerine vatandaş ev, işyeri veya cep telefonundan ALO 170'i arayıp sorununu anlatması yeterli oluyor. ALO 170 görevlileri vatandaşın sorularını alıp cevaplıyorlar. Cevaplanmayan sorular ilgili idari birime yönlendiriliyor. İlgili birim gelen soru veya şikayetleri inceleyip sonuçlandırdıktan sonra başvuru sahibine bilgi veriyor.
NASIL BAŞVURULUYOR
Vatandaş ALO 170'e hangi konularda başvuru yapabilir.
-Ücret alacakları
-Fazla çalışma alacakları
-Tazminat alacakları
-İzin alacakları
-Çalışma koşullarının kötülüğü
-İş güvenliği tedbirlerinin yetersizliği
-İş sağlığının yetersizliği
-Emeklilik
-Sigortasız çalıştırılma
-Borçlanma
-İş göremezlik ödeneği
-İşsizlik sigortası
-Kısa çalışma ödeneği
-Yabancı çalıştırma
Gibi konular başta olmak üzere çalışma ve sosyal güvenlik alanındaki soru ve sorunlarını bildirebilirler. Unutmayın! Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı hizmetleri her vatandaşa bir telefon kadar yakın.
Okur sorularına cevaplar
İş kazasında sorumluluk
Soru: Bir halk otobüsünde şoför olarak çalışıyorum. İş kazası geçirirsem bundan kim sorumlu olur? S.Velioğlu
Cevap: Sayın Velioğlu, otobüs sizin işyerinizdir. Otobüste geçirdiğiniz kazalar iş kazası sayılır. İş kazasından da işvereniniz sorumlu olur.
İşçiye yemek verilmesi
Soru: İşverenin çalışanına yemek vermesi gerekmiyor mu? Ö.Yakış
Cevap: Sayın Yakış, işverenin çalışanına yemek vermesi ya da yemek parası ödemesi yönünde mevzuatta bir hüküm bulunmuyor. İş sözleşmesinde ya da toplu iş sözleşmesinde yemek verileceği ya da yemek karşılığı para verileceği belirtilmişse işverenin bu düzenlemeye uyarak işçilerine yemek ya da yemek parası vermesi gerekiyor.
Devamsızlık yapanlar
Soru: Bir buçuk yıl çalıştığım işyerinden bir gün işe gelmedim diye patronum beni işten attı. Bir gün işe gelmeyen işten atılır mı? M.Güzel
Cevap: Sayın Güzel, haklı bir sebep olmadan işe ardı ardına iki iş günü gelmeyen yada bir ay içerisinde üç iş günü işe gelmeyen işçi işten atılabilir. Bir gün devamsızlık nedeniyle işten atılmanız kanuna uygun değil. Haksız işten atılmanızdan dolayı patronunuzdan ihbar ve kıdem tazminatı talep edebilirsiniz. Ödenmemesi durumunda ALO 170'e başvurabilirsiniz yada dava açabilirsiniz.
Arif Temir
http://www.gunes.com/2012/09/24/yazar/3071/arif_temir/derdini_anlatan_dermanini_buluyor.html