Vergi dairesi tadilat ve takdir komisyonlarınca tahmin ve takdir olunan matrahlara karşı vergi mahkemesinde dava açabilir.
Belediyelerde dava açma yetkisini belediye adına varidat müdürü, olmayan yerlerde hesap işleri müdürü veya o görevi yapan kullanır.
Vergi dairesi başkanlıkları ile vergi daireleri, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca belirlenen tutarları aşan davalarda Gelir İdaresi Başkanlığının (İl özel idareleri ile belediyeler, valilerin) muvafakatını almadan vergi mahkemesi kararları aleyhine temyiz yoluna gidemezler.
Gelir İdaresi Başkanlığı, tespit edeceği hadlerle sınırlı olmak şartıyla, muvafakat verme yetkisini vergi dairesi müdürlüklerinin taraf bulunduğu davalar için vergi dairesi başkanlıklarına ve/veya defterdarlıklara devredebilir.
Vergi daireleri Maliye ve Gümrük Bakanlığının, (İl özel idareleriyle belediyeler valilerin) muvafakatını almadan vergi mahkemelerinin kararları aleyhine Danıştayda temyiz davası açamazlar.
Ancak; Maliye ve Gümrük Bakanlığı tespit edeceği hadlerle sınırlı olmak şartıyla, muvafakat verme yetkisini defterdarlıklara devredebilir.
Vergi mahkemesinde dava açabilmek için verginin tarh edilmesi, cezanın kesilmesi, tadilat ve takdir komisyonları kararlarının tebliğ edilmiş olması; tevkif yoluyla alınan vergilerde istihkak sahiplerine ödemenin yapılmış ve ödemeyi yapan tarafından verginin kesilmiş olması lazımdır.
Mükellefler beyan ettikleri matrahlara ve bu matrahlar üzerinden tarh edilen vergilere karşı dava açamazlar. Vergi Usul Kanunun vergi hatalarına ait hükümleri mahfuzdur.
Danıştay ve Vergi Mahkemelerinde yapılacak duruşmalarda, iddia ve savunmanın gerekli kıldığı hallerde, mahkeme vergi davasına konu olan tarhiyatın dayanağı incelemeyi yapmış bulunan inceleme elemanları ile, mükellefin duruşmada hazır bulundurduğu malî müşaviri veya muhasebecisini de dinler.
Dava açma süresi özel yasalarda ayrı süre gösterilmemişse Danıştay ve idare mahkemelerinde 60, vergi mahkemelerinde 30 gün olup anılan bu süreler tahakkuku tahsilata bağlı vergilerde tahsilatın yapıldığı, tebliğ yapılan ve tebliğ yerine geçen işlemlerde tebliğin yapıldığı, kesinti yoluyla alınan vergilerde istihkak sahibine ödemenin yapıldığı, tescile bağlı vergilerde tescilin yapıldığı, idarenin dava açması gereken konularda ise ilgili merci veya komisyon kararının idareye geldiği, tarihi izleyen günden başlar.
Belediyelerde dava açma yetkisini belediye adına varidat müdürü, olmayan yerlerde hesap işleri müdürü veya o görevi yapan kullanır.
Vergi dairesi başkanlıkları ile vergi daireleri, Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca belirlenen tutarları aşan davalarda Gelir İdaresi Başkanlığının (İl özel idareleri ile belediyeler, valilerin) muvafakatını almadan vergi mahkemesi kararları aleyhine temyiz yoluna gidemezler.
Gelir İdaresi Başkanlığı, tespit edeceği hadlerle sınırlı olmak şartıyla, muvafakat verme yetkisini vergi dairesi müdürlüklerinin taraf bulunduğu davalar için vergi dairesi başkanlıklarına ve/veya defterdarlıklara devredebilir.
Vergi daireleri Maliye ve Gümrük Bakanlığının, (İl özel idareleriyle belediyeler valilerin) muvafakatını almadan vergi mahkemelerinin kararları aleyhine Danıştayda temyiz davası açamazlar.
Ancak; Maliye ve Gümrük Bakanlığı tespit edeceği hadlerle sınırlı olmak şartıyla, muvafakat verme yetkisini defterdarlıklara devredebilir.
Vergi mahkemesinde dava açabilmek için verginin tarh edilmesi, cezanın kesilmesi, tadilat ve takdir komisyonları kararlarının tebliğ edilmiş olması; tevkif yoluyla alınan vergilerde istihkak sahiplerine ödemenin yapılmış ve ödemeyi yapan tarafından verginin kesilmiş olması lazımdır.
Mükellefler beyan ettikleri matrahlara ve bu matrahlar üzerinden tarh edilen vergilere karşı dava açamazlar. Vergi Usul Kanunun vergi hatalarına ait hükümleri mahfuzdur.
Danıştay ve Vergi Mahkemelerinde yapılacak duruşmalarda, iddia ve savunmanın gerekli kıldığı hallerde, mahkeme vergi davasına konu olan tarhiyatın dayanağı incelemeyi yapmış bulunan inceleme elemanları ile, mükellefin duruşmada hazır bulundurduğu malî müşaviri veya muhasebecisini de dinler.
Dava açma süresi özel yasalarda ayrı süre gösterilmemişse Danıştay ve idare mahkemelerinde 60, vergi mahkemelerinde 30 gün olup anılan bu süreler tahakkuku tahsilata bağlı vergilerde tahsilatın yapıldığı, tebliğ yapılan ve tebliğ yerine geçen işlemlerde tebliğin yapıldığı, kesinti yoluyla alınan vergilerde istihkak sahibine ödemenin yapıldığı, tescile bağlı vergilerde tescilin yapıldığı, idarenin dava açması gereken konularda ise ilgili merci veya komisyon kararının idareye geldiği, tarihi izleyen günden başlar.
- Those who are authorized to initiate tax lawsuits and the subject matter of the lawsuits.
Taxpayers and those against whom a tax penalty have been imposed, are allowed to initiate a lawsuit in the tax courts against the taxes that are assessed, and against the penalties that are imposed against them.
The tax office may also file legal action at the tax courts against the tax assessment bases that are estimated and appraised by the assessment and appraisal commission.
In municipalities, the authorization to file lawsuit is exercised by the director of revenues, and in their absence, by the accounting manager or by a person who is in charge of accounting affairs.
Directorates of tax department and the tax offices, are not authorized to apply to the courts of appeal against the resolutions passed by the tax courts in litigation cases that exceed the limits set forth by the Revenue Administration Department of the Ministry of Finance, without the prior approval of the Revenue Administration Department (Special Provincial Administrations and municipalities).
The Revenue Administration Department may assign its authorization to grant approval for the legal actions that involve directorates of tax offices, to the Chiefs of Tax Departments and/or to the chief fiscal officers, provided that the amounts under litigation are within the limits specified by the Revenue Administration Department.
In order to be entitled to initiate lawsuits at the tax court, the tax in question should be assessed, the penalty should be imposed, the resolutions passed by the assessment and appraisal commissions should be notified; in the case of taxes levied through withholding, the claimant should be paid and the relevant tax should be assessed by the person who has made the payment.
Taxpayers are not entitled to file lawsuits against the tax bases that they have declared, and against the taxes that are assessed over such assessment bases. The provisions stated in the Tax Procedures Code regulating tax errors remain reserved.
In court hearings to be held at the Council of State and at tax courts, in cases when the claimant and the defendant deem as necessary, the court may also hear the statements to be made by the tax inspectors who have conducted the inspection on which the assessment is based, and the fiscal consultant (CPA) or he accountant that the taxpayer has kept available in the court hearing.
Unless a specific period is separately determined in the private laws, the period for initiating litigation, is 60 days for the court hearings held at the Council of State and the administrative courts, and 30 days in the tax courts, and these periods start as of the day that follows the date of collection for the taxes that are based on collections; the date of notice for the transactions that are based on notices or that pass as notices, the date of payment made to the claimant for the taxes that are collected through withholding; the date of registration for the taxes that are based on registration procedure, and the date on which the resolution passed by the competent authority or commission arrives at the administration in the case of lawsuits initiated by the tax administration.
The tax office may also file legal action at the tax courts against the tax assessment bases that are estimated and appraised by the assessment and appraisal commission.
In municipalities, the authorization to file lawsuit is exercised by the director of revenues, and in their absence, by the accounting manager or by a person who is in charge of accounting affairs.
Directorates of tax department and the tax offices, are not authorized to apply to the courts of appeal against the resolutions passed by the tax courts in litigation cases that exceed the limits set forth by the Revenue Administration Department of the Ministry of Finance, without the prior approval of the Revenue Administration Department (Special Provincial Administrations and municipalities).
The Revenue Administration Department may assign its authorization to grant approval for the legal actions that involve directorates of tax offices, to the Chiefs of Tax Departments and/or to the chief fiscal officers, provided that the amounts under litigation are within the limits specified by the Revenue Administration Department.
In order to be entitled to initiate lawsuits at the tax court, the tax in question should be assessed, the penalty should be imposed, the resolutions passed by the assessment and appraisal commissions should be notified; in the case of taxes levied through withholding, the claimant should be paid and the relevant tax should be assessed by the person who has made the payment.
Taxpayers are not entitled to file lawsuits against the tax bases that they have declared, and against the taxes that are assessed over such assessment bases. The provisions stated in the Tax Procedures Code regulating tax errors remain reserved.
In court hearings to be held at the Council of State and at tax courts, in cases when the claimant and the defendant deem as necessary, the court may also hear the statements to be made by the tax inspectors who have conducted the inspection on which the assessment is based, and the fiscal consultant (CPA) or he accountant that the taxpayer has kept available in the court hearing.
Unless a specific period is separately determined in the private laws, the period for initiating litigation, is 60 days for the court hearings held at the Council of State and the administrative courts, and 30 days in the tax courts, and these periods start as of the day that follows the date of collection for the taxes that are based on collections; the date of notice for the transactions that are based on notices or that pass as notices, the date of payment made to the claimant for the taxes that are collected through withholding; the date of registration for the taxes that are based on registration procedure, and the date on which the resolution passed by the competent authority or commission arrives at the administration in the case of lawsuits initiated by the tax administration.
Muhasebe ve Vergi
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/