- Kamuya hesap verme yükümlülüğü bulunmayan ve
- Dış kullanıcılar için genel amaçlı finansal tablo hazırlayan işletmeler
Küçük ve orta büyüklükteki işletme olarak tanımlanmıştır.
Peki Kamuya hesap verme yükümlülüğü nedir? ve Genel amaçlı finansal tablo kimler için hazırlanır?
Kamuya Hesap Verme Yükümlülüğü: Borçlanma araçlarınız ve özkaynağa dayalı finansal araçlarınız halka açık bir piyasada (İMKB) işlem görüyorsa, esas faaliyet konularınızdan biri varlıkları güvenilir kişi sıfatıyla (Bankalar, sigorta şirketleri) geniş bir kitle adına muhafaza etmek ise kamuya hesap verme yükümlülüğünüz var demektir. Bu durumda zaten KOBİ TFRS Standardına tabi değilsiniz.
Genel Amaçlı Finansal Tablolar: Kendi özel ihtiyaçlarına yönelik raporlar talep edebilme durumunda olmayan geniş bir kullanıcı kitlesinin (örneğin yatırımcılar ve borç verenler) ortak bilgi ihtiyaçlarına yönelik tablolardır. Hazırlanan bu tablolar işletmenin finansal durumu, faaliyet sonuçları ve nakit akışları hakkında bilgiler sağlar.
Ülkemizde KOBİ’ler genellikle, sadece belli amaçlar için; yönetici ortakların kullanımı, vergi raporlaması ya da diğer düzenleyici kuruluşların talepleri doğrultusunda finansal tablolarını hazırlamaktadırlar. Bu şekilde hazırlanan tablolar “mutlaka genel amaçlı finansal tablolardır” şeklinde bir sonuç her zaman çıkarılamaz.
Yukarıda da açıklandığı üzere KOBİ TFRS Standardı iki tanım üzerinde durmakta ve bu tanıma uyan işletmelerin KOBİ TFRS Standardına tabi olacağı belirtilmiştir. Bu durumda yukarıdaki özelliklere sahip her işletmenin yeni TTK’nın yürürlüğe girmesiyle (01.01.2013) KOBİ TFRS’ye tabi olacağı, defter ve raporlamasını bu standarda göre düzenleyeceği ve bu kapsamda denetime tabi olacağı sonucu çıkmaktadır. Bu da kısıtlı zaman sürecinde KOBİ’lere hem maddi hem de uygulama yönlü birtakım zorluklar getireceği gerçekliğidir.
Tabi bu aşamada bir ayrıntıyı atlamamak gerekir. KOBİ TFRS’yi hangi işletmelerin uygulayacağı veya zorunlu tutulacağı ülkelerin yasal ve düzenleyici otoritelerinin kararlarına bağlıdır. Biz de bu otoritenin karşılığı eski Sanayi ve Ticaret Bakanlığı idi. Son düzenlemelere göre bu otoritenin kim olacağı, KOBİ tanımının ne olacağı ve kimlerin KOBİ TFRS’ye tabi olacağı noktasında yapılacak düzenlemeler ve açıklamaların önemliliği konusunda herkesin hemfikir olacağını tahmin ediyorum.
Konunun önemliliğinin sadece düzenlemelerin açıklanmasıyla yetmeyeceğini KOBİ TFRS uygulama ve denetimlerinin hem işletmeler hem de bu işi yapacak meslek mensuplarının nasıl yapacağı noktasında tebliğ, yönetmelik gibi klavuzların da pratik hayatı hızlandıracağı ve uygulamaları kolaylaştıracağı kesindir.
Ayrıca tüm ülke çapında uygulamalar konusunda bir eğitim seferberliğinin de başlatılacak olması önemli bir adımdır. Muhasebe ve Vergi/ozdogrular.com
- Dış kullanıcılar için genel amaçlı finansal tablo hazırlayan işletmeler
Küçük ve orta büyüklükteki işletme olarak tanımlanmıştır.
Peki Kamuya hesap verme yükümlülüğü nedir? ve Genel amaçlı finansal tablo kimler için hazırlanır?
Kamuya Hesap Verme Yükümlülüğü: Borçlanma araçlarınız ve özkaynağa dayalı finansal araçlarınız halka açık bir piyasada (İMKB) işlem görüyorsa, esas faaliyet konularınızdan biri varlıkları güvenilir kişi sıfatıyla (Bankalar, sigorta şirketleri) geniş bir kitle adına muhafaza etmek ise kamuya hesap verme yükümlülüğünüz var demektir. Bu durumda zaten KOBİ TFRS Standardına tabi değilsiniz.
Genel Amaçlı Finansal Tablolar: Kendi özel ihtiyaçlarına yönelik raporlar talep edebilme durumunda olmayan geniş bir kullanıcı kitlesinin (örneğin yatırımcılar ve borç verenler) ortak bilgi ihtiyaçlarına yönelik tablolardır. Hazırlanan bu tablolar işletmenin finansal durumu, faaliyet sonuçları ve nakit akışları hakkında bilgiler sağlar.
Ülkemizde KOBİ’ler genellikle, sadece belli amaçlar için; yönetici ortakların kullanımı, vergi raporlaması ya da diğer düzenleyici kuruluşların talepleri doğrultusunda finansal tablolarını hazırlamaktadırlar. Bu şekilde hazırlanan tablolar “mutlaka genel amaçlı finansal tablolardır” şeklinde bir sonuç her zaman çıkarılamaz.
Yukarıda da açıklandığı üzere KOBİ TFRS Standardı iki tanım üzerinde durmakta ve bu tanıma uyan işletmelerin KOBİ TFRS Standardına tabi olacağı belirtilmiştir. Bu durumda yukarıdaki özelliklere sahip her işletmenin yeni TTK’nın yürürlüğe girmesiyle (01.01.2013) KOBİ TFRS’ye tabi olacağı, defter ve raporlamasını bu standarda göre düzenleyeceği ve bu kapsamda denetime tabi olacağı sonucu çıkmaktadır. Bu da kısıtlı zaman sürecinde KOBİ’lere hem maddi hem de uygulama yönlü birtakım zorluklar getireceği gerçekliğidir.
Tabi bu aşamada bir ayrıntıyı atlamamak gerekir. KOBİ TFRS’yi hangi işletmelerin uygulayacağı veya zorunlu tutulacağı ülkelerin yasal ve düzenleyici otoritelerinin kararlarına bağlıdır. Biz de bu otoritenin karşılığı eski Sanayi ve Ticaret Bakanlığı idi. Son düzenlemelere göre bu otoritenin kim olacağı, KOBİ tanımının ne olacağı ve kimlerin KOBİ TFRS’ye tabi olacağı noktasında yapılacak düzenlemeler ve açıklamaların önemliliği konusunda herkesin hemfikir olacağını tahmin ediyorum.
Konunun önemliliğinin sadece düzenlemelerin açıklanmasıyla yetmeyeceğini KOBİ TFRS uygulama ve denetimlerinin hem işletmeler hem de bu işi yapacak meslek mensuplarının nasıl yapacağı noktasında tebliğ, yönetmelik gibi klavuzların da pratik hayatı hızlandıracağı ve uygulamaları kolaylaştıracağı kesindir.
Ayrıca tüm ülke çapında uygulamalar konusunda bir eğitim seferberliğinin de başlatılacak olması önemli bir adımdır. Muhasebe ve Vergi/ozdogrular.com
Hakan Kılıç
SMMM-Bağımsız Denetçi
twitter.com/vergivekanunla
http://vergikanunhaberleri.blogspot.com/