FACEBOOK TAKİP ETMEK İÇİN BEĞEN

9 Haziran 2011 Perşembe

İşletme Birleşmelerinin Muhasebeleştirilmesi: TFRS 3 Uygulaması


 






İşletme birleşmelerine taraf olanların üzerinde en hassasiyetle durdukları konuların başında bu işlemlere ve sonuçlarına ilişkin doğru, güvenilir, şeffaf ve en önemlisi karşılaştırılabilir bir finansal bilginin üretimi ve paylaşımı gelmektedir
 


1.GİRİŞ
Bahsedilen niteliklerde finansal bilginin üretimi ise söz konusu işlemleri gerçekleştirenlerin bu işlemleri belirli bir muhasebe standardı kapsamında muhasebeleştirmeye konu etmesine bağlıdır. Bu doğrultuda küresel ekonomiye dahil olan tüm ülkelerin ilgili mevzuatlarında paralel düzenlemeler yapma gayreti içinde olduğu görülmektedir.

İşletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesine yönelik olarak ülkemizde yapılmış en kapsamlı standart düzenlemesi Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu (TMSK) tarafından yayımlanmış olan Türkiye Finansal Raporlama Standardı 3 (TFRS 3)’dür. Bu çalışmamızda ilk olarak söz konusu standardın ülkemizde kurulu işletmeler açısından bağlayıcılığı ve geçirmiş olduğu oluşum süreci irdelenecek olup akabinde işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesine yönelik olarak standart tarafından öngörülen temel ilkelere yer verilecektir.

II- TMSK VE YAYIMLADIĞI STANDARTLARIN BAĞLAYICILIĞI

Ülkemizde uluslararası standartlarla uyumlu muhasebe standartlarını saptama ve yayımlama görevi 18 Aralık 1999 tarih ve 487 sayılı Kanunla Sermaye Piyasası Kanunu’nda yapılan değişiklik ile kurulan TMSK’ya aittir.

2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nda değişiklik yapan Kanun’un Ek 1. maddesi uyarınca kurulan TMSK, 07.03.2002 tarihinde UFRS ile uyumlu muhasebe standartları saptamak ve yayımlamak amacıyla faaliyete geçmiş olup, bu tarihten itibaren Türkiye Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (TMUDESK)’nun(1) görevlerini, bu tarihe kadar yapmış olduğu çalışmalar da dahil olmak üzere devralmıştır.

TMSK’nın amacı, denetlenmiş finansal tabloların sunumunda, finansal tabloların ihtiyaca uygun, gerçek, güvenilir, dengeli, karşılaştırılabilir ve anlaşılabilir nitelikte olmaları için ulusal muhasebe ilkelerinin gelişmesi ve benimsenmesini sağlayacak muhasebe standartlarını saptamak ve yayınlamaktır(2).
Öte yandan TMSK ile IASB(3) arasında 2006 yılında bir telif hakkı anlaşması imzalanmış ve buna göre TMSK tarafından gerçekleştirilecek standart üretim sürecinde IASB’nin öngördüğü resmi çeviri sürecinin izlenmesi hususunda mutabık kalınmıştır. Bu kap-samda TMSK tarafından bugüne kadar 41 adet TMS yayımlanmış olup bunların tamamı yürürlüktedir. Bunlardan ayrı olarak TMSK tarafından 8 adet de TFRS yayımlanmıştır.
Halihazırda yürürlükte olan 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nda TMSK tarafından yayımlanan muhasebe standartlarına uyulması konusunda herhangi bir bağlayıcı düzenleme bulunmamaktadır.
Bununla birlikte bankacılık sektörün-de gözetim ve denetim fonksiyonlarını çatısı altında toplayan BDDK, Kasım 2006’da yayımladığı yönetmelikle bankacılık sektörü açısından TMS/TFRS’ye uyumu zorunlu hale getirmiştir. Benzer şekilde SPK tara-fından yayımlanan Seri: XI No: 29 Tebliği(4) ile SPK’ya tabi şirketler açısından da TMS/TFRS’ye uyum zorunlu hale getirilmiştir.
Öte yandan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu(5) TMS/TFRS’lerin bağlayıcılığı konusunda yeni bir dönemi de beraberinde getirmektedir. Zira 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 69. maddesinde tacirlerin yıl sonu finansal tablolarını Türkiye Muhasebe Standartlarına(6) uyarak düzenlemesi gerektiği belirtilmektedir.
  
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu 01.07.2012 tarihinde yürürlüğe girecek olup Kanun’un Türkiye Muhasebe Standartları ile ilgili hükümlerinin yürürlüğe giriş tarihi 01.01.2013 olarak belirlenmiştir. Dolayısıyla bu tarihten itibaren TTK hükümlerine tabi gerçek ve tüzel kişi tüm tacirlerin finansal tabloları açısından Türkiye Muhasebe Standartlarına uyumu zorunluluk arz edecektir.

6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun geçici 1. maddesinde 1534. maddesinin ikinci fıkrasının (a) ila (e) bentlerindeki sermaye şirketleri(7) açısından “TMS/TFRS ve Yorumları” setinin uygulanmasının zorunlu olduğu belirtilirken tercihen “TMS/TFRS ve Yorumları” setini kullanmak isteyenlerin de bu sete göre finansal tablolarını düzenleyebileceği belirtilmektedir. Bunun dışında kalan gerçek ve tüzel kişi tüm tacirler ise “KOBİ/TFRS” setini kullanmak zorundadır.
Özetle ifade etmek gerekirse çalışmamızın ilerleyen bölümlerinde ayrıntılarına yer vereceğimiz TFRS 3 standardı, halihazırda BDDK’nın denetimi altında faaliyet gösteren banka ve sigorta şirketleri ile SPK’ya tabi halka açık şirketlerin tümü açısından uyulması gereken bir muhasebe standardı durumundadır. Söz konusu standart hükümleri 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun Türkiye Muhasebe Standartlarına ilişkin hükümlerinin 01.01.2013 tarihi itibariyle yürürlüğe girmesiyle birlikte TTK hükümlerine tabi büyük ölçekli sermaye şirketlerinin(8) tamamı açısından bağlayıcılık arz eder hale gelecektir.

III- TFRS 3 STANDARDININ OLUŞUM SÜRECİ
TMSK, işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesi konusunda ilk düzenlemesini “İşletme Birleşmelerine İlişkin Türkiye Finansal Raporlama Standardı Hakkında Tebliğ Sıra No: 35” ile yapmış olup, söz konusu Tebliğ ekinde yer alan “TFRS 3 İşletme Birleşmeleri” standardı 31.12.2005 tarihinden sonraki hesap dönemlerinde gerçekleştirilecek işletme birleşmeleri için geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir(9).

Diğer taraftan IASB (Uluslararası Muhasebe Standartları Kurulu) ile FASB (Finansal Muhasebe Standartları Kurulu)(10) arasında 2002 yılında imzalanan Norwalk Mutabakatı çerçevesinde, işletme birleşmelerine ilişkin IASB ve FASB uygulamalarının birbirine yakınlaştırılması çalışmaları başlatılmış ve 2006 yılına gelindiğinde söz konusu çalışmalar oldukça hız kazanmıştır. Bu çalışmalar kapsamında, FASB tarafından Aralık 2007’de işletme birleşmelerine ilişkin “FAS 141” standardı revize edilerek “FAS 141R” standardı uygulamaya konmuştur. IASB tarafından da uyumlaştırma çalışmaları kapsamında IFRS 3 standardında bazı değişikliklere gidilmiş ve Ocak 2008’de revize edilmiş haliyle “IFRS 3R” standardı uygulamaya konmuştur.

TMSK, oluşturduğu standartların temeline IASB tarafından yayımlanan standartları koymuş olduğu ve bu standartlardaki değişiklikleri birebir şekilde takip ettiği için 2006 yılında yayımlamış olduğu TFRS 3 standardında Ağustos 2008 itibariyle değişikliğe gitmiştir. TMSK tarafından “İşletme Birleşmelerine İlişkin Türkiye Finansal Raporlama Standardı (TFRS 3) Hakkında Tebliğ Sıra No: 67”(11) yayımlanarak revize edilmiş TFRS 3 uygulamaya konmuştur. Bu Tebliğ’in 1 no.lu ekinde yer alan TFRS 3 standardının uygulanmasıyla birlikte 35 Sıra No.lu Tebliğ(12)’in ve Tebliğ eki “TFRS 3 İşletme Birleşmeleri” standardının yürürlükten kalkacağı belirtilmiştir.

TMSK tarafından yayımlanan 67 Sıra No.lu Tebliğ’in 7. maddesinde Tebliğ ve Tebliğ’in 1 no.lu ekinde yer alan “TFRS 3 İşletme Birleşmeleri” standardının 30.06.2009 tarihinden sonra başlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yayımlandığı tarihte yürürlüğe gireceği belirtilmektedir. Buna göre söz konusu Tebliğ ekinde yer alan standart 30.06.2009 tarihinden sonra başlayan hesap dönemlerinde gerçekleşen işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesinde uygulanacaktır.

Revize edilmiş haliyle TFRS 3, 67 paragraf ve ayrılmaz parçası niteliğindeki 2 ekle işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesine ilişkin ilkeleri oldukça etraflı bir biçimde ortaya koymaktadır.

IV- TFRS 3 STANDARDININ KAPSAMI
Standart, TFRS 3’ün işletme birleşmesi tanımına uyan işlemlere veya diğer olaylara uygulanacağını belirtmektedir.
TFRS 3, bir işletme birleşmesini, “edinen bir işletmenin bir veya daha fazla işletmenin kontrolünü eline geçirdiği bir işlem veya diğer bir olay” olarak tanımlamaktadır. Kontrol ise “bir kuruluşun veya işletmenin faaliyetlerinden fayda sağlamak için o kuruluşun veya işletmenin finansal ve faaliyet politikalarını idare etme gücü” olarak tanımlanmaktadır.
TFRS 3’e göre bir işletme birleşmesinin yasal, vergisel veya diğer nedenlerle çeşitli yollarla yapılandırılabilmesi mümkündür. TFRS 3 işletme birleşmelerinin yapılandırılma yollarına ilişkin herhangi bir sınırlama içermemekte olup standartta örnek olarak verilen bazı yapılandırma yolları aşağıdaki gibidir:

(a) Bir veya daha fazla işletme, edinen işletmenin bağlı ortaklığı (ortaklıkları) haline gelir ya da bir veya daha fazla işletmenin net varlıkları yasal olarak edinen işletmeye dahil edilebilir;

(b) Birleşen işletmelerden biri net varlıklarını veya bu işletmenin sahipleri kendi özkaynak paylarını birleşen diğer işletmeye veya onun sahiplerine transfer edebilir;

(c) Birleşen işletmelerin tümü net varlıklarını veya bu işletmelerin sahipleri kendi özkaynak paylarını yeni kurulan işletmeye devredebilirler (kimi zaman toplama veya bir araya getirme işlemi olarak da bilinir);
(d) Birleşen işletmelerden birinin önceki sahiplerinden oluşan bir grup, birleşen işletmenin kontrolünü ele geçirebilir.

Standartta verilen örneklerde de görüldüğü üzere, bir işlemin TFRS 3 kapsamında muhasebeleştirilmesi için esas olan söz konusu işlemde “kontrolün” el değiştirip değiştirmediğidir. İşlemin ne şekilde yapılandırıldığının ya da işlem sonucunda işleme katılanların biri veya birkaçının infisah edip etmediğinin söz konusu işlemin TFRS 3 kapsamında değerlendirilmesi açısından bir önemi bulunmamaktadır.

V- TFRS 3 STANDARDINA GÖRE İŞLETME BİRLEŞMELERİNİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ
TFRS 3’e göre bir işletme, tüm işletme birleşmelerini satın alma yöntemini kullanarak muhasebeleştirecektir. Satın alma yöntemi aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:
(a) Edinen işletmenin belirlenmesi;
(b) Birleşme tarihinin belirlenmesi;
(c) Edinilen tanımlanabilir varlıkların, üstlenilen tanımlanabilir borçların ve kontrol gücü olmayan payların (azınlık paylarının) finansal tablolara yansıtılması ve ölçülmesi;
(d) Şerefiyenin veya pazarlıklı satın alma sonucunda oluşabilecek kazancın muhasebeleştirilmesi ve ölçülmesi.

A- EDİNEN İŞLETMENİN BELİRLENMESİ
TFRS 3’e göre işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesinde ilk olarak birleşen işletmelerden birisinin “edinen işletme” olarak belirlenmesi gerekmektedir.
Edinen işletme, standardın giriş bölümünde “edinilen işletmenin kontrolünü eline geçiren işletme” şeklinde tanımlanmaktadır. “Kontrol” kavramı ise yukarıda da belirttiğimiz üzere “bir kuruluşun veya işletmenin faaliyetlerinden fayda sağlamak için o kuruluşun veya işletmenin finansal ve faaliyet politikalarını idare etme gücü” olarak tanımlanmaktadır. Buna göre işletme birleşmelerinde edinen tarafın belirlenmesinde esas olan finansal ve faaliyet politikalarını idare etme gücünü ele geçiren tarafın belirlenmesi olmaktadır.
Standardın 5. paragrafında edinen işletmenin belirlenmesinde “TMS 27 Konsolide ve Bireysel Finansal Tablolar” standardına ait rehberin ana yol gösterici olacağı belirlemesi yapılmıştır. Bu rehber aracılığıyla belirleme yapılamadığı durumlarda ise Standardın B14-B18 paragrafları arasındaki düzenlemelere başvurulması gerekmektedir.

1- TMS 27 Standardına Ait Rehber
“TMS 27 Konsolide ve Bireysel Finansal Tablolar” standardına göre ana ortaklığın(13) doğrudan veya bağlı ortaklıkları vasıtasıyla dolaylı olarak bir şirketteki oy haklarının yarıdan fazlasını kontrol etmesi durumunda, aksini kanıtlayan açık deliller olmadıkça, “kontrolün” var olduğu kabul edilmektedir.
Bununla birlikte bazı durumlarda ana ortaklığın bir şirketteki oy haklarının yarısından daha azına sahip olmasına rağmen söz konusu şirketi kontrol ediyor durumda olması da ihtimal dahilindedir. TMS 27 standardının uygulama rehberinde böyle bir durumun söz konusu olması için bazı şartlar sayılmış ve bu şartlardan en az birisinin mevcudiyeti halinde kontrolün var olduğunun kabul edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Buna göre;
(a) Diğer pay sahipleriyle yapılan bir anlaşma gereği oy haklarının yarıdan fazlasının kontrol edilmesi,
(b) Bir düzenleme veya sözleşme gereği, işletmenin finansal ve faaliyet politikalarını yönetme yetkisine sahip olunması,
(c) İşletmenin kontrol edildiği organ olan yönetim kurulu veya eşdeğer yürütme organının üyelerinin çoğunluğunu atama veya görevden alma gücüne sahip olunması,
(d) İşletmenin kontrol edildiği organ olan yönetim kurulunda veya bu hakları haiz yürütme organında oyların çoğunluğunu kontrol etme gücünün elde bulundurulması
şartlarından en az birisinin mevcudiyeti halinde ana ortaklık oy haklarının yarısından daha azına sahip olmasına rağmen kontrolü elde etmiş kabul edilebilecektir.

2- TMS 27 Standardının Rehberlik Edemediği Durumlar
TMS 27 standardındaki rehberliğin uygulanması sonucunda birleşen işletmelerden hangisinin edinen işletme olduğu açıkça belli edilememişse, TFRS 3 standardının B14-B18 paragraflarında yer alan yönlendirmeleri dikkate alarak bir belirleme yapmak gerekecektir.
Standardın B14 ila B18 paragraflarına bakıldığında, işlem kapsamında nakit veya başka varlıklarını transfer eden veya özkaynak paylarını ihraç eden tarafın edinen işletme olarak işaret edildiği dikkat çekmektedir. Öte yandan birleşme işlemi sonrasındaki nispi oy hakları, birleşmiş işletmedeki idari organın yapısı, işletmeler arasındaki özkaynak değişimi şartları, birleşme işlemine katılan işletmelerin büyüklükleri gibi faktörlerin de edinen işletmenin belirlenmesinde göz önüne alınabileceği belirtilmektedir.
Özü itibariyle bakıldığında gerek TMS 27 standardına ait rehberde gerekse standardın B14 ila B18 paragraflarında edinen işletmenin belirlenmesi konusunda kesin bir yöntem ortaya konmamaktadır. Standart, edinen işletmenin belirlenmesi konusunda izlenebilecek yolları ortaya koyma ve bu kapsamda belirli ipuçları sunmakla yetinmektedir. Edinen işletmenin belirlenmesinde izlenecek yöntem her bir işlem özelinde standardın uygulayıcıları tarafından seçilecektir.

B- BİRLEŞME TARİHİNİN BELİRLENMESİ
TFRS 3 uygulamasında birleşme tarihi; edinen işletmenin kontrolü ele geçirdiği tarihtir. Birleşme tarihi genellikle edinen işletmenin bedeli transfer ettiği, edinilen işletmenin varlıklarını edindiği ve borçlarını üstlendiği tarih olup bu tarih kapanış tarihi olarak da ifade edilmektedir.
Bununla birlikte edinen işletmenin kapanış tarihinden daha önceki bir tarihte kontrolü ele geçirmesi de ihtimal dahilindedir. Örneğin, yazılı bir anlaşmada, edinen işletmenin edinilen işletme üzerindeki kontrolü kapanış tarihinden önce ele geçireceğinin belirtilmesi söz konusu ise birleşme tarihi kapanış tarihinden önceki bu tarih olacaktır.
Buna göre birleşme tarihinin belirlenmesinde de esas olanın kontrolün el değiştirmesi olduğunun altını bir kere daha çizmek gerekmektedir. İşlemin yasal olarak sona ermiş veya ermemiş olmasının birleşme tarihinin belirlenmesinde bir önemi bulunmamaktadır. Edinen işletme, edinilen işletmenin finansal ve faaliyet politikalarını elde etme gücünü işlemin yasal olarak tamamlanmasından önce elde etmişse birleşme tarihi olarak yasal olarak tamamlanma tarihinden önceki bu tarihin esas alınması gerekmektedir.
C- EDİNİLEN İŞLETMENİN TANIMLANABİLİR VARLIKLARININ, ÜSTLENİLEN TANIMLANABİLİR BORÇLARIN VE KONTROL GÜCÜ OLMAYAN PAYLARIN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ VE ÖLÇÜLMESİ

1- Muhasebeleştirilme İlkeleri
TFRS 3’e göre edinen işletme birleşme tarihi itibariyle, şerefiyeden ayrı olarak işlem kapsamında edinilen tanımlanabilir varlıkları, üstlenilen tanımlanabilir borçları ve edinilen işletmenin kontrol gücü olmayan paylarını (azınlık paylarını) muhasebeleştirmeye konu edecektir.
Edinilen işletmenin muhasebeleştirmeye konu edeceği varlık ve borçların belirlenmesinde “tanımlanabilir”(14) olma ölçütünün yanı sıra “Finansal Tabloların Düzenlenmesi ve Sunumuna İlişkin Kavramsal Çerçeve”deki varlık ve borç tanımlarının da dikkate alınması gerekmektedir.

Bu kapsamda birleşme tarihi itibariyle muhasebeleştirmeye konu edilecek olan varlıkların (maddi olmayan duran varlıklar hariç) gelecekte herhangi bir ekonomik fayda sağlama olasılığının olması ve söz konusu varlıkların gerçeğe uygun değerinin güvenilir bir şekilde ölçülebilmesi gerekmektedir. Aynı şekilde tanımlanabilir bir borçtan söz edebilmek için de işletmeden söz konusu yükümlülüğün yerine getirilmesi için bir kaynak çıkışı olasılığının olması ve bu yükümlülüğün gerçeğe uygun değerinin güvenilir bir şekilde ölçülebilmesi gerekmektedir. Maddi olmayan duran varlıkların muhasebeleştirmeye konu edilmesi ise bunların gerçeğe uygun değerinin güvenilir bir şekilde ölçülmesine bağlıdır.
Bu noktada bir varlık veya borcun muhasebeleştirilmeye konu edilmesi için bu varlık veya borcun edinilen işletmenin finansal tablolarında birleşme işleminden önce de bulunuyor olması gibi bir şartın bulunmadığını da belirtmek de yarar vardır. Diğer bir ifadeyle edinilen işletmenin varlık ve borç olarak muhasebeleştirmediği bazı varlık ve borçların edinen işletme tarafından birleşme işlemi sonucunda edinilen bir varlık veya borç olarak muhasebeleştirmeye konu edilmesi mümkündür. Örneğin edinen işletme, edinilen işletmenin içsel olarak geliştirdiği ve ilgili maliyetleri giderleştirdiği için finansal tablolarında varlık olarak muhasebeleştirmediği marka ismi, patent veya müşteri ilişkileri gibi edinilen tanımlanabilir maddi olmayan duran varlıkları birleşme işlemi sonucunda kendi mali tablolarında muhasebeleştirmeye konu edebilecektir.


2- Ölçme İlkeleri
TFRS 3’e göre edinen işletme, edinilen tanımlanabilir varlıkları ve üstlendiği tanımlanabilir borçları birleşme tarihindeki gerçeğe uygun değerleri ile ölçmelidir. “Gerçeğe uygun değer”, karşılıklı pazarlık ortamında, bilgili ve istekli gruplar arasında bir varlığın el değiştirmesi ya da bir borcun ödenmesi durumunda ortaya çıkması gereken tutarı ifade etmektedir.
Birleşme işleminde “gerçeğe uygun değerle” ölçülecek bir diğer unsur ise transfer edilen bedeldir. Transfer edilen bedel, edinen işletme tarafından transfer edilen varlıkların birleşme tarihindeki gerçeğe uygun değerleri ile edinen işletme tarafından edinilen işletmenin önceki sahiplerine karşı üstlenilen borçların ve edinen işletme tarafından çıkarılan özkaynak paylarının toplamı şeklinde hesaplanmaktadır.
Transfer edilen bedelin yapılmış olan bir anlaşmaya bağlı koşullu bir bedel içermesi durumunda koşullu bedelin birleşme tarihindeki gerçeğe uygun değeri de, güvenli bir biçimde ölçülebilme şartıyla, transfer edilen bedel içerisinde muhasebeleştirmeye konu edilmelidir.
Öte yandan transfer edilen bedel kapsamında değerlendirilen varlık ve borçların birleşme tarihindeki defter değeri bunların gerçeğe uygun değerinden farklı ise, edinen işletme söz konusu varlık ve borçların gerçeğe uygun değerini birleşme tarihi itibariyle yeniden ölçecek ve buna göre ortaya çıkacak kâr veya zararı muhasebeleştirmeye tabi tutacaktır.
Edinilen işletmedeki kontrol gücü olmayan payların (azınlık payları) ölçümü konusunda ise alternatifli bir durum söz konusudur. Buna göre edinen işletme edinilen işletmedeki azınlık paylarını gerçeğe uygun değerle veya edinilen işletmenin net tanımlanabilir varlıklarının orantılı payı ile ölçebilme imkanına sahiptir.

3- Muhasebeleştirme ve Ölçme İlkelerinin İstisnaları
TFRS 3’ün 22 ila 31. paragrafları muhasebeleştirme ve ölçme ilkelerine ilişkin istisnalara ayrılmış olup TFRS 3’ün muhasebeleştirme ilkesine ilişkin tek istisna“koşullu borçlara” ilişkin getirmiş olduğu istisnadır(1).
TFRS 3’ün ölçme ilkesine getirdiği istisnalar ise yeniden edinilen haklar(2), hisse bazlı ödeme kararları(3) ve satış amaçlı elde tutulan varlıklar(4) ile sınırlıdır. Bu varlıkların ölçümünde gerçeğe uygun değer ölçütünden ayrı ölçütlerin kullanımı gerekmektedir.
Öte yandan TFRS 3, gelir vergileri(5), çalışanlara sağlanan faydalar(6) ile tazminat varlıkları bakımından muhasebeleştirme ve ölçme ilkelerinin her ikisine ilişkin istisnalar içermektedir. Söz konusu istisnalara standardın 24 ile 28. paragrafları arasında yer verilmektedir.

D- ŞEREFİYENİN VE PAZARLIKLI SATIN ALMADAN KAYNAKLANAN KÂRIN MUHASEBELEŞTİRİLMESİ VE ÖLÇÜMÜ
1- Şerefiye Kavramı ve Şerefiyenin Ölçümü
TFRS 3 “şerefiye” kavramını, bir işletme birleşmesinde tek olarak tanımlanamayan ve ayrı olarak kaydedilemeyen edinilmiş olan diğer varlıklardan kaynaklanan gelecekteki ekonomik fayda şeklinde tanımlanmaktadır.
TFRS 3’e göre edinen işletme, bir-leşme tarihi itibariyle aşağıda yer alan (a)’nın (b)’den fazla olması durumun-da aradaki farkı şerefiye şeklinde öl-çerek muhasebeleştirecektir.
(a) Aşağıdakilerin toplamı:
(i) TFRS 3 standardına uygun olarak ölçülmüş, genellikle birleşme tarihindeki gerçeğe uygun değer üzerinden ölçümü gerektiren transfer edilmiş bedel;
(ii) TFRS 3 standardına uygun olarak ölçülmüş, edinilen işletmedeki azınlık payının (kontrol gücü sağlamayan pay) tutarı;
(iii) Aşamalı olarak gerçekleşen bir işletme birleşmesinde edinen işletmenin daha önceden elde tuttuğu edinilen işletmedeki özkaynak payının birleşme tarihindeki gerçeğe uygun değeri.
(b) TFRS 3 standardına uygun olarak ölçülmüş, edinilen tanımlanabilir varlıkların ve üstlenilen tanımlanabilir borçların birleşme tarihindeki net tutarları.
2- Pazarlıklı Satın Alımdan Kaynaklı Kârın Ölçümü
Uygulamada edinilen tanımlanabilir varlıkların ve üstlenilen tanımlanabilir borçların birleşme tarihindeki net tutarının, transfer edilen bedel ile edinilen işletmedeki azınlık payları ve daha önceden elde edilen payların toplamını aşması da ihtimal dahilindedir. Bu şekilde gerçekleşen işletme birleşmeleri “pazarlıklı satın alım” olarak tanımlanmaktadır.
Pazarlıklı bir satın alımda kazancı muhasebeleştirmeden önce, edinen işletmenin edindiği varlıklar ile üstlendiği borçların doğru bir şekilde belirlenip belirlenmediği yeniden değerlendirilmeli ve bu değerlendirme sırasında belirlenen ek varlık veya borçlar olursa bunlar da muhasebeleştirmeye konu edilmelidir.
Bu değerlendirmelerden sonra edinen işletme, birleşme tarihi itibariyle muhasebeleştirdiği unsurların tümünün tutarlarını ve bu unsurları ölçmede kullandığı işlemleri gözden geçirmelidir. Gözden geçirmenin amacı, ölçümlerin, birleşme tarihi itibariyle mevcut tüm bilgileri uygun bir şekilde yansıttığından emin olmaktır.
Edinilen tanımlanabilir varlıkların ve üstlenilen tanımlanabilir borçların bir-leşme tarihindeki net tutarının, transfer edilen bedel ile edinilen işletmedeki azınlık payları ve daha önceden elde edilen payların toplamını aşması durumu bütün değerlendirme ve kontrollerden sonra da kalıyorsa, edinen işletme ortaya çıkan kazancı birleşme tarihinde kâr olarak muhasebeleştirecektir.
VI- SATIN ALMA YÖNTEMİNE İLİŞKİN ÖRNEK UYGULAMA(7)
Otomotiv sektöründe faaliyet gösteren Keten A.Ş. ile tedarikçileri arasında bulunan Özseren A.Ş., Özseren A.Ş.’nin sermayesini temsil eden payların %60’ının Keten A.Ş. tarafından satın alınması konusunda anlaşmaya varmışlardır. Ödeme Keten A.Ş.’nin yapacağı sermaye arttırımı sonucunda sağlanacak Keten A.Ş hisse senetleri ile bir miktar da nakit ödemede bulunmak suretiyle gerçekleştirilecektir.
Taraflar arasında yapılan hisse devir sözleşmesinde üyelerini Keten A.Ş.’nin belirleyeceği yeni yönetim kurulunun 01.02.2011 tarihinden itibaren göreve başlaması ayrıca kararlaştırılmış olup birleşme işlemine ilişkin tüm yasal prosedürler Keten A.Ş.’nin belirleyeceği yeni yönetim kurulu tarafından tamamlanacaktır.
İşlem sonucunda kontrolü ele geçirecek taraf olan Keten A.Ş., SPK’ya tabi halka açık bir şirket statüsünde olup bahse konu işlemi edinen işletme sıfatıyla TFRS 3’ün öngördüğü ilkeler doğrultusunda muhasebeleştirmeye konu edecektir.
Keten A.Ş. açısından TFRS 3 uygulamasında esas alınacak olan birleşme tarihi, kontrolün ele geçirildiği tarih olan 01.02.2011’dir. Zira bu tarihte Keten A.Ş. tarafından atanan yeni yönetim kurulu üyeleri fiilen görevlerine başlamış ve kontrol fiili anlamda Keten A.Ş’ye geçmiştir. İşleme ilişkin yasal gerekliliklerin daha ileri bir tarihte tamamlanacak olmasının birleşme tarihinin tespitine bir etkisi bulunmamaktadır.
Birleşme tarihi olan 01.02.2011 tarihi itibariyle yapılan değerleme işlemleri sonucunda, edinilen işletme Özseren A.Ş.’nin varlık ve yükümlülüklerinin defter değerleri ile gerçeğe uygun değerlerinin aşağıdaki gibi olduğu tespit edilmiştir.



Defter Değeri (TL)
Gerçeğe Uygun Değer (TL)
Hazır Değerler
1
8.000.000
8.000.000
Stoklar
2
42.000.000
74.500.000
Maddi Duran Varlıklar (Net)
3
160.000.000
260.000.000
Mali Duran Varlıklar
4
45.000.000
120.000.000
Gayri Maddi Duran Varlıklar (Net)
5
12.500.000
35.000.000
Kısa Vadeli Yükümlülükler
6
55.000.000
55.000.000
Uzun Vadeli Yükümlülükler
7
42.500.000
42.500.000
Toplam (1+2+3+4+5-6-7)

170.000.000
400.000.000
Taraflar arasında yapılan anlaşma gereği Özseren A.Ş.’nin sermayesini temsil eden payların %60’ı karşılığında Keten A.Ş. tarafından 15.000.000 TL tutarında sermaye arttırımında bulunulacaktır. Sermaye artırımı yoluyla sağlanan hisse senetlerine ilaveten Keten A.Ş. tarafından 20.000.000 TL tutarında da nakit ödemede bulunulacaktır.
01.02.2011 tarihi itibariyle Keten A.Ş.’nin İMKB’de işlem gören hisse senetlerinin piyasa değeri 21 TL olarak ölçülmüştür.
01.02.2011 tarihi itibariyle Özseren A.Ş. ve Keten A.Ş.’nin finansal durum tabloları (bilançoları) aşağıdaki gibidir.
FİNANSAL DURUM TABLOSU (ÖZSEREN A.Ş.)
Hazır Değerler
8.000.000
Kısa Vadeli Yükümlülükler
55.000.000
Stoklar
42.000.000
Uzun Vadeli Yükümlülükler
42.500.000
Maddi Duran Varlıklar (Net)
160.000.000
Sermaye (1 TL x 80.000.000)
80.000.000
Mali Duran Varlıklar
45.000.000
Yasal Yedekler
24.000.000
Gayri Maddi Duran Varlıklar
12.500.000
Geçmiş Yıl Kârları
66.000.000
Toplam Varlıklar
267.500.000
Toplam Borçlar ve Özkaynaklar
267.500.000
FİNANSAL DURUM TABLOSU (KETEN A.Ş.)
Hazır Değerler
42.500.000
Kısa Vadeli Yükümlülükler
160.000.000
Stoklar
150.000.000
Uzun Vadeli Yükümlülükler
342.500.000
Maddi Duran Varlıklar (Net)
420.000.000
Sermaye (1 TL x 200.000.000)
200.000.000
Mali Duran Varlıklar
165.000.000
Yasal Yedekler
115.000.000
Gayri Maddi Duran Varlıklar
105.000.000
Geçmiş Yıl Kârları
65.000.000
Toplam Varlıklar
882.500.000
Toplam Borçlar ve Özkaynaklar
882.500.000

Öte yandan Keten A.Ş., Özseren A.Ş.’de mevcut olan %40 oranındaki azınlık payının ölçümü konusunda gerçeğe uygun değer yerine net tanımlanabilir varlıkların orantılı payı yöntemini kullanmayı tercih etmiştir. Buna göre Özseren A.Ş.’deki azınlık paylarının TFRS 3’e göre yapılacak muhasebeleştirmede esas alınacak değeri (400.000.000 x %40) 160.000.000 TL olmaktadır.
Bu bilgiler doğrultusunda edinen işletme, Keten A.Ş., tarafından TFRS 3 standardında açıklanan yöntem doğrultusunda yapılacak olan şerefiye hesabı aşağıdaki gibi ol-maktadır.
Şerefiye Hesabı
(TL)
Transfer Edilen Bedelin Gerçeğe Uygun Değeri (1)
335.000.000
Hisse Senedi Olarak Transfer Edilen Bedel
315.000.000
(21 TL x 15.000.000)

Nakit Olarak Transfer Edilen Bedel
20.000.000
Azınlık Payının Değeri (2)
160.000.000
(400.000.000 x %40)

Toplam (3=1+2)
495.000.000
Özseren A.Ş.’nin Net Tanımlanabilir Varlıklarının Gerçeğe Uygun Değeri (4)
400.000.000
Şerefiye (5=3-4)
95.000.000
Buna göre Keten A.Ş. tarafından TFRS 3 standardı doğrultusunda yapılması gereken muhasebe kayıtları aşağıdaki gibi olacaktır.
–––––––––––––14.02.2011––––––––––––
Ödenmemiş Sermaye
15.000.000

Sermaye

15.000.000
Özseren A.Ş. Ortaklarına Hisse Senedi Şeklinde Yapılacak Ödeme İçin Yapılan Ser. Arttırımı
–––––––––––––––––/––––––––––––––––
–––––––––––––14.02.2011––––––––––––

Hazır Değerler
8.000.000


Stoklar
74.500.000


Mad. Duran Var. (Net)
260.000.000


Mali Duran Varlıklar
120.000.000


Gayri Mad. Duran Var.
35.000.000


Şerefiye
95.000.000


Kısa Vadeli Yükümlülükler
55.000.000

Uzun Vadeli Yükümlükler
42.500.000

Hazır Değerler
20.000.000

Ödenmemiş Sermaye
15.000.000

Hisse Senedi İhraç Primleri
300.000.000

Kontrol Gücü Olm. Paylar (Azınlık
Payları)
160.000.000

Özseren A.Ş. Varlık ve Yükümlülüklerinin TFRS 3 Doğrultusunda Kaydı

–––––––––––––––––/––––––––––––––––

Keten A.Ş.’nin TFRS 3 uygulaması sonrasındaki finansal durum tablosu (bilançosu) ise aşağıdaki gibi olacaktır.
KETEN A.Ş. (Birleşme Sonrası) (TL)
Hazır Değerler
30.500.000
Kısa Vadeli Yükümlülükler
215.000.000
Stoklar
224.500.000
Uzun Vadeli Yükümlülükler
385.000.000
Maddi Duran Varlıklar (Net)
680.000.000
Sermaye
215.000.000
Mali Duran Varlıklar
285.000.000
Hisse Senedi İhraç Primi
300.000.000
Gayri Maddi Duran Varlıklar
140.000.000
Yasal Yedekler
115.000.000
Şerefiye
95.000.000
Geçmiş Yıl Kârları
65.000.000


Azınlık Payları
160.000.000
Toplam Varlıklar
1.455.000.000
Toplam Borçlar ve Özkaynak
1.455.000.000

VII- İŞLETME BİRLEŞMELERİNİN MUHASEBELEŞTİRİLMESİNDE ÖLÇME DÖNEMİ VE SONRADAN ÖLÇME İŞLEMLERİ

A- ÖLÇME DÖNEMİ
Birleşme işleminin gerçekleştiği raporlama döneminin sonunda işletme birleşmesinin ilk muhasebeleştirilmesi tamamlanmamış olursa, edinen işletme muhasebeleştirilmesi tamamlanmamış kalemler için finansal tablolarında geçici tutarlar raporlamalıdır. Bununla birlikte edinen işletme birleşme tarihinde geçerli olan ve eğer biliniyor olsa idi bu tarih itibariyle muhasebeleştirilmiş tutarların ölçümünü etkileyebilecek gerçeklere ve durumlara ilişkin yeni bilgiler elde ederse, bu yeni bilgileri yansıtacak şekilde geçici olarak raporladığı söz konusu tutarlar üzerinde geriye dönük düzeltme yapabilecektir.
Edinen işletmenin işletme birleşmesinde muhasebeleştirdiği geçici tutarları düzeltebildiği dönem ölçme dönemi olarak adlandırılmaktadır. Esas itibariyle ölçme dönemi, standarttaki hükümler uyarınca birleşme tarihi itibariyle gerekli olan bilgilerin toplanmasına imkan verecek ölçüde makul bir zaman dilimi sağlamak içindir.
Ölçme dönemi, edinen işletme birleşme tarihi itibariyle var olan gerçeklere ve durumlara ilişkin aradığı bilgileri elde eder etmez ya da daha fazla bilginin elde edilemez olduğunu öğrenir öğrenmez biter. Ölçme dönemi birleşme tarihinden itibaren bir yılı aşamaz.
Edinen işletme, ölçme dönemi içerisinde geçici tutarların düzeltmelerini işletme birleşmesinin muhasebeleştirilmesi birleşme tarihinde tamamlanmış gibi muhasebeleştirecektir. Buna göre edinen işletme, tanımlanabilir bir varlığın (borcun) muhasebeleştirilmiş geçici tutarındaki bir artışı (azalışı) şerefiyede bir artış (azalış) yolu ile muhasebeleştirilecektir.
Ölçme dönemi sona erdikten sonra ortaya çıkan muhasebeleştirme hataları ise “TMS 8 Muhasebe Politikaları, Muhasebe Tahminlerinde Değişiklikler ve Hatalar” standardı uyarınca düzeltime konu edilebilecektir.
B- SONRADAN ÖLÇME İŞLEMLERİ
Edinen işletme, bir işletme birleşmesinde edindiği varlıklarının, üstlendiği veya katlandığı borçlarının ve ihraç ettiği özkaynağa dayalı finansal araçlarının sonradan ölçüm ve muhasebeleştirmesini, söz konusu kalemlerin niteliklerine bağlı olarak ilgili diğer TFRS’ler uyarınca gerçekleştirecektir.
Sonradan ölçüm işleminde başvurulabilecek TMS/TFRS’ lere örnek olarak aşağıdakileri saymak mümkündür.
TMS 38: Bir işletme birleşmesinde edinilen tanımlanabilir maddi olmayan duran varlıkların muhasebeleştirilmesini açıklar. Örneğin edinen işletme şerefiyeyi birleşme tarihinde muhasebeleştirilen tutardan birikmiş değer düşüklüğü zararı düşülerek ölçmelidir.
TMS 36: Varlıklarda değer düşüklüğü zararlarının muhasebeleştirilmesini açıklamaktadır.
TFRS 4: Bir işletme birleşmesinde edinilen bir sigorta sözleşmesinin daha sonradan muhasebeleştirilmesi konusunda rehberlik sağlamaktadır.
TMS 12: Bir işletme birleşmesinde edinilmiş ertelenmiş vergi varlıklarının (muhasebeleştirilmemiş ertelenmiş vergi varlıkları da dahil olmak üzere) ve borçlarının sonradan muhasebeleştirilmesini açıklamaktadır.
TFRS 2: Edinen işletme tarafından çıkarılan hisse bazlı ödemelerin yenileme haklarının çalışanların gelecekteki hizmetlerine atfedilebilecek kısmının daha sonradan ölçümü ve muhasebeleştirilmesi hakkında rehberlik sağlamaktadır.
TMS 27: Bir ana şirketin bir bağlı ortaklıktaki sahiplik payında kontrol elde edildikten sonraki değişikliklerin muhasebeleştirilmesi hakkında rehberlik sağlamaktadır.
Öte yandan yeniden edinilen haklar, koşullu borçlar, tazminat varlıkları ve koşullu bedelin sonradan ölçümü ve muhasebeleştirilmesi noktasında TFRS 3’ün 55 ila 58. paragrafları arasında öngördüğü muhasebeleştirme ve ölçme ilkelerine riayet edilmesi gerekmektedir.
VIII- SONUÇ
Bu çalışmamızda işletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesine ilişkin olarak TMSK tarafından yayımlanan TFRS 3 standardını mercek altına almaya çalıştık.
İşletme birleşmesini “edinen bir işletmenin bir veya daha fazla işletmenin kontrolünü eline geçirdiği bir işlem veya diğer bir olay” olarak tanımlayan TFRS 3 standardı, kapsamına dahil olan tüm işlemlerin “satın alma yöntemine” göre muhasebeleştirilmesini öngörmektedir. Standart, satın alma yöntemini ve yönteme hakim olan muhasebeleştirme ilkelerini dört aşamada oldukça ayrıntılı bir şekilde ortaya koymaktadır.
İşletme birleşmelerinin muhasebeleştirilmesine yönelik olarak söz konusu standart hükümlerinin iyi anlaşılması ve doğru uygulanması, gerek bu işlemlere ilişkin olarak mali tablolardan doğru, güvenilir ve karşılaştırılabilir nitelikte bilginin elde edilmesi gerekse yakın zamanda yürürlüğe girecek olan 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun TMS/TFRS’ye uyum konusundaki hükümleri açısından önem arz etmektedir.
Okan NETEK*
Yaklaşım
- Hesap Uzmanı
(1) Türkiye Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (TMUDESK) muhasebedeki standartlaşma gereksinimine paralel olarak TÜRMOB tarafından 9 Şubat 1994 tarihinde oluşturulmuştur. TMUDESK kuruluşundan başlayarak 2001’e kadar gelinen dönemde “Türkiye Muhasebe Standardı” adı altında 19 adet standart yayınlamış olup yayımlanan standartların uygulanmasına yönelik olarak TMUDESK’in herhangi bir yasal yaptırım gücünün bulunmaması TMUDESK çalışmalarının etkinliğini azaltan bir unsur olmuştur.
(2) TMSK, Faaliyet Raporu 2006, s.13
(3) IASB (International Accounting Standards Board) merkezi Londra’da olan ve uluslararası muhasebe standartlarının geliştirilmesi ile uygulamasının yaygınlaştırılmasından sorumlu bulunan kuruldur.
(4) 09.04.2008 tarih ve 26842 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(5) 14.02.2011 tarih ve 27846 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(6) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun Geçici 1. maddesinde TMSK tarafından belirlenen Türkiye Muhasebe Standartlarının; “Türkiye Muhasebe Standartları, Türkiye Finansal Raporlama Standartları (TMS/TFRS) ve Yorumları” ile “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Türkiye Finansal Raporlama Standartlarından (KOBİ/TFRS)” setlerinden oluştuğu hükme bağlanmıştır.
(7) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 1534. maddesinde Türkiye Muhasebe Standartlarının “TMS/TFRS ve Yorumları” setini uygulayacak olan şirketler aşağıdaki şekilde sayılmaktadır.
a) 1523. maddenin birinci ve ikinci fıkralarında tanımlanan büyük ölçekli sermaye şirketleri ile bunların konsolidasyon kapsamına giren bağlı şirketleri, iştirakleri ve şirketler toplulukları,
b) Sermaye Piyasası Kanunu’na göre, ihraç ettikleri sermaye piyasası araçları borsada veya teşkilatlanmış diğer bir piyasada işlem gören şirketler, aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri ve konsolidasyon kapsamına alınan diğer işletmeler,
c) Bankacılık Kanunu’nun 3. maddesinde tanımlanan bankalar ile bağlı ortaklıkları,
d) 03.06.2007 tarih ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nda tanımlanan sigorta ve reasürans şirketleri,
e) 28.03.2001 tarih ve 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu’nda tanımlanan emeklilik şirketleri,
(8) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 1523. maddesinde Kanun’un 1522. maddesine istinaden belirlenen küçük ve orta ölçekli işletme ölçütünün üzerinde yer alan sermaye şirketlerinin tamamının büyük ölçekli sermaye şirketi sayılacağı belirtilmiştir. Küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri tanımlayan ölçütler ise Kanun’un 1522. maddesine göre Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ve Türkiye Muhasebe Standartları Kurulu’nun görüşleri alınarak, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yönetmelikle düzenlenecektir.
(9) 31.03.2006 tarih ve 26125 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(10) FASB (Financial Accounting Standards Board) 1973 yılında ABD’de yerleşik halka açık şirketlerin uymak zorunda olduğu muhasebe standartlarını belirlemek üzere SEC (Securities Exchange Commission) tarafından oluşturulmuş bir kuruldur. Kâr amacı gütmeyen özel bir kuruluş statüsünde olan FASB’ın temel amacı, ABD’de uygulanacak genel kabul görmüş muhasebe prensiplerini geliştirmektir.
(11) 13.08.2008 tarih ve 26966 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(12) 31.03.2006 tarih ve 26125 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(13) TMS 27 standardında ana ortaklık, “bir veya daha fazla bağlı ortaklığı bulunan işletme” şeklinde tanımlanmaktadır.
(14) Varlık ve borçların muhasebeleştirilmesinde “tanımlanabilirlik”; bunların ayrılabilir olması veya bunların sözleşmeye dayalı olması ya da diğer yasal haklardan kaynaklı olması anlamına gelmektedir. Ayrılabilir varlık ve borçlar, bir işletmenin diğer varlık ve borçlarından ayrılabilir veya bölünebilir olan ve tek başına veya ilgili bir sözleşme ile birlikte işletmenin niyetine bakılmasızın satılan, transfer edilen, lisanslanan, kiralanan veya takas edilen varlık ve borçları ifade etmektedir.
--------------
(1) TMS 37’de koşullu borçlar ,“geçmiş olaylardan kaynaklanan ve fakat yükümlülüğün yerine getirilmesi için ekonomik fayda içeren kaynakların işletmeden çıkma ihtimalinin bulunmaması veya yükümlülük tutarının yeterince güvenilir olarak ölçülememesi dolayısıyla finansal tablolara yansıtılamayan yükümlülük” olarak tanımlanmaktadır. TMS 37’deki tanımdan hareket edildiğinde işletmeden söz konusu borç dolayısıyla bir kaynak çıkışı olasılığının olmaması dolayısıyla koşullu borçlar finansal tablolarda muhasebeleştirmeye konu edilmemelidir. Bununla birlikte TFRS 3 bu konuda genel ilkeye istisna teşkil eden bir düzenleme içermektedir. Buna göre söz konusu borç geçmişteki olaylardan kaynaklanan cari bir yükümlülük ise ve gerçeğe uygun değeri güvenilir bir şekilde ölçülebiliyorsa, yükümlülüğün yerine getirilmesi için ekonomik fayda içeren kaynakların işletmeden çıkma ihtimalinin bulunmaması durumunda dahi koşullu borç muhasebeleştirmeye konu edilmelidir.
(2) Yeniden edinilen hakların ölçümünde Paragraf B35 ve B36 düzenlemelerine başvurmak gerekmektedir.
(3) Hisse bazlı ödeme kararlarının ölçümünde “TFRS 2 Hisse Bazlı Ödemeler” standardını esas almak gerekmektedir.
(4) Satış amaçlı elde tutulan varlıklar “TFRS 5 Satış Amaçlı Elde Tutulan Duran Varlıklar ve Durdurulan Faaliyetler” standardı uyarınca ölçüme tabi tutulacaktır.
(5) Edinen işletme, bir işletme birleşmesinde edindiği varlıklardan ve üstlendiği borçlardan kaynaklanan ertelenmiş bir vergi varlığını ya da borcunu “TMS 12 Gelir Vergileri” standardı uyarınca muhasebeleştirir.
(6) Edinen işletme, edinilen işletmenin çalışanlarına sağladığı fayda düzenlemelerine ilişkin borçları (veya varsa varlıkları) “TMS 19 Çalışanlara Sağlanan Faydalar” standardı uyarınca muhasebeleştirir ve ölçer.
(7) Örnek uygulama olması dolayısıyla vergisel ve diğer yasal düzenlemeler gözardı edilmişti

Blog Arşivi

BU HAFTA EN ÇOK OKUNANLAR

EN ÇOK OKUNANANLAR

Categories

.edevlet.com (1) ‘Gelir Testi’ (1) ‘intibak zammı’ (1) "EŞ DURUMU" (1) "muhasebe" (21) "Pratik Bilgiler "pratik bilgiler (1) (Stopaj (1) 01.01.2012 - 30.06.2012 Asgari Ücret (1) 01.07.2012 - 31.12.2012 Asgari Ücret (1) 12 Eylül mağdurları (2) 15 yıldan az memuriyet (1) 16 Yaşından Büyükler Asgari Ücret (1) 16 yaşını doldurmuş işçiler (1) 18 Yaş GSS (1) 18 Yaş Üstü (1) 2-B arazilerinin satış şartları (1) 2009 askerlik borçlanması hesaplama (1) 2011 enflasyon (1) 2011 kapanış işlemleri (6) 2011 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 (105) 2012 açılış işlemleri (6) 2012 Amortisman Sınırı (1) 2012 ASGARİ (1) 2012 ASGARİ ÜCRET (2) 2012 Avukatlık Ücret Tarifesi (1) 2012 DAMGA VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 defter (1) 2012 Defter tasdi (1) 2012 Defter Tutma Hadleri (1) 2012 DİĞER KAZANÇ (1) 2012 Fatura Düzenleme Sınırları (1) 2012 Geçici Vergi Oranları (1) 2012 Gelir Vergisi (1) 2012 gelir vergisi oranlar (1) 2012 GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) 2012 Gelir vergisi tarifesi (2) 2012 Hesap Pusulası (1) 2012 KAPICI MAAŞ HESABI (1) 2012 milli piyango sonuçları (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) 2012 Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifeleri (1) 2012 MTV (1) 2012 Sakatlık indirimi (1) 2012 SGK İDARİ PARA CEZALARI (1) 2012 VERGİDEN MÜSTESNA YEMEK BEDELİ (1) 2012 YEMEK BEDELİ (1) 2012 Yemek İstisnası (1) 2012 Yılbaşı Milli Piyango (1) 2012 YILI (66) 2012 yılı asgari ücret (2) 2012 yılı asgari ücret tutarları (2) 2012 yılı cenaze ödeneği (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA (1) 2012 YILI DEFTER TUTMA HADLERİ (3) 2012 yılı emzirme ödeneği (1) 2012 Yılı gelir (1) 2012 Yılı gelir vergisi (1) 2012 Yılı gelir vergisi dilimleri (1) 2012 yılı gelir vergisi oranları (1) 2012 Yılı Sakatlık İndirimi (1) 2012 yılı vergi (1) 2012 yılında uygulanacak yeniden değerleme oranı (1) 2012 Yili Asgari Geçim İndirimi Tablosu (1) 2B Arazi (1) 2B Arazileri (2) 31.10.2011 tarih 292 nolu karar (1) 3600 günle emeklilik (1) 4 ülkede kıdem tazminatı fonu (1) 4/b Sigortalılık Bildirimi (1) 4857 (1) 4857 sayılı (1) 5 lira fazla katılım payı (1) 6111 Sayılı Kanun (1) 65 YAŞ (1) 65 YAŞ AYLIĞI (1) 65 yaş ve özürlü maaşı hangi hallerde kesilir? (2) 657 s.DMK’ya göre istihdam şekilleri (1) 657 SAYILI DEVLET MEMURLARI KANUNU (1) 663 sayılı KHK (1) 666 kanun (1) 666 sayılı (1) 8.000 TL üzerindeki ödemeler (1) 975 lira taban (1) Açık Hesaplarınızın Ne Kadarını Tahsil Edebileceğinizi Biliyormusunuz (1) AGİ (2) AGİ NEDİR? (1) aidatlarını ödememekte direnirken (1) AİLE HEKİMLİĞİ (1) Akaryakıt fişi (1) Akşam Metin Taş (1) Alacak ve Borç Notları (1) Alarm İzleme Merkezi Kurma ve İşletme Yeterlik Belgesi (1) Ali TEZEL (1) almanya (1) Almanya'dan yurtdışı borçlanma (1) ALO 170 (1) Amortisman (1) Amortisman Sınırı (1) Analık sürelerinin borçlanılması (1) Ankara bomba (1) ANONİM ŞİRKET (1) Anonim şirketler (1) Anonim şirketler neden ve nasıl hisse senedi bastırmalıdır (1) ANONİM ŞİRKETLERDE MENKUL KIYMETLER (1) APARTMAN GÖREVLİLERİ AGİ (1) ARAÇLARIN Trafikten Silinmesi (1) Aralık 2011 Vergi Takvimi (1) ASBİS (1) ASBİS Nedir (1) ASGARİ GEÇİM (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ (1) ASGARİ GEÇİM İNDİRİMİ 2012 (1) asgari geçim ücreti (1) Asgari Ücret (8) Asgari ücret 701 (1) Asgari Ücret Maliyeti (1) Asgari Ücret ve Yasal Kesintiler (2) Asgari ücret yeni yılda (1) ASKERİ İŞ MÜFETTİŞLİĞİ (1) askerlik (2) askerlik borçlanma formu (1) askerlik borçlanma hesaplama (1) askerlik borçlanma hesaplaması (1) askerlik borçlanma işlemi (1) Askerlik borçlanması (3) ASKERLİK KANUNU (1) atama (2) Avukat (1) Avukatlık (1) AVUKATLIK ASGARİ (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET (1) AVUKATLIK ASGARİ ÜCRET TARİFESİ (1) Avukatlık Ücret (1) Avukatlık Ücret Tarifesi 2012 Belirlendi (1) Aylığa Hak Kazanma Koşulları (1) AYLIK VE YILLIK ENFLASYON (1) baglilik (1) Bağ (1) Bağ-Kur (5) bağ-kur dökümü (1) Bağ-Kur İntibak (1) Bağ-Kur Tevkifatı (1) Bağımsız Denetçi (2) bağımsız denetçiler (1) Bağımsız denetim (2) Bağımsız Denetleme (1) BağKur (4) bağkur dökümü (1) Bağkur hizmet dökümü (1) bağkurlu dökümü (1) Bahçe Tapusu Olanların Tarım SSK’lısı Olup Olamayacaklarının Açıklanması (1) bakanı (1) Bankalar (1) Basit usul (1) Başbakan Tayyip Erdoğan (1) BAYRAM TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASI (1) BDDK (1) bedelli (2) BEDELLİ ASKERLİK (4) bedelli askerlik işlemleri (1) Bedelli çalışmaları bayramdan sonra (1) Belediyeden kiralanan seyyar sergi yerleri için kira ödemeleri üzerinden tevkifat yapılmayacağı (1) belli para (1) BEŞ PUANLIK (1) beyanname (100) Bilirkişi (1) Bilirkişilerin (1) Bilirkişiye Başvuru (1) binek (1) Binek otomobilin alım ve satımında KDV oranı kaçtır ? (1) Binek otomobilin KDV’sini (37) Bir Kişi İle Kurulabilecek (1) Bireysel Emeklilik (1) Bireysel Emeklilik Sistemine Yapılan Ödemeler (1) BİRLEŞME İŞLEMLERİNE İLİŞKİN ESASLAR TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ: I (1) borçlanma (1) Borçlanma Bedelleri (1) Borçlunun bütün eşyaları haczedilemez (1) Borçlunun haline uygun evi haczedilemez (1) BUGÜNKÜ YAZILAR (5117) bülent deniz (1) C Özel Güvenlik Yöneticisi Kimlik Kartı (1) Cenaze Ödeneği (1) Creditnote (1) Cumhuriyet tarihi rekoru (1) ÇALIŞANLARIN SOSYAL GÜVENLİĞİ (1) çalışma ve sosyal güvenlik (1) Çalışmayan (1) çek (1) çek yasası (1) çevre temizlik vergisi (1) Çeyiz Yardımı (1) Çocuklar sağlık hizmeti (1) daha az prim (1) Damga Vergisi (1) danışman (1) Dar Mükellefiyet (1) debitnote (1) defter (2) Defter Bilgi Girişi (1) defter Kapanış Tasdiği (1) Defter tasdi (1) Defter Tasdikinde Ek Süre (1) defter tutulma (1) Defter ve belgeleri depremde kaybolanlar (1) Değer Artış KazançI (1) Değer Artış Kazançlarının Vergilendirilmesi (1) değerleme oranı (1) Denetçi olabilme (1) Denetçilerin Atanması (1) Denetçinin seçilmesi (1) Denetim raporu (1) Denetimin (1) Deprem bağışları (1) Deprem bağışlarının vergi matrahından (1) Deprem bölgesinde primi 1 gün bile yatana emeklilik (1) Deprem sigortası (1) deprem vergisi (1) Depremzede işçinin ücreti İş-Kur'dan (1) Depremzedelere müjde (1) DERNEKLER (1) DERNEKLER YÖNETMELİ (1) dilekçe (224) DİLEKÇE ÖRNEĞİ (2) DİLEKÇE ÖRNEĞİ Veri Sorgulama (1) DİLEKÇE ÖRNEKLERİ (12) DİLEKÇEYE (1) Dizi (1) DOĞUM BORÇLANMASI (5) Doğum ücretsiz izni ve izinden dönüşte işe başlama hakkı (1) dönem sonu (6) DÖNEM SONU İŞLEMLERİ (7) Dul aylığı (1) DUYURULAR (568) e devlet (1) E-Defter (1) e-devlet (1) e-haciz (1) ebeyanname (100) ece üner (2) Ecrimisil (1) edefter (1) edefter.gov.tr (1) edevlet (1) EKONOMİ (626) Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan (1) Elektronik Defter (1) Emekli (11) emekli aylığı (1) emekli aylığını yükseltmek (1) Emekli aylıkları haczedilemez (1) Emekli dernekleri (1) Emekli İkramiyesi (1) emekli intibak (1) Emekli Sandığı (3) Emekli Sandığı dökümü (1) Emeklilerin maaşı (1) Emeklilik (1) Emeklinin alım gücü (1) Emeklinin intibakı (1) EMEKLİNİN YILLIK İZNİ (1) Emekliye (1) Emekliye intibak (1) Emekliye müjde (1) Emekliye tazminat (1) Emekliye zam geliyor (1) emlak vergisi (4) Emlak Vergisi bildirimi (1) Emsal kira (1) EMZİRME ÖDENEĞİ (2) ENFLASYON (1) Enflasyon Hesaplama (2) Engelli bakım maaşına konulan hacize mahkeme 'dur' dedi (1) Engelli Sigortalıların (1) Engellilere İş Müjdesi (1) erken emekli (1) Eski memur (1) Esnaf Sicil Kaydı Bağ-Kur'lu (1) Esnek Zamanlı Çalışma (1) eş durumu nakli (1) eşi vefat etmiş (1) EŞİT DAVRANMAMA TAZMİNATI (1) Etiketler: 292 nolu hakem heyeti kararı (1) ev hanımına (1) Ev hanımlarının emekliliği (1) Evlenme Ödeneği (1) evlilik (1) FAİZ (2) Faktoring İşlemlerinin Muhasebe Kaydı (1) FARK ÜCRETİ (1) faruk çelik (1) FASON HİZMETLERDE KDV İADESİ (1) FASON TEKSTİL (1) FATURA (2) Fatura Düzenleme (1) Fatura Düzenleme Sınırları (1) Fatura Kullanımı (1) Faturada Ayrıca Teslim Adresine Yer Verilebilir mi? (1) FATURAYA SÜRESİNDE İTİRAZ (1) fazla çalışma (1) Fazla mesai (1) Fazla mesai nasıl ispatlanacak (1) FESHİ (1) fesihte geçerli neden (1) Fiili Hizmet Zammı (1) Finanasal (1) Finanasal Kiralama (1) Finanasal Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) Finansal kiralama (1) FİRMADA KULLANILAN OTOMOBİLİN KAZA YAPMASI SONUCU SERVİS ŞİRKETİ TARAFINDAN KESİLEN FATURANIN SİGORTA ŞİRKETİNE YANSITILMASI MUHASEBE KAYDI (3) FON İSİMLERİ (1) Foreks İşlemi (1) FRANSIZ ÜRÜNLERİ (1) Gayri Maddi Haklar (1) GAZETECİ VE GEMİ ÇALIŞANLARINI (1) GAZETECİLER NE ZAMAN EMEKLİ OLUR (1) Geçici iş göremezlik (1) Geçici iş göremezlik ödeneği (2) Geçici Vergi Oranları (1) Geçici Vergide Yanılma Payı (1) gelir (302) gelir testi (3) GELİR TESTİ NEDİR (1) Gelir Testi Süresi Uzatıldı (1) Gelir testine müracaat bildirimi (1) Gelir Uzman (1) Gelir ve Aylıklarda Zamanaşımı Sürelerinin Eski ve Yeni Kanunla Karşılaştırılması (1) Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması (1) gelir vergisi (2) Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 280) (1) GELİR VERGİSİ ORANLARI (1) gelir.gov.tr (125) gelirler (4772) gelirler.com (192) gelirler.gov.tr (4349) gelirlergov (111) gemlik hakem heyeti (1) gemlik tüketici sorunları ilçe hakem heyeti (1) genek sağlık başvuru (1) Genel Sağlık Sigortalıs (1) Genel Sağlık Sigortası (2) GENEL SAĞLIK SİGORTASI (4) GEREKEN (1) GEREKLİ BİLGİLER (5) ggs (3) GİB (3286) gib.gov.tr (31) gider pusulası (1) Giriş Sınavı (1) Götürü Gider (1) GSS (9) GSS DİLEKÇE ÖRNEĞİ (1) gss Prim Tablosu (1) GSS Sağlık (1) GSS tescil bildirim (1) Gurbetçi ev hanımı (1) GÜMRÜK GENEL TEBLİĞİ (TARİFE-SINIFLANDIRMA KARARLARI) (SERİ NO: 13) (1) GÜNDEM (4934) HABER (4470) habertürk tv (2) haciz (1) Hafta Tatili Ücreti (1) HAFTALIK YAYIN (28) hakem heyeti kararları (1) HASTA SEVK FORMU (1) hastane (1) Hem kocadan hem de anne-babadan aylık bağlanır mı (1) hesap işletim ücreti iadesi (1) hesap işletim ücreti iadesinin kararı (1) hesap işletim ücretine itiraz (1) hesap işletim ücretleri (1) hesap işletim ücretleri iadesi (1) Hesap numaraları (1) hesapişletim ücretinin iadesi (1) hız sınırı (2) hibe kredi (1) HİLELİ İFLAS ETMEK (1) Hizmet Dökümü (1) Hizmet grubu (1) https://www.turkiye.gov.tr/ (1) hukuk (1) Irak (1) iade (1) İbraname (1) ibraname Örneği (2) için (1) İdari Para Cezaları (1) İhaleli İşlerde Kıdem (1) İhbar İkramiyesi (1) İhracat (2) İHRACATTA GVK (1) İhtirazi Kayıtla Beyan (1) ikinci derece usulsüzlük (1) İkramiyenizi güncel (1) İktisap Tarihi (1) İlk Defa Sigortalı Olarak Çalışmaya Başlamadan Önce Malûliyeti Bulananların Emeklilikleri (1) indirilebilir (1) indirim (1) İndirimli Orana (1) İndirimli Orana Tabi Satışlar (1) internet sitesi (1) İNTERNET SİTESİ ZORUNLULUĞU (1) İntibak (6) İntibak 2013'e kaldı (1) İntibak Maaş (1) intibak yasası (3) İNTİBAK YASASI 2012'DE YASALAŞIYOR (1) intibak zammı (1) İstanbul Tapu Kadastrolular Derneği Başkanı Metin Yeşil (1) isteğe bağlı sigorta (1) istifa (1) İstifa eden işçinin hakları (1) istifa evrakları (1) İSTİSNA TUTARLARI (1) İŞ (1) İŞ GÖREMEZLİK BELGESİ (1) İş göremezlik belgesi değişti (1) İş Kanunu Para Cezaları (1) iş kazası (1) iş koçu (1) İş Sözleşmeleri (1) iş sözleşmesi (1) İşçi (1) İŞÇİ 1 ay içinde dava açabilir (1) İŞÇİ ALACAK BELGESİ (1) işçi izin hakları (1) İŞÇİ VE ESNAFIN ÖLÜMÜNDE CENAZE ÖDENEĞİ VERİLME ESASLARI (1) İşçilerin İzinleri (1) İşçilerin İzinleri Hakkında Bilinmesi Gerekenler (1) işçilerinin (1) İŞÇİNİN BİRDEN FAZLA RAPOR (1) İŞÇİNİN HAFTA TATİLİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ (1) İŞÇİNİN İSTİFA ETMESİ VE DİĞER ÇIKIŞ İŞLEMLERİNDE YAPILMASI GEREKENLER (1) İŞÇİNİN İŞVERENE ÇEKECEĞİ İHTAR ÖRNEĞİ (1) İşçinin sadakat borcu (1) İŞE İADE EDİLME (1) İŞKUR (4) İşlem Denetçiliği (1) İşlem denetçisi (1) işletim ücreti iadesi (1) İşsizlik (1) İşsizlik maaşı (1) İşsizlik ödeneği (1) İŞSİZLİK ÖDENEĞİ (1) İŞSİZLİK SİGORTASI (1) İşsizlik yardımları (1) İşte yerli otomobilin gerçek fiyatı (1) İşten Ayrıldığımda Ne Kadar Kıdem Tazminatı Alabilirim (1) İşten Ayrılırsam Emeklilik Şartlarım Değişir mi (1) İşveren (2) işveren fesih (1) İşveren işçiden senet alabilir mi? (1) İşverenlerimizin Ücret (1) İZİN (1) KABAHATLER KANUNU (1) Kaçak işçi (1) Kaçak işçi çalıştıranlar (1) Kaçakçılık suçu (1) Kadın ve erkeğin emekli olma yaşları farklı (1) KADINLARIN DOĞUM İZNİ (1) Kadrolulara bayram hediyesi (1) kamu (1) kanun (950) kapanış muhasebe kayıtları (6) karşılıklı edimler (1) KARŞILIKSIZ ÇEK (1) KARŞILIKSIZ ÇEK SUÇ OLMAKTAN ÇIKARILIYOR (1) Kart aidatı (1) kartı (1) KASIM MALİ TAKVİMİ (1) katılım payı (1) Katma Değer Vergisi Oranları (1) Katsayı (1) Katsayı uygulaması (1) Katsayı uygulaması kalktı (1) kayıt (3178) KDV (81) KDV indirimi (1) kdv oranları (1) KDV TEVKİFATI (1) Kenar (1) Kendi adınıza kayıtlı iş yerinde (1) kendisine yöneltilen soruların cevaplarını internetten de yayınlayabilecek (1) KEY (1) kıdem tazminatı (7) Kıdem Tazminatı dikekçe (1) Kıdem Tazminatı Fonu (4) Kıdem Tazminatı Fonu 1 Ocak 2012 (1) KIDEM TAZMİNATI ÖDENMESİ (1) Kıdem ve ihbar tazminatı (1) Kız Çocuklarına GSS (1) Kız Çocuklarına GSS Zorunlu mu (1) Kimler denetçi olabilir (1) Kimler yeşil kart alabilecek (1) Kira Geliri (1) Kiralama Muhasebe (1) Kiralama Muhasebe Kayıtları (1) KKDF (1) Klip ve Reklam Filmlerinde Çalışan Oyuncu ve Set İşçilerinin Sosyal Güvenliği (1) Know-how (1) KOBİ TFRS (1) kobilere-250-bin-tl-geri-odemesiz-destek (1) Kollektif (1) KONFEKSİYON HİZMETLERİNDE KDV (1) Konsinye Satışlar (1) KONUT KİRA GEELİRLERİ İSTİSNA TUTARLARI (1) Kooperatif (1) KRAMİYEDE YENİ DÜZENLEME (1) kredi (1) kredi kartı (2) Kurumlar Vergisinden Müstesna Kazançlarda Kur Farkları ve Vade Farklarının Durumu (1) Leasing (1) limit (2) limited şirket sözleşme (1) Limited şirkette fesih (1) liste (1) lkesi (1) Lütfi Köksal (1) MAAŞINA HACİZ (1) Maden işçisinin emekliliği (1) MADENDE EMEKLİLİK KOŞULLARI (2) MADENDE EMEKLİLİK TABLOSU (2) MAHKEME KARARLARI (304) Mal bildirimi (1) Mali Tablolar (1) MALİ TAKVİM (2) MALİYE (4655) Maliye Bakanlığı (2) Malul (1) malul olanların emekliliği (1) Malulen emekli olmanın şartları (1) Malullük aylığı (1) Malullük aylığı kimlere bağlanır (1) Mavi Kart Nedir (1) MEB’deki memur (1) Mehmet Şimşek (1) memur (7) Memur Emeklisi Avukat (1) memur ikramiye (1) memur maaşı (1) Memur ve emekliye zam (1) memura zam (1) Memurlar (2) Memurlara emekli (1) MEMURLARA GREV HAKKI (1) Memurlara rotasyon (1) Memurların taban aylığı (1) Memurların Yenilenen Hastalık Raporu (1) Memurun 2012 maaş zammı belli oldu (1) Memurun Dul (1) Memurun Dul ve Yetim (1) Meslek Hastalığı (1) Mevsimlik iş (2) Mevsimlik iş sözleşmesinde kıdem tazminatı (1) Mevsimlik işçi (1) miili (1) milli (1) milli piyango çekilişi sonuçları (1) milli piyango sıralı tam liste 2012 (1) Montaj ve Taşımacılık Faaliyetlerinde Götürü Gider Uygulaması (1) Motorlu Taşıtlar Vergisi (1) MTV (1) mu (1) MUHASEBE (5542) MUHASEBE kayıtları (164) MUHASEBE KAYITLARI (50) Muhasebe Standartları (1) muhasebe uygulaması (1) Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (1) MUHASEBECI DEFTER BILGI (1) muhasebeci (3178) Mükellefler Ba Bs formlarında düzeltme yapabilirler mi? Düzeltme yapılması durumunda ceza uygulanır mı? (4) müstahsil (1) Müşteri Bildirim Formu (1) Müşteri Devir Teslim Formu (1) NDE ÖDENMESİ (1) NO: 44) (1) noter (2) noter ihtar Örneğl (1) Noterler MUHASEBE (1) Noterlerin SGDP (1) Nüfus cüzdanı (1) Nüsha (1) olur (1) Onarma (1) Organını kendi isteği (1) otomobil (1) Otomotiv Sanayii Derneği (1) Ödediği KDV (1) ÖDEME (1) ÖĞRENCİ VE ÖĞRETMENLERE YARDIMLAR (1) ÖĞRENCİ YAPILAN YARDIMLAR (1) öğretmen (2) öğretmen adayı (2) öğretmen adayları (1) ÖĞRETMENLER (1) ölüm (1) ÖNEMLİ (81) Özel denetçi (1) ÖZEL HASTANE (1) Özel SMMM (1) Özel SMMM Sınav (1) Özel SMMM Sınav Programı (1) ÖZELGE (1364) Özelge nedir (1) ÖZELGELER (240) Özürlü Teşvik (1) Para kazanmanın yolu (1) park yasağı (2) PART-TİME (1) PART-TİME İŞ SÖZLEŞMESİ (1) PARTTİME iş sözleşmesi (1) Pasaport (1) piyango (1) Pratik Bilgiler (1) Prim (2) Prim borcu (1) PRİM KESİLECEK KAZANÇLAR (1) PRİME ESAS KAZANÇ (1) Prof. Abuzer Kendigelen (1) Prof. Dr Erdoğan Moroğlu (1) Prof. Dr. Şükrü Kızılot (1) Prof. Dr. Ünal Tekinalp (1) RESMİ GAZETE (142) RESMİ GAZETEDE BUGÜN (1) Resul KURT (1) S (1) Sağlık (2) Sağlık Bakanlığı (1) Sağlık Bakanlığını (1) Sağlık Bakanlığını Yeniden Yapılandırdık (1) sağlık hizmeti (2) Sağlık prim borcu (1) Sağlık Provizyon ve Aktivasyon Sistemi (1) sağlık sigortası (3) sağlık yardımı (1) sağlıktan nasıl faydalanacak? (1) SAHTE BELGE DÜZENLEME (1) SAHTE fatura DÜZENLEME (1) Sakatlığı nedeniyle vergi indiriminden yararlananların emekliliğe hak kazanma şartları (1) Sakatlık indirimi (1) Sebepsiz İŞTEN atılan (1) Sendikalar (1) serbest meslek (1) SERMAYE KOYMA BORCU (1) SERMAYE ŞİRKETLERİ (1) Sevki olmayan doktora gidemeyecek (1) Sezgin Özcan (1) sgdp (3) SGK (5754) SGK borcu (1) SGK gurbetçi (1) SGK HABER (3115) Sgk Hizmet (1) Sgk Hizmet Dökümü (1) SGK hizmetleri (1) SGK İdari Para Cezaları (1) SGK MAKALE (440) SGK para cezaları (1) SGK Primleri (1) sgk SMS HİZMETLERİ (1) sgk soru ve cevap (1) SGK Taksitlendirmelerinin ödeme süresi uzatılmıştır (1) Sigara (1) sigorta (2) Sigorta başlangıç tarihinde rahatsızlığı olan malulen emekli olamıyor (1) Sigorta Prim Desteği (1) sigorta primi (1) Sigortalılık öncesi doğum (1) SİGORTASIZ ÇALIŞTIRILAN İŞÇİLERİN HAKLARI VE YAPILMASI GEREKENLER (1) Sinema (1) sirali (1) sirkete (1) smmm (3178) SMMM Defter Bilgi Girişi (1) SMMM'ler Defter Tasdik Şifrenizi Aldınız mı? (2) SMS HİZMETLERİ (1) SORU CEVAP (28) SOSYAL GÜVENLİK (3181) SOSYAL GÜVENLİK DESTEK (1) Sosyal Güvenlik Kurumu (3) Sosyal Güvenlik Uygulamalarında İdari Para Cezaları (1) Sosyal Sigortalar (1) söylüyor (1) Sözleşme (1) Sözleşmeli öğretmenlere tanınan yeni özlük hakları (1) sözleşmenin konusu (1) SÖZLEŞMESİNİN (1) SPAS (1) spas sorgulama (1) ssk (4665) SSK (1) SSK’lı normal işe girmeden evvel kaza geçirenler malülen emekli olamazlar (1) STAJYER MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ (1) Suret (1) Sürekli iş göremezlik (1) Süresi Uzatıldı (1) Şehit çocukları (1) şirket (2) şirketler (1) ŞÜKRÜ KIZILOT (2) T.C. taşınmaz numarası (1) taban aylığı (1) Taksi (1) Taksiciler (1) Taksiciler sigorta (1) talep ve taahhüt formu (1) tam (2) Tapu (2) Tapu Sicili Tüzüğü (1) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (1) TAPU YASASI (1) Tapunuz kaybolursa (2) tarafları bağlayıcı nitelik. (1) Tarhiyat Öncesi (1) Tarhiyat Öncesi Uzlaşma (1) tarife (1) tarifesi (1) TARİFESİ 2012 (1) Tarihi Eser Niteliğindeki Özel Binaların Yıkılarak Yeniden İnşaasında Asgari İşçilik Uygulaması (1) Tarla (1) Taşeron (1) TAŞERON İŞÇİLERİ (1) TCDD (1) TEBLİĞ (683) TEBLİĞ 281 (1) Tedavi İçin Yurtdışına Gönderilme (1) Telekom (2) tepliğ (3894) tersini (1) teşvik (1) Tevkifat (1) TEVKİFAT (muhasebe kayıtları (1) Tevkifat Uygulaması (1) Ticaret Kanunu (1) Ticaret Unvanı için Dava Şartları (1) Trafik cezaları (1) Trafik cezaları artıyor (1) trafik cezası (2) TTK (4352) ttk Tutulması zorunlu ticari defterler (1) turkiye (3) tutulabilecek defterler (1) Tutulması zorunlu ticari defterler (1) TÜFE (1) TÜİK (1) Tüketici mahkemesi (1) Türev ürünler (1) Türk Telekom (2) türk ticaret kanunu (2) Türkiye İstatistik Kurumu (1) türkiye iş kurumu (1) TÜRMOB (1) UFRS (27) ULUSAL BAYRAM VE GENEL TATİL GÜNLERİNDE İŞ KAZASINA UĞRAYAN ÇALIŞANIN BİLDİRİMİ NE ZAMAN YAPILACAKTIR? (1) Uluslararası Karayolu Taşımacılığında KDV İadesi (1) UMSK (1) UYGULAMASI (1) Uzaktan çalışma (1) Uzlaşma talebi (1) Uzlaşma talep süresi (1) ücret (1) ücret dışı gelirler (2) Ücret Garanti Fonu (1) Ücret Gelirleri (2) Ücret haczi (1) ÜCRETİNDE (1) Ücretlerin Vergilendirilmesi (1) ÜFE (1) VAN (1) Varlık kiralama şirketleri nedir (1) VEDAT İLKİ (1) Veraset Belgesi (1) vergi (1692) VERGİ İNCELEMELERİ (1) vergi oranı (1) vergi oranları (1) Vergi Tarifesi (1) VERGİDEN İSTİSNA YEMEK BEDELİ (1) Vergileme (1) Verileri Nelerdir (2) vize süresi (1) vuk (4569) VUK 410 (1) Web Sitesi (1) www.edefter.gov.tr (3) www.sgk.gov.tr (1) X RESMİ GAZETEDE BUGÜN (29) Yabancı (1) Yabancı çalışanlar (1) Yabancı GSS (1) yabancı hekim (1) Yabancı Sermayeli Şirket Kurulumu İzne Tabi Midir? (1) YABANCI UYRUKLULARIN SİGORTALILIK İŞLEMLERİ (1) Yabancıların çalışma izin kriterleri (1) YABANCILARIN ÇALIŞMA İZNİ İÇİN GEREKLİ BELGELER (1) Yapı Denetim (1) Yapı denetimi hizmet sözleşmeleri (1) yapı kredi bankası hesap işletim ücreti (1) yapı kredi bankası işletim ücretinin iadesi (1) yapı kredi hesap işletim ücreti (1) YAPI MALZEMELERİ YÖNETMELİĞİ (1) yardıma muhtaç kadınlara (1) Yasal Defterler (2) YAŞLILARA SİGORTA (1) Yaşlıya sigortalı bakım (1) yaştan emeklilik (1) Yazılar (1) YAZILAR (358) Yeni Sayıştay Kanunu Neleri Beraberinde Getirdi (1) yeni Ticaret Kanunu (1) Yeni TTK (3110) Yeni TTK'da Şirketler Kendi Hisselerini Edinebilecek (1) Yeni TTK'da Uluslararası Muhasebe Standartları (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNU (9) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNA GÖRE MALİ MÜŞAVİRLİK RUHSATINA (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA LİMİTED ŞİRKETLER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNDA SÜRELER (1) YENİ TÜRK TİCARET KANUNUNU (1) Yeniçarşım (1) YERLİ OTOMOBİL (1) yeşil (1) Yeşil kart (9) Yeşil kart kalkmıyor (1) YEŞİL KARTIN DEVİR İŞLEMLERİ (1) Yılbaşından itibaren Yeşil Kart sistemi kalkıyor (1) Yıllar İtibari İle Asgari Ücretler (2) Yıllarında Çalıştığı İçin Aylıkları Kesilen Gurbetçi Emeklilere Müjde (1) YILLIK (1) Yine Kanun Tasarısında Denetçi olamayacaklar (1) yonetim-kurulunun (1) yurt dışı (1) yurt dışı Borçlanm (1) YURT DIŞINA GÖTÜRÜLEN TÜRK İŞÇİLERİ (1) Yurt Dışında İnşaat (1) yurtdışı borçlanması (1) Yurtdışı borçlanmasında emekli aylığı (1) YURTDIŞINDA (1) YURTDIŞINDAN OLAN ALACAKLAR (1) Zayi Olan Mallar (1) Zorunlu Deprem Sigortası (1) Zorunlu Sağlık (2)