Emlak vergisi tebliği (2)
Maliye Bakanlığı’nın “57 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliği”nden bahsetmiş bugün devam edeceğini yazmıştık.
Tebliğin ilgili bölümüne geçmeden önce, Maliye Bakanlığı’nın bu tebliği yayımlamasıyla başta vatandaş olmak üzere, biz meslek mensuplarını da rahatlattığını söylemek gerekir.
Konuyu şöyle açıklamaya çalışalım:
Dünyada hiçbir meslekte bütün kanunları bileceksin diye bir anlayış yoktur. Ancak ülkemizde biz meslektaşlar bu kapsam dışında tutulmuşuzdur. Başka bir anlatımla, halkımızda meslektaşlarımın hepsi her çıkan kanunu bilmek zorundalarmış gibi bir anlayış vardır.
Bu nedenle, doğal olarak emlak vergisi beyannamesini de meslektaşlarımız hazırlar ve bir şekilde ilgili belediyeye gönderirler. İşte bizim için sorunlar burada başlar. Belediyedeki görevliler beyanname ekinde birçok belge ister, belgeleri getirirsin, bu sefer de bir önceki sahibinin emlak, çöp vergisi borcu bulunduğunu söylerler. Ne de olsa belediye, bir önceki mükellefi kaçırmış ancak yenisini yakalamıştır. Öde, yoksa beyannameni almam tavır, davranış ve eylemi başlar.
İşte bu tavır, davranış ve eylemlere Maliye Bakanlığı bu tebliğ ile son veriyor. Çıkartanların ellerine sağlık...
Şimdi tebliğe devam edelim:
Özürlüler ait uygulama;
Ülkemizin sosyo-ekonomik şartları gereği Bakanlar Kurulu kanundan aldığı yetki çerçevesinde; "... kendisine bakmakla mükellef kimsesi olup onsekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin, özürlülerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200 m2'yi geçmeyen tek meskeni olması (intifa hakkına sahip olunması hali dâhil) halinde, bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra kadar indirmeye yetkilidir.” der ve devamında; “Geliri olmadığını belgelemenin usul ve esaslarını belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir." hükmü yer alır.
Özürlüler, özürlü kimlik kartı ile sıfır vergiden yararlanabilecekler.
İşte bu yetkiye dayanarak bundan böyle; özürlülerin bina vergisi sıfır uygulamasından yararlanabilmeleri için; bu durumlarını tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri veya özürlü kimlik kartı sahibi mükellefler, özürlü kimlik kartlarını belediyede ilgili görevliye ibraz etmek ve "Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu" ekine özürlü kimlik kartı fotokopisini eklemek suretiyle indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılacaklardır.
Özürlü kimlik kartı sahibi olmayan mükellefler, sağlık kurulu raporunun aslını veya onaylı örneğini belediye görevlisine ibraz etmek ve "Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip Olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu" ekine raporun fotokopisini eklemek suretiyle bu vergi indiriminden faydalanacaklardır.
Yine bu tebliğde, özürlü kimlik kartı veya sağlık kurulu raporu fotokopisinin her yıl yeniden verilmeyeceği belirtilmektedir.
Ayrıca, bu tebliğ ile özürlünün herhangi bir gelirinin bulunup bulunmaması ile özür oranı aranılmayacak.
Hiçbir geliri olmayan mükelleflerin indirimli vergi oranından yararlanmaları için "Hiçbir Geliri Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi"ni ilgili belediyeye vermeleri yeterli olup başka bir belge vermeleri istenilmeyecektir.
Engin MALAY
emalay@gazeteyenigun.com.tr
gazeteyenigun.com.tr/