Kamyon Kasasında Taşınan İşçiler Ölüme Yolculuk Yaptı
Yeter ki , kazanma ve kar hırsına kapılmadan önce İşçi Sağlığı diyerek yola çıkalım ,Sağlıklı ürünler üretelim.
VEDAT İLKİ / ALİTEZEL.COM
Isparta'nın Eğridir ilçesinde Akpınar köyü yakınlarında işçileri taşıyan kamyonetin devrilmesi sonucu 4 kişi öldü,11 kişi yaralandı.
Bu kazalara aslında yabancı değiliz.
Bu konuda araştırma yaparsak ,her yıl ortalama en azından 10 'dan fazla işçinin kamyon kasasında,traktör römorkunda düşerek öldüklerini ,yaralandıklarına şahit oluyoruz.
Mevsimlik işçilerin 15 kişilik minibüslerde 30 kişi taşınarak yapılan kazalarda ölüm ve yaralanmalar her yıl olmaktadır.
Bu son kaza ile Mermer ocağında çalışan işçilerin yemek paydosunu ocak dışında yemeğe gittiklerinde araç olarak kamyon kasasını kullandıkları görüyoruz.
Kanımca bu taşıma işleri yıllardır yapılıyor.
Bu uygulama kalıcı olması işverenin bu taşıma sistemine işçiyi çaresiz bırakarak alıştırması yada iş sahası içinde ekstra maliyet getirir düşüncesi ile bir yemekhane inşa etmemesinden kaynaklanıyor.
6331 sayılı İSGK ortaya çıkması ile birlikte kural tanımamak asgari seviyeye inmesi gerekirken ,azami seviyelere çıkmıştır.
Çalışma Bakanlığına bağlı İş Müfettişleri tarafından bu kaza da soruşturma kapsamına alınacaktır.
Tutanaklara trafik kazası olarak geçse bile ,bize göre olay iş kazası olması gerekir.
Öncelikle işyerinin denetiminde İş Sağlığı ve Güvenliği konusu masaya yatırılacak ,işçi özlük dosyası taranarak sigortalılıkları sorgulanacaktır.
Başta sorulacak soru işçiler işletmenin 1 km uzağında yer alan yemekhaneye yıllarca kamyon kasasında gidip gitmedikleri sorgulanmalıdır.
Ø İş Güvenliğine göre çalışanların İş Sağlığı,Güvenliği tedbirleri alınıp alınmadığı ,
Ø Mevcut İşçi Sağlığı ,İş Güvenliği Şartları ,
Ø İşverenin işçilere karşı sorumluluğu,
Ø İşçilerin yasal mevzuatı bilip bilmediği
Ø İş Güvenliği Uzmanı olup olmadığı,
Ø Risk Analizi
Ø Yönetmelik kurallarına uyulup uyulmadığı
Ø Çalışanların Sağlık Kontrolleri
Masaya yatırılarak sorgulama alanı genişletilmesi gerekir.
Kamyon kasasında yemekhane gönderilen işçilerin kaza mağduru olacağı aslında açıkça bir risk olmasına karşılık ,ihmal zinciri ile bu risk katmerli olarak artmış,4 işçi ölmüş,11 işçi yaralanmıştır.
Teknoloji, iş organizasyonu, çalışma şartları, sosyal ilişkiler ve çalışma ortamı ile ilgili faktörlerin etkilerini kapsayan tutarlı ve genel bir önleme politikası geliştirilmemiştir.
Çalışanlar Bilinçli Olmadıkları İçin Ölüme Davetiye Çıkarmıştır
Çalışanlar özellikle 6331 sayılı Kanunun 13'üncü maddesi anlatılmış olsa idi,artık kamyon kasında yemekhaneye gitmezdi.
Özellikle çalışmaktan kaçınma hakkını kullandıklarında ,kaçındığı dönemdeki ücreti ile kanunlardan ve iş sözleşmesinden doğan diğer hakları da saklı kalacaktır.
İş sözleşmesiyle çalışanlar, talep etmelerine rağmen gerekli tedbirlerin alınmadığı durumlarda, tabi oldukları kanun hükümlerine göre iş sözleşmelerini feshedebilir.
Bu kazada soruşturulacak ,ölenler öldüğü ile kalacak ,geride kalanlara sabır ve başsağlığı dilenecek,yaralılara acil şifalar…klasik sözler gündeme gelecektir.
Oysa böyle olunmamalıdır.
O işçiler hayatta kalmalı ölmemeli ,yaralanmamalı,eşleri dul ,çocukları yetim olmamalı ,anne ve babaların gözü yaşlı kalmamalıdır.
Kısaca çalışanın alın yazısı yada fıtratı denilerek üzerleri kül ile örtülmemelidir.
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu yeterince anlatalım,sahip çıkalım.
Unutmayalım bu kanun sadece Bakanlığın denetimi ile değil ,taşın altına elimizi koyarak ;
Ø İşveren,
Ø İşçi,
Ø Sendikalar/Konfederasyonlar (İşçi ve İşveren)
Ø Sivil Toplum Örgütleri
Ø Kamu Kurumları
Ø Medya
El ele vererek İş Kazaları /Meslek Hastalıkları en az seviyeye indirilir.
VEDAT İLKİ / ALİTEZEL.COM