.
.
Aynı veya Benzer Nitelikteki Bölümlendirilmiş Kısımlarla İlgili Farklı Asgari İşçilik Oran Uygulamaları, Sebepleri ve İtiraz Usulü
.
.
Belediyeler ile kamu kurum ve kuruluşları geniş kapsamlı ve nitelikleri aynı işleri bölüm, kısım ve etaplara ayırıp, bunların her birisi veya bölümü için ayrı ihale açmak suretiyle, aynı zaman dilimi içinde farklı işverenlere veya farklı zamanlarda aynı işverenlere yaptırabilmektedirler.
.
.
I- GİRİŞİhale makamlarının bu usulle iş yaptırmalarında maliyetleri düşürmek, koordinasyonu sağlamak, ikmal edilen iş kalitesini kontrol altında tutmak ve ihale suretiyle verilen işlerin monopol eliyle yürütülmesini engellemek gibi amaçlar olduğu söylenebilir. İhale makamı mezkûr saiklerle bölümlendirdiği işleri ikmal ettirebilmekle birlikte, bu işleri ikmal eden aracılar (alt işverenler) söz konusu işlerin ikmali ile ilgili olarak Kurumda tescil ettirdikleri geçici işyeri dosyaları üzerinden hesaplanan asgari işçilik tutarlarındaki farklılıklarla muhatap olabilmektedir.Sosyal Güvenlik Kurumu uygulamalarında, geçmişte yürürlükte bulunan ölçümleme uygulamasında olduğu gibi günümüzde halen yürürlükte olan asgari işçilik uygulamasında da önem arz eden konuların başında özelikle değişik taahhüt konusu işlerde tatbik edilecek işçilik oranlarının belirlenmesi gelmektedir. Asgari işçilik oranı, ihale yoluyla yapılan işlerde istihkak tutarı, özel nitelikteki inşaat işlerinde ise maliyet bedeli içerisindeki asgari işçilik miktarının yüzdesini ifade eder. Aynı nitelikteki farklı bölümlerle ilgili farklı asgari işçilik oranı uygulaması sonucu fark matrah ve buna istinaden tahakkuk ettirilen idari para cezaları işverenler arasında haksızlık olarak algılanmaktadır. Bu yazımızda, geniş kapsamlı ve nitelikleri aynı bölümlendirilmiş işlerin ikmali ile ilgili farklı asgari işçilik oran uygulamaları, tespit sebepleri ve itiraz usulü üzerinde durulacaktır. II- YASAL DAYANAK Asgari İşçilik Oranları uygulamasına 19.02.1965 tarih ve 1232 sayılı Bakanlık Genelgesi ile ölçümleme döneminde uygulanmaya başlanmış, daha sonra ihtiyaca göre bu oranlar değişik tarihlerde çıkarılan genelge ve genel yazılarla değiştirilmiştir. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 85. maddesinin 2. fıkrasında; “kamu idareleri, döner sermayeli kuruluşlar ile bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan işlerden ve özel nitelikteki inşaat işlerinden dolayı bu işleri yapan işveren tarafından yeterli işçilik bildirilmiş olup olmadığı Kurum’ca araştırılacağı, Kurum’a yeterli işçilik tutarının bildirilmiş olup olmadığının araştırılmasında, işin yürütümü için gerekli olan asgarî işçilik tutarının tespitinde dikkate alınacak asgarî işçilik oranlarının saptanması ve asgarî işçilik oranlarına vaki itirazların incelenerek karara bağlanması amacıyla Kurum bünyesinde; Kurum teknik elemanlarından dört üye, yönetim kurulunda temsil edilen işçi ve işveren konfederasyonlarınca görevlendirilecek iki üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden bir üye olmak üzere toplam yedi teknik elemandan oluşan, Asgarî İşçilik Tespit Komisyonu kurulacağı” belirtilmiştir. Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esaslarını Düzenleyen Yönetmeliğin[1] 10. maddesine istinaden, çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranları “Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’nca Belirlenen Çeşitli İş Kollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ” ile yayımlanarak yürürlülüğü girmiştir. Bu Tebliğ, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 85. maddesinde sayılan kurum, kuruluş ve bankalar tarafından ihale mevzuatına göre yaptırılan her türlü işler ile gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılan özel nitelikteki inşaat işlerine uygulanacak asgari işçilik oranları ile ilgili işlemleri kapsar. III- ORAN TESPİT KOMİSYONU A- KOMİSYONUN OLUŞMASI Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 5. maddesinde, komisyon teşekkülü ile ilgili olarak, “Komisyon, Yönetim Kurulu kararı ile Kurum teknik elemanlarından dört asıl dört yedek, Yönetim Kurulu’nda temsil edilen işveren konfederasyonu ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğince görevlendirilecek birer asıl ve birer yedek teknik eleman ile yine Yönetim Kurulunda temsil edilen işçi konfederasyonunca görevlendirilecek bir asıl ve bir yedek teknik eleman olmak üzere toplam yedi asıl ve yedi yedek üyeden oluşur. Kurum’ca gerekli görülmesi halinde, Yönetim Kurulu kararı ile aralarındaki görev dağılımı da belirtilmek suretiyle birden çok komisyon kurulabilir” denilmektedir. İşçi ve işveren konfederasyonları ile TOBB tarafından görevlendirilecek üyelerin en az dört yıllık mühendislik, mimarlık eğitimi veren fakültelerden mezun olması ve en az üç yıllık şantiye deneyiminin ya da mesleki çalışmasının bulunması gerekir. B- KOMİSYONUN ÇALIŞMASI Komisyon; inşaat, elektrik ve makine mühendisi üyelerinin bulunması kaydıyla en az dört üyenin katılımı ve Kurum personelinin tabi olduğu haftalık çalışma süresi ile günlük çalışma saatlerine uymak suretiyle toplanır ve çalışmalarını yürütür. Komisyon, gerektiğinde ilgili meslek veya kamu kuruluşlarından yazı ile görüş isteyebilir (7. madde) Çeşitli işkollarına ait işlerin asgari işçilik oranları, Komisyonca tespit edilerek tebliğ ile Resmî Gazete’de yayımlanır. Tebliğ’de oranlarla birlikte; oranın belirlenmesinde esas alınan kriterler, iş kalemleri, çalışma şekilleri ve teknolojiden faydalanma durumu gibi açıklayıcı bilgilere yer verilir. (10. madde) IV- UYGULANACAK ORANLARIN TESPİTİ A- TEBLİĞ LİSTESİ Kurum’a yeterli işçilik bildirilmiş olup olmadığının Ünitece araştırılmasında veya meslek mensupları tarafından ihale konusu işler ile özel nitelikteki inşaat işyerlerinden dolayı işyeri kayıtlarının incelenmesi sonucunda rapor düzenlenirken ya da Kurum’un denetim ve kontrolle görevli memurlarınca işin yürütümü için gerekli olan asgari işçilik miktarının tespitinde dikkate alınmak üzere, Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’nca çeşitli işkollarına ilişkin belirlenen oranlar, bu Tebliğ eki listede yayımlanmıştır. Ünitelerce yapılacak araştırma işleminde veya meslek mensuplarınca işyeri kayıtlarının incelenmesi sonucunda düzenlenecek raporlarda ya da Kurum’un denetim ve kontrolle görevli memurları tarafından işin yürütümü için gerekli olan asgari işçilik miktarının tespiti hususunda yapılacak incelemelerde, söz konusu işkolları ile ilgili olarak bu listede belirtilen oranlar esas alınmak suretiyle işlem yapılacaktır.[2] Diğer taraftan, Tebliğ eki asgari işçilik oranlarını gösterir listede, bazı işkollarının asgari işçilik oranları eski oranlara göre düşmüş, bazıları ise yükselmiş olduğundan, Tebliğin yayımlandığı tarihten önce başlayıp Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra biten/bitecek olan işlerle ilgili olarak Kurum’ca yapılmış olan işlem kesinleşmemiş olmak kaydıyla, eski oranla yeni oran kıyaslanarak düşük olan orana göre işlem yapılacaktır. B- ASGARİ İŞÇİLİK TESPİT KOMİSYONUNA SONRADAN YAPILAN MÜRACAATLAR Tebliğ’de yer alan işçilik oranları günümüz itibariyle uygulanmakta olup, özellikle işçilik oranları önceden belirlenemeyen ya da ihale makamınca akreditif bedeli ödenmek veya ihale bedeli dışında malzemeleri verilmek suretiyle yaptırılan işlerin asgari işçilik oranları ile işçilik oranlarının belirlenmesi ile ilgili diğer ihtilaflı konularda asgari işçilik tespit komisyonunun önemi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, oranı belli olmayan işler hakkında Üniteler veya Meslek Mensupları ya da Kurum’un denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılacak işlemlerde, listede benzer bir iş için belirlenmiş olan oran dikkate alınamayacağı gibi, daha önce Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’nca başka bir işyerinde yapılan iş dolayısıyla belirlenmiş olan oran da dikkate alınamayacaktır. Ancak, tek sözleşme ile yapılan ihale konusu işin birden fazla işkolunu kapsıyor olması ve her bir işin asgari işçilik oranının Tebliğ eki listede mevcut olması durumunda, işverenin yazılı isteği de olmak kaydıyla, yapılacak işlemde bu işlerin en yükseğine ilişkin oran dikkate alınacaktır. Meslek mensuplarınca rapor düzenlenmek üzere defter ve belgeleri incelenen işlere ait oranların bu Tebliğ eki listede bulunmaması halinde, oranın Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’nca belirlenmesi amacıyla tespite konu işe ait olup, İdarece her sayfası onaylanmış son hakediş raporu ve oranın tespiti için gerekli olan diğer belgeler (sözleşme, iş bitirme belgesi vb.) meslek mensubunca ilgili Üniteye dilekçe ekinde verilecek, Ünitece de, Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’nca belirlenecek oran ilgili meslek mensubuna bir yazı ile bildirilecek, işverene de ayrıca tebliğ edilecektir.[3] Ön değerlendirme veya araştırma işlemi sonucunda hesaplanan prim borcu tebliğ edilmemiş veya tebliğ edildiği halde Kurumumuza itiraz edilmiş ya da yapılan itirazlar üzerine Ünite itiraz komisyonlarınca verilen kararlar henüz işverenlere tebliğ edilmemiş veya tebliğ edilmekle beraber bir aylık Kurum’a itiraz süresi ya da mahkemeye dava açma süresi dolmamış ise, bu haller kesinleşmemiş işlem olarak değerlendirilecektir.[4] C- KOMİSYONA SONRADAN YAPILAN MÜRACAATLARDA GEREKLİ BİLGİ VE BELGELER - Tespite konu işe ait son hak ediş raporunun, - Hak ediş raporu düzenlenmeyen anahtar teslimi, yap-işlet-devret veya yap-işlet suretiyle ihale edilen işler ve benzer işlerde yüklenici tarafından idareye verilen ve kabul edilen teklif, - Teknik doküman, analizler, maliyet bedelleri, - Teklif birim fiyat cetvelleri ve mahal listeleri, - İşe ait sözleşmenin ilgili bölümleri, - Teknik ve mali dokümanlar, - İdarece işverene malzeme verilmiş olup olmadığı, verilmiş ise verilen malzemenin cinsi, miktarı, - Sözleşme yılı fiyatlarıyla toplam bedelini gösteren iş bitirme belgesi, ilgili Kurum ünitesi tarafından Komisyona intikal ettirilmek üzere Daire Başkanlığına gönderilir.[5] D- DOSYALARIN ÖN İNCELEMESİ Komisyona intikal eden dosya, Başkan tarafından işin ağırlığına ve uzmanlık konusuna göre üyelerden birine verilir. Dosya, öncelikle ve ivedilikle asgari işçilik oranının tespiti için gerekli belgeleri ihtiva edip etmediği açısından en geç on gün içinde ön incelemeye tabi tutulur. Bu inceleme sonucunda ilave bilgi ve belgelerin teminine ihtiyaç duyulması halinde dosya, Daire Başkanlığına iade edilir. Daire Başkanlığı tarafından söz konusu eksikliklerin giderilmesi hususu, oran tespitini isteyen üniteye yazılı olarak bildirilir.[6] E- DEĞERLENDİRME VE ORAN TESPİTİNDE NAZARA ALINAN HUSUSLAR a) Dosya, ilgili üye tarafından yapılacak inceleme sonucunda düzenlenen Asgari İşçilik Oranının Tespitine İlişkin Hesap Cetveli[7] ile birlikte Komisyonda görüşülür. b) İlgili üyelerce, öncelikle işin, isim benzerliğinden ayrı olarak, yapılış şekli, kullanılan makine, teknoloji ve teçhizatın durumu dikkate alınarak inceleme yapılır. Bu inceleme neticesinde, değerlendirilmekte olan işin Tebliğ’de aynen karşılığı mevcut ise bu oran uygulanır. Değerlendirme, işin sadece isim benzerliğine dayalı olarak yapılamaz. Asgari işçilik oranının tespitinde, sözleşme yılı itibariyle hak ediş tutarı esas alınır. Tenzilat, fiyat farkı ve KDV dikkate alınmaz. c) Asgari işçilik oranı, öncelikle sözleşme yılı fiyatları üzerinden, mümkün olmaması halinde ise imalatların tamamı hangi yıl içerisinde yapılmış ise, o yılın fiyatları üzerinden hesaplanır. ç) İşin bütünü ana imalat kalemlerine ayrıştırılarak, ana imalatların Tebliğ’deki asgari işçilik oranları tespit edilir ve ana imalatların işin bütünü içindeki ağırlığı da dikkate alınarak işin tümüne ait asgari işçilik oranı bulunur. İşin bütününün ana imalatlara bölünmesine rağmen, ana imalatların bir bölümüne veya tümüne ait asgari işçilik oranlarının aynısının Tebliğ’de bulunmaması durumunda, ana imalatların benzerine ait asgari işçilik oranları Tebliğ’den bulunarak verilir. Bunun da mümkün olmaması halinde ana imalatlar, alt imalatlara bölünerek yapılan işe ait asgari işçilik oranı bulunur. d) İdarece malzeme verilmesi durumunda, malzemenin kullanıldığı hakedişteki imalat pozunun tutarına göre, işin yapımında makine ve işçi kullanılma oranı dikkate alınarak tespit edilir. Geri kalan iş, ilgili tebliğlerde ve genelgelerdeki oranlar dikkate alınarak değerlendirilir. e) Malzemenin tamamı idarece verilmekle birlikte, yapılan işte bir kısım giderlerin veya imalat sırasında kullanılan alet ve edevatın işverence karşılanması halinde, Tebliğ’deki benzer işler, yoksa fiyat analizleri dikkate alınır. f) Yapılan işin hak ediş raporunun olmaması ve fatura mukabili veya tek kalem şeklinde ödeme yapılmış olması halinde, o işte çalışan işçi sayısı, çalışma süresi gibi unsurlar, bunların da bilinememesi durumunda Tebliğ’deki benzer işe ait oranlar dikkate alınarak değerlendirme yapılır. g) “Yap-İşlet-Devret” veya “Yap-İşlet Modeli” ile yapılan işlerde işçilik oranı, yüklenici tarafından idareye işe ait sözleşme ile diğer teknik ve mali dokümanlardan yararlanılmak suretiyle bu işe ait maliyetler dikkate alınarak belirlenir. ğ) Hak edişte belirtilmiş olması halinde, depolanan, muhafaza altına alınan yedek ekipman, parça veya imalatta kullanılmayan malzemelerin bedeline % 4 asgari işçilik oranı uygulanır. h) Yurtiçi veya yurtdışından temin edilen teknolojik malzemenin montajının yapılması durumunda, montaj işçiliğinin tespitinde, fiyat analizleri, montaj sırasında sarf edilen yardımcı montaj malzemeleri ve montajda kullanılan makine ve ekipmanlar dikkate alınarak hesaplama yapılır. ı) İşin yapımında kullanılacak makinelerin, idare tarafından verilmesi halinde; i. Makineler için idareye kira ödeniyorsa, bu husus dikkate alınarak, ii. Makineler için idareye kira ödenmeyip, makinelerin bakımı ve giderlerinin karşılanması halinde, işin asgari işçilik oranı, Tebliğ’deki benzer oranlar, bunun mümkün olmaması halinde fiyat analizleri esas alınarak, iii. Makineler için kira ödenmeyip, makinelerin bakım ve onarımını gerektirecek herhangi bir gider de yapılmaması halinde, işin asgari işçilik oranı, kullanılan malzemeler dikkate alınarak veya salt işçilik olup olmadığına bakılarak tespit edilir. i) Yapılan işin bünyesinde nakliye ayrı bir kalem olarak gösterilmiş ise bu durum ayrıca değerlendirilir ve başka bir kalem bünyesine dahil edilmez. j) Yapılan iş, birden fazla işkolunu içeriyorsa, her bir işin ağırlığı ve Tebliğ’deki asgari işçilik oranları ayrı ayrı dikkate alınarak hesaplama yapılır. m) Paket veya bir bütün olarak getirilip, yalnızca montajı yapılan makine, ekipman ve gruplarda, montaj işçilik oranları bulunur.[8] F- YERİNDE TESPİT Devam etmekte olan veya tamamlanmış işlerle ilgili olarak asgari işçilik oranı hakkında karar verilebilmesi için, işin yapıldığı yerin görülmesi gerektiği durumlarda, belirlenen üyeler Daire Başkanlığı oluru ile işyerine giderek yerinde tespit yaparlar. Devam etmekte olan işlerle ilgili yerinde tespit, işverenin talep etmesi halinde de yapılabilir.[9] G- TESPİT SÜRESİ VE KARARLAR Asgari işçilik oranının tespit işlemi, dosyanın eksiksiz olarak Komisyona tesliminden itibaren en geç bir ay içinde tamamlanır. Komisyon kararları en az dört üyenin aynı yöndeki oyu ile alınır. Üyeler, kararlarında çekimser oy kullanamaz; karara karşı olan üye, karşı oy gerekçesini karara yazarak imzalar. Daire Başkanlığı, teslim edilen asgari işçilik oranına ilişkin kararı, tespiti isteyen üniteye beş iş günü içinde bildirir.[10] H- İTİRAZ VE İTİRAZDAN VAZGEÇME İşveren, kendisine tebliğ edilen borca veya asgari işçilik oranına, tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde nedenleri ile birlikte yeni bilgi ve belgeleri de ekleyerek ilgili üniteye bir kez yazılı olarak itiraz eder. Bu tür itirazlar Komisyonca en geç on beş gün içerisinde sonuçlandırılır. Daire Başkanlığı, asgari işçilik oranına yapılan itiraz üzerine Komisyonca alınan kararı, en geç üç iş günü içinde ünitesine gönderir. Ünitece, asgari işçilik oranında bir değişiklik olmaması halinde işverenin talebinin reddine dair karar işverene tebliğ edilir; yeni bir asgari işçilik oranı belirlenmesi halinde, inceleme işlemi tekrarlanır. Maddi hatalar hariç birden fazla yapılan itirazlar Komisyonca dikkate alınmaz.[11] İşveren itirazı hakkında komisyonca karar verilinceye kadar itirazından vazgeçebilir. Vazgeçme işverenin ilgili üniteye vereceği bir dilekçe ile veya bu husustaki beyanının tutanak ile tespiti suretiyle yapılır. Vazgeçme halinde itiraz eden kendisine tebliğ olunan karara münhasır olmak üzere itiraz hakkını kaybetmiş sayılır.[12] V- SONUÇ Ünitece yapılacak “Araştırma”, meslek mensuplarınca yapılacak incelemelerde ya da Müfettişliklerce düzenlenecek olan raporlarda en son Tebliğin yayınlandığı 12.05.2010 tarihinden itibaren başlayan işler ile ilgili olarak Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ eki listede bulunan oranlar esas alınmak suretiyle işlem yapılmaktadır. Tebliğ ekinde yer alması halinde, söz konusu oran uygulanmakta, aksi halde oran tespiti için Sigorta Primleri Daire Başkanlığı’na gerekli belgeler gönderilerek sonucuna göre işlem yapılmaktadır. Kurum tarafından ihale konusu esas alınarak Tebliğ ekinde belirtilen oranlara göre yapılan değerlendirmeler, zaman zaman işverenler ve Kurum arasında uyuşmazlıkları neden olmaktadır. İşverenlerce yapılan itirazlar, daha çok Kurum tarafından değerlendirmeye esas tutulan ihale konusu işin tanımı ile ihaleye ait ana imalat veya imalatların farklılık göstermesi ve bu doğrultuda işverenin ikmal ettiği aynı veya benzer nitelikteki işler için farklı oran tespit edilmesi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Pratikte aynı yol ve yöntem ve araçlarla ikmal edilen benzer nitelikteki işler işverenler tarafından birebir aynı olarak değerlendirilmekte ve işverenler ikmal ettikleri bölümlendirilmiş aynı veya benzer nitelikteki işlerle ilgili tespit edilen oranların farklılık göstermesini haksızlık olarak algılamaktadırlar. Bu algının haklılık payı olmakla birlikte, oran tespit usulü hakkındaki yetersiz bilginin bu algının oluşmasındaki payı da yadsınamaz. Zira hakediş tutarı, işin makine ve insan gücü ile yapılma oranları, ikmal edilen işlerin bütün içindeki payları, daha önce benzer nitelikteki işlerle ilgili tespit edilen oran puanlaması gibi unsurlar talep edilen işle ilgili oran tespiti etkilemektedir. Aynı veya benzer nitelikteki bölümlendirilmiş kısımlarla ilgili farklı asgari işçilik oran tespit edilmiş olası halinde, işverenin itiraz hakkı saklıdır. Ancak unutulmaması gereken noktalardan birisi şudur ki, oran belirlenirken sadece bölümlendirilmiş işin parçalarının nitelik olarak birbirinin aynı olması aynı oran tespiti sonucunu doğurmamaktadır. Zira, oran tespitinde nazara alınan kıstaslara göre yapılan puanlandırmalar sonucu farklı oran tespitleri olabilmektedir. Bu nedenle, değerlendirmeye esas alınacak “iş ve oranın” doğru tespiti ve çıkan uyuşmazlık giderilmesi amacıyla, işverenler işin devamı süresince ve işin bitimine yakın Sosyal Güvenlik Müdürlüğü’ne başvurarak işin Asgari İşçilik Tespit Komisyonu’na havale edilerek yerinde tespit yapılmasını talep edebileceği gibi, işin bitiminde de oranın belirlenmesi için işin Komisyona havale edilmesini talep edebileceği gibi, bölümlendirilmiş aynı veya benzer nitelikteki işleri ikmal eden işverenlerin dosyaları üzerinde üniteler, meslek mensupları veya Müfettişliklerce yapılan asgari işçilik incelemelerinde uygulanan oranların kayda değer farklılık göstermesi halinde, yasal süresi içinde Kurum’a müracaatları mağduriyetlerin oluşmaması açısından önem arzetmektedir. Kenan KOÇAK* E-Yaklaşım (*) Sosyal Güvenlik Kurumu Müfettişi [1] 27.09.2008 tarih ve 27010 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır. [2] 12.05.2010 tarih ve 27579 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ, 4. Madde [3] 12.05.2010 tarih ve 27579 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ, Madde. 5 [4] 12.05.2010 tarih ve 27579 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğ, Madde. 6 [5] 27.09.2008 tarih 27010 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunun Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. Madde. 11 [6] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 13 [7]
[8] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 14 [9] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 15 [10] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 16 [11] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 17 [12] Adı geçen Yönetmelik. Madde. 18 KAYNAK : http://www.ozdogrular.com/content/view/16747/ |