Şükrü Kızılot: "Otomobilde atılan taş ürkütülen kurbağaya değmedi"
NİYE mi? Niye olacak, yüzde 55 ÖTV artırımı ile toplam vergi oranı yüzde 171’e çıkan 2.000 silindir hacminin üzerindeki lüks otomobiller, Türkiye’deki otomobil satışlarının sadece yüzde 2’sini oluşturuyor da ondan.2011 yılının ilk 6 ayındaki otomobil satışlarının dağılımı, silindir hacimleri itibariyle tabloda gösterilmiştir..
DÜNYA ORTALAMASININ 7 KATI
Yüzde 2 oranını görünce akla ister istemez;
“Madem otomobil satışlarının yüzde 2’si 2.000 silindir hacminin üzerindeki otomobiller, o zaman Dünya ortalamasının 7 katına ulaşan vergi oranı niye belirlendi?” sorusu geliyor.
Yüzde 2 oranını görünce akla ister istemez;
“Madem otomobil satışlarının yüzde 2’si 2.000 silindir hacminin üzerindeki otomobiller, o zaman Dünya ortalamasının 7 katına ulaşan vergi oranı niye belirlendi?” sorusu geliyor.
Hemen ardından da;
“Peki.. ÖTV oranı yüzde 33 artırılan, silindir hacmi 1.600-2.000 arasındaki otomobillerin durumu ne?” diye soracak olanlar için de açıklayalım; toplam otomobil satışlarının yüzde 9’u.
2011’de toplam otomobil satışlarının yüzde 89’unu oluşturan 1.600 silindir hacminin altındaki otomobillerde ise ÖTV artışı yapılmadı.
Ne dersiniz, bu tabloya baktığınızda;
“Otomobilde atılan taş, ürkütülen kurbağaya değmedi” demekte haksız mıyız?
“Peki.. ÖTV oranı yüzde 33 artırılan, silindir hacmi 1.600-2.000 arasındaki otomobillerin durumu ne?” diye soracak olanlar için de açıklayalım; toplam otomobil satışlarının yüzde 9’u.
2011’de toplam otomobil satışlarının yüzde 89’unu oluşturan 1.600 silindir hacminin altındaki otomobillerde ise ÖTV artışı yapılmadı.
Ne dersiniz, bu tabloya baktığınızda;
“Otomobilde atılan taş, ürkütülen kurbağaya değmedi” demekte haksız mıyız?
AB ÜLKELERİNDE ÖTV YOK
Türkiye, otomobillerde ÖTV uygulaması ile 2002 yılında tanıştı.
AB’ye geçiş sürecinde, Türkiye’de de ÖTV’nin olması gerektiği belirtildi ve 1 Ağustos 2002’den itibaren ÖTV uygulaması başlatıldı.
Evet.. AB ülkelerinde uygulandığı doğruydu ancak ÖTV akaryakıtta, tütün ve alkollü içkilerde uygulanıyordu. Otomobilde ÖTV uygulaması yoktu.
O dönemde bu konunun üzerinde pek durulmadı sonra da ÖTV’ye alıştık. Biz alıştıkça, belli aralıklarla ÖTV oranları artırıldı. Bu yetmedi bir de ÖTV’nin KDV’si yani “verginin de vergisi” alındı.
Böyle olunca da olanlar oldu ve Türkiye otomobilden alınan vergilerde “Dünya rekortmeni” oldu!Şu andaki tabloya bakıyoruz; AB ülkelerinde, ÖTV’si olmadığı için otomobil fiyatları Türkiye’dekinin yarısı hatta bazı modellerde üçte biri kadar!..
Tablo böyle olmasına rağmen bir yandan da otomobildeki ÖTV’yi artırıyoruz.
Anlayan beri gelsin!..
Türkiye, otomobillerde ÖTV uygulaması ile 2002 yılında tanıştı.
AB’ye geçiş sürecinde, Türkiye’de de ÖTV’nin olması gerektiği belirtildi ve 1 Ağustos 2002’den itibaren ÖTV uygulaması başlatıldı.
Evet.. AB ülkelerinde uygulandığı doğruydu ancak ÖTV akaryakıtta, tütün ve alkollü içkilerde uygulanıyordu. Otomobilde ÖTV uygulaması yoktu.
O dönemde bu konunun üzerinde pek durulmadı sonra da ÖTV’ye alıştık. Biz alıştıkça, belli aralıklarla ÖTV oranları artırıldı. Bu yetmedi bir de ÖTV’nin KDV’si yani “verginin de vergisi” alındı.
Böyle olunca da olanlar oldu ve Türkiye otomobilden alınan vergilerde “Dünya rekortmeni” oldu!Şu andaki tabloya bakıyoruz; AB ülkelerinde, ÖTV’si olmadığı için otomobil fiyatları Türkiye’dekinin yarısı hatta bazı modellerde üçte biri kadar!..
Tablo böyle olmasına rağmen bir yandan da otomobildeki ÖTV’yi artırıyoruz.
Anlayan beri gelsin!..
(Hürriyet, 17.10.2011)