Ya Değişmeniz Gerekiyorsa?
Bu gün iş dünyasının geneli çalkantılı piyasalarla, daha fazla talep eden hissedarlarla, daha bilinçli tüketicilerle ve daha niceleri ile karşı karşıya. Baskıyı her zaman olduğundan çok daha fazla hisseden iş dünyası, bunların üstesinden gelmek için sürekli yenilik ve yeniden yapılanma peşinde. Global rekabet, ağır makroekonomik koşullar ve bilinçli tüketici ile yaşamak, daha kaliteli ürün ve hizmet kalitesini daha rekabetçi fiyatlarla sunmayı gerektiriyor.
.
Ticari bakış açısının şirkete kazandırılması, görevlerin yeniden tanımlanması, verimsiz çalışma alışkanlıklarının ortadan kaldırılması, işi destekleyecek yeni teknolojinin kullanıma alınması gibi; organizasyonun nasıl yönetildiğine ilişkin değişim, oldukça sık olarak karşılaşılan bir durum olarak karşımıza çıkıyor.
Genel olarak değişimin gerekliliği ve çağımızdaki önemi artık her şirket tarafından dile getirilmekle birlikte, değişim projelerinin maliyeti ve başarıya ulaşma oranının fazla yüksek olmayışı şirketlerin harekete geçmesine engel oluyor. Bu projelerde başarı, yönetimin hem karar hem de uygulama anlamında tam desteği ve ısrarı ile mümkün olabilir. Bu kadar net bir yönetim desteği için de her şirketin cevap vermesi gereken bazı sorular bulunuyor.
.
Şirketinizin Mevcut Değişim Becerisini Nasıl Ölçebilirsiniz?
.
Kriter Adı | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Analiz Sonucu |
Yeni Ürün Adeti | 2 | 1 | 0 | 0 | Düşüş Var |
Uygulamaya Geçen Öneri Sayısı | 16 | 10 | 5 | 3 | Düşüş Var |
Yeni Yatırım Sayısı | 4 | 2 | 0 | 2 | |
Yeni Organizasyonel Yapılanma Çalışmaları | 0 | 0 | 1 | 3 | Artış Var |
Şirketinizin ne kadar yenilikçi bir yapıya sahip olduğunu anlamak için yukarıdaki kriterler bazında bir değerlendirme yapmanız gerekmektedir. Burada yapacağınız değerlendirme sonucunda 2009 yılı için bu kriterlerden çoğunda en az bir uygulamanız var ise yenilikçi bir şirket olduğunuzu söyleyebilirsiniz. Eğer tam tersi bir durum geçerliyse, şirket yapınızın değişime çok uygun olmadığını ve değişim için zorlu bir çalışma gerektiğini anlamalısınız. Ayrıca, yıllar bazında karşılaştırma yaparak şirketinizin değişim becerisinin nasıl değiştiğini gözlemleyebilirsiniz. Burada yapacağınız değerlendirmelerde ekonomik koşullar vb. dış etkenleri de göz önüne almanız gerekmektedir.
Kapsamlı Bir Değişim Projesine İhtiyacımız Var mı?
.
Kriter Adı | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Trend Analizi Sonucu |
Ciro Artış Oranı – Sektör Büyüme Oranı | % 4 | % 3 | % 1 | -% 1,5 | Düşüş Var |
Şirket Faaliyet Karı | 80 | 70 | 50 | 20 | Düşüş Var |
Marka Araştırmaları2 Sonuçları | % 60 | % 50 | % 30 | % 25 | Düşüş Var |
Çalışan Memnuniyeti Oranı | % 65 | % 55 | % 50 | % 45 | Düşüş Var |
Kritik Personeli3 Şirkette Tutma Oranı | % 80 | % 90 | % 75 | % 85 | Sabit |
Müşteri Memnuniyeti Oranı | % 85 | % 78 | % 74 | % 67 | Düşüş Var |
Verimlilik4 Oranı | 85 | 75 | 80 | 82 | Sabit |
1 – 2009 yılı henüz tamamlanmadığı için Şirket Faaliyet Karı alanında bu yılın sonuçlarını kullanmak için tüm sene için hesaplanması gerekiyor. Örneğin ilk 10 ayın sonuçlarını 12/10 ile çarparak yıllık sonuçlara ulaşabilirsiniz.
.
2- Marka Araştırmaları alanında şirketin sahip olduğu markaların bilinirliği ve tercih edilme oranlarına ait sonuçları kullanabilirsiniz.
.
3- Kritik personel, şirketten ayrıldığında yerini hemen dolduramayacağınız ve rakiplerinize gitmesi rekabet açısından sakıncalı personeldir.
.
4- Verimlilik konusunda kriteri belirleme şirkete bırakılmıştır. Burada çalışan başına ürün veya hizmet üretimi oranı kullanılabileceği gibi giderleri de içine alan bir tanımlama da yapılabilir.
.
Yukarıdaki tabloda yer alan kriterleri bir trend analizi mantığıyla yıllar boyunca incelediğinizde her bir kriter için tespit ettiğiniz sonucu “Trend Analizi Sonucu” alanına yazabilirsiniz.
.
Eğer bu kriterlerden bir veya ikisinde düşüş varsa kapsamlı bir değişime ihtiyacınız olmadığını düşünebilirsiniz. Bunun yerine düşüş olan alanlara odaklanarak, şirketinizin önünü açabilirsiniz. Eğer tablodaki kriterlerden en az üçünde düşüş varsa, değişim için hala biraz zamanınız olmakla birlikte kapsamlı bir değişim projesine hazırlık yapmanız gerekmektedir. Eğer tabloda yer alan kriterlerden en az beş tanesinde düşüş varsa bu şirketiniz için tehlike çanlarının çaldığını ve acilen profesyonel destek almanız gerektiğini göstermektedir.
.
Ya Hiçbir Şey Yapmazsanız?
Önceki bölümde yapılan değerlendirme sonucunda değişime hazırlık veya acilen değişim işareti aldıysanız şirketiniz yaşam döngüsünde sona doğru yaklaşmaktadır. Bu durumda hiçbir şey yapmazsanız çok net bir şekilde şirketinizin sona doğru ilerleyişini görebilirsiniz. Eğer bir şeyler yapmak isterseniz, hemen bir profesyonel destek alarak, kararlı bir yönetim desteği ile örnek bir değişim projesi başlatabilirsiniz. Gerçekleştireceğiniz değişim projesi şirketinize yeni bir yaşam döngüsü kazandıracaktır. Yüz yıllar boyunca yaşayan şirketlerin hepsi bu projelerle ve yeniliklerle ayakta kalmayı başarabilmiştir. Bu projelerin başarıya ulaşması ise yine yönetimin katılımı ve sürekli desteği ile mümkün olabilecektir.
Yücel Karadağ
yucelkaradag@altinbas.com
http://www.muhasebevergi.com/makale.aspx?id=232