İşçilere eş durumu tayininin olup olmadığı bir çok çalışanı ilgilendirmektedir. Bazı okuyucularım 6111 sayılı Torba Yasa ile işçilere eş durumu tayininin getirilip getirilmediğini, getirildi ise koşullarını soruyor.
6111 sayılı Yasa ile kamu kurum ve kuruluşlarında sürekli işçi kadrosunda çalışan işçilere; yurt içinde ve yurt dışında sürekli görevle atanan memurların işçi olan eşlerine işçilik süresince her defasında bir yıldan az olmamak üzere en çok sekiz yıla kadar ücretsiz izin uygulaması getirildi. Getirilen bu düzenleme eş durumundan dolayı işçilere tayin uygulaması değil. işçilerin işlerini kaybetmeden belirli bir süre ücretsiz izne ayrılmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Mevzuatımızda işçilere eş durumu tayinini düzenleyen bir hüküm bulunmamaktadır.
Eşi memur olan bir işçi eşinin tayininin çıkmasını gerekçe göstererek istifa eettiğinde tazminat dahi alamamaktadır. Örneğin İstanbul'da tekstil sektöründe çalışan bir işçinin öğretmen olan eşinin tayininin Adıyaman'a çıktığını varsayalım. İşçi eşinin tayinini gerekçe göstererek işverenden tazminat talep edemez. Çünkü işçinin eş durumu haklı bir mazeret olarak kabul edilmiyor.
Okur Sorularına Cevaplar
Soru: 1996 tarihinde sigortaya girişim var. 01,01,2006 tarihinde Bağkur sigortalısı idim. 01.03.2011 tarihinden itinaberende esnaf Bağkurlusuyum halen devam ediyor. 34 yaşındayım. Kaç yaşında emekli olurum? Eşim 2246 gün SSK'sı var gözünden rahatsız. Yaşı 32 malülen emekli olması için raporun oranı yüzde kaç olması lazım. Vergi indiriminden emekli olmayı seçerse kaç yıl prim şartı var? Fatih Savaşçı
.
Cevap: Bağ-Kur'a (4-b ye ) devam etmeniz halinde 9 bin gün prim ödeyerek 60 yaşında emekli olabilirsiniz. 4-a ya(eski SSK) geçmeniz halinde ise 25 yıl sigortalılık süresi, 56 yaş ve 5825 gün priminiz olması halinde emekli olursunuz(en az son 3,5 yılın 4-a kapsamında olması gerekir.)
.
Sayın Fatih Bey, eşinizin en az %40 maluliyeti olması ve sigorta başlangıcının 1991 ile 2008 arası kademeli geçişe göre 15 yıl 3600 gün ile 20yıl 4400 gün arasında emekli olabilir. Eşinizin başlangıcını yazmamışsıınız.
Soru: Kreş işleten bi müşterim 4 yıldır çalıştırmış olduğu öğretmenin verilen görevi yerine getiremeyeceğini söylemesi üzerine işten çıkarıyor. Öğretmen de konuyu yargıya taşıyor. Öğretmenin haklı bulunması halinde işverene sgk tarafından nasıl bir ceza verilir? Necdet Ünal
Cevap:Sayın Necdet Bey, işçi işverenin haksız çıkarmasını dava konusu yaptığından burada tazminat söz konusu olduğu için SGK'nın işverene bir ceza uygulaması söz konusu değildir.
Soru:Ağustos ayı sonunda emekli olacağım. Bordromda yemek ve yol parasının yer almadığını farkettim. İşveren sadece yol parasını bu ay için bordroda gösterdi. 6 yıldır göstermemiş. Emekli maaşımda eksiklik sözkonusu olacak. Ne yapmam lazım ? A.İşbaşaran
Cevap: Sayın İşbaşaran bu durumu bir dilekçe ile sosyal güvenlik il veya merkez müdürlüğüne bildirin. SGK denetim elamanları tarafından konu incelenerek size bilgi verilir. Sonuç lehinize olmazsa veya sonuçtan tam anlamıyla memnun olmazsanz iş mahkemesinde dava açabilirsiniz.
.
Soru: Kıdem Tazminatı Fonu çalışan emeklilere kazanılmış hakkı kaybettirecek mi? Çalışan emekliler için de fona işveren para yatıracak mı? Biz emekliler kıdem tazminatı alabilecek miyiz. B. Baş
Cevap: Sayın Baş, şuan itibariyle kıdem tazminatı fonunun nasıl yapılandırılacağına ilişkin son zamanlarda hazırlanmış bir yas tasarısı bulunmamaktadır. Bu nedenle sorunuza net bir cevap vermek şu aşamada mümkün değil.
ARİF TEMİR / GÜNEŞ
17.08.2011